Dit is een algemeen impressie verslag van dinsdagochtend 10 december 2013.

Een avond schrijven, een sfeervol sprookjesverslag, de schaak-analyses, de belevenissen van de kinderen alles rondom dit schaakfestijn kunt u terugvinden onder het Rozet logo aan de linkerzijde van de website van De Toren. Veel leesplezier!

JacquelineIn de vroege ochtend van 10 december scheen de zon stralend door een strakblauwe lucht, het was aangenaam fris. De grote feestdag was aangebroken! Die ochtend rond kwart over acht stonden Cor Lindeman en Malcolm Lok bij de verzamelplaats van Euro Cinema, als eerste klaar! Al spoedig kwamen de eersten kinderen glunderend aangelopen. Na een presentie controle liepen we in een lange stoet van 48 kinderen, 10 begeleiders en ouders naar de Rozet. Ook daar hadden zich al mensen verzameld. Via de dienstingang mochten we bij Rozet naar binnen en per lift gingen we naar lokaal 4.30, waar we onze jassen, tassen en schoenen konden deponeren. We keken onze ogen uit in die reusachtige hoge vertrekken met kolossale deuren en spiegels.

De teams van de wethouders

Bron: Ines LeisinkIn danslokaal 4.30 waren we één grote familie. Tijdens een kort welkomstwoordje werden de begeleiders voorgesteld en al snel gingen we over tot de dobbelsteenactie. Het team van wethouder Gerrie Elfrink gooide de hoogste ogen en koos voor zwart, een stoere kleur. Het team van wethouder Martijn Leisink werd wit. De tien kinderen (raadsheren van de wethouders!) van de 2 teams mochten als eerste omkleden. Ondertussen zaten beide wethouders even heerlijk tussen de andere kinderen in te genieten! Met hun raadsheren gingen de wethouders met begeleiders Tijs, Cor en Malcolm samen hun plaats in het auditorium verkennen, de microfoons afstellen en kregen ze samen een lesje microfoontechniek van de Rozet technici!

Bron: Ines LeisinkRolverdeling

Ondertussen begonnen Bart van Onzen en Karen aan de verdere verdeling van onze “schaakstukken”. Eerst de jongere kinderen uit groep 2-3 en een enkele uit groep 4 (van klein naar groot). De begeleiders Inez, Bianca, Chantal, Erna en Jacqueline kregen het daar even razend druk met kleine broekjes/T-shirtjes passen en bordjes uitzoeken. De grotere kinderen werden de overige schaakstukken. Kinderen wisselden ook onderling spontaan van rol, prima toch! Het versterkte de saamhorigheid. Afspraak was dat ieder kind minstens 1x een pionrol ging vervullen. 's Avonds waren er immers nog 2 partijen. Alles verliep naar wens. De avond ervoor hadden Cor en Malcolm de vloer mee opgebouwd en op het schaakveld lagen precies op de goede plaats alle hoedjes. Per toeval was dit zo ontstaan, later bleek dit erg praktisch.

jacqeulineGenerale repetitie met Raadheren en Pages

Om 10 uur waren we startklaar. In optocht gingen we naar het auditorium. Daar zocht iedereen zijn hoedje op en elk schaakstuk stond daardoor vrijwel meteen op zijn goede plaats. Dat ging snel! De beide teams van de wethouders stonden inmiddels startklaar boven bij het dak van het auditorium op de 5e verdieping en konden ons de ”zetten” via de microfoon doorgeven. Het team van wethouder Gerrie bestond inmiddels uit 6 kinderen waarvan één de microfoon hanteerde. En een lol dat ze hadden! Twee kinderen noteerden, twee kinderen hielden de schaakstenen op het schaakbord boven bij. De kinderen vertelden Gerrie precies wat de bedoeling was en Gerrie liet ze hun spel spelen, grandioos. Het 5-tallige team van wethouder Martijn wist perfect de bedoeling. Dit was hun spel zoals zij het kenden! Ze genoten, je kon het aan het enthousiasme in de stemmen horen. Vol plezier bleven ze doorgaan met het doorgeven van de zetten. De generale repetitie verliep goed, de verstaanbaarheid was perfect. We hadden een erg zonnig uitzicht op de stad! Aan het einde van de generale repetitie konden we met Hans Böhm, de schaakpresentator, die ons die dag zou introduceren het precieze programma nu doorspreken. We liepen perfect op schema, gewoon griezelig...tijd voor pauze! Om 11.10 uur vertrokken we in een echte optocht naar het auditorium. In de gang was een ontmoeting met de kinderen van Kunstrijk, leuk! Nadat iedereen zijn plaatsje had gevonden in de zaal, boven, of op het schaakbord verzorgde Hans Böhm een korte introductie van alle schaakstukken op het veld. Hij vertelde de kinderen van Kunstrijk over pionnen, lopers, torens, 2 identieke dames (de tweeling Noëlle en Annika) en uiteraard de koning! Pages en raadheren, ja dat was even wennen, dat was nieuw...

Bron Karel KnipselDe echte schaakpartij

Om klokslag half 12 blies heraut Kaj een klassiek aanvangssignaal dat de echte schaakpartij ging beginnen. Hans Böhm zette een mooie openingspresentatie in en vroeg wie de spelende wethouders waren. “Mooi, Wethouder Sport tegen Wethouder Financiën:” was zijn conclusie! De opening van Wethouder Martijn was een klassieke E2-E4. Hans Böhm keek zijn ogen uit. De kinderen wisten perfect wat ze moesten doen; ze kenden de spelregels op hun duimpje. Bart van Onzen is onze vaste schaakveldcoördinator van Het Levend Schaakspel en stuurde ook deze keer weer alles perfect aan. Voor Hans Böhm was het soms best lastig om het spel van de kinderen van commentaar te voorzien, dat gaf hij ook enigszins lachend toe. De kinderen bleven fanatiek doorgaan en lieten zich niet van de wijs brengen! Zij wilden actie op het veld zien! Stilstaan is niet leuk, dat wisten ze maar al te goed! Dit is het spel zoals de kinderen het willen spelen en ze beheersen dat perfect. Controle? Jazeker, 32 schaakstukken controleren mee...denk maar niet dat je een zetje verkeerd kunt doen. Indien nodig corrigeerde Bart handig en snel. Hij hield perfect overzicht! De zetten volgden elkaar in een razend tempo op. De teamleden ofwel raadsheren boven hadden krachtige stemmen. De sfeer was perfect. De kinderen hadden het reuze naar hun zin ze waren lekker actief. Dit was hun spel omdat zij de leiding hadden! De beide wethouders begrepen dat als geen ander, ze lieten de kinderen hun spel spelen!

H.K.H. Prinses Beatrix

prinsesDrie kinderen hadden een bijzondere rol. Zij waren page en mochten Bart en Karen helpen, net zoals de wethouders ook raadsheren hadden. De pages hadden de taak om door te geven wanneer Prinses Beatrix er was. En inderdaad zij zagen Prinses Beatrix als eerste en begonnen met zwaaien. Op de trap stond ze samen met Ria de gastvrouwe van de Prinses en directrice van de bibliotheek. De Prinses had een mooi zwart/wit pakje aan, zou dat toeval zijn? De Prinses lachte en aan haar ogen konden we zien dat ze genoot. Samen met de kinderen van Kunstrijk zwaaiden we terug. Hans Böhm stelde als presentator onverwacht ineens enkele vragen: “hoelang we bezig waren geweest met de kleding? “Ongeveer 3 weken, met hulp van heel veel ouders” antwoordde Karen. “En doe je daarna nog iets met die kleding?” vroeg Hans Böhm. “Jazeker, we hopen dat volgend jaar de nationale kampioenschappen naar Arnhem komen”...en flits het spel ging weer verder. De jongens hadden hun zet bedacht, wat een timing! De “schaakstukken” hervatten hun spelaandacht en het spel ging weer fanatiek verder. De Prinses bleef enkele minuten kijken, daarna wuifden elkaar gedag.

Na nog een enkele zet viel om tien voor twaalf de eindbeslissing: Remise, overduidelijk! Vervolgens gingen we in een enorm lange rij via het bijzonder mooie trappenhuis naar beneden voor het afscheid. Beneden in de hal trompetterde heraut Kaj maar liefst 9x het veldsignaal (er kwam steeds iemand anders...) En toen ja hoor, daar was de Prinses. Samen zongen we ”Lang zal ze leven” met spontaan 4x een hoera! De kinderen stonden superdichtbij en konden haar goed zien. De prinses liep verrast naar de kinderen van Kunstrijk en daarna stak ze over naar de schaakjeugdigen.

Bron Karel KnipselZe reageerde zeer attent: “jou heb ik gezien en jij bleef maar zwaaien” en de kleinste page kreeg een handje. Ook de kinderen van Kunstrijk kregen persoonlijke aandacht! Voor vele was dit een zeer indrukwekkend moment. Zo namen we afscheid van de prinses en gingen we gezamenlijk naar boven.

Filosoferen met kinderen...of toch niet?

Na het omkleden was er tijd voor lunchpauze. Heerlijk even napraten met de kinderen. Alleen deze keer gebeurde er echter iets anders...het ging over het volgende: Over 1 ding waren alle kinderen het eens: “de naam Prinses past toch eigenlijk niet bij iemand die zo lang Koningin is geweest?” Tja, we hadden het hier al vaker over gehad en hadden allerlei namen bedacht maar eigenlijk was niets echt mooi genoeg. Een paar dagen daarvoor had ik een ingeving gekregen en dit was best een mooi moment om dat aan de kinderen voor te leggen: “Wat vinden jullie van Groot-Koningin, net zoals de Groot-meester bij schaken?” Ja, voor het eerst waren alle kinderen het er volmondig mee eens.Voor het eerst geen overleg, geen gefilsofeer, gewoon volmondig, ja....”En dan is er dus ook een Groot-Prinses Amalia?” kwam er nog een vragende conclusie achteraan... “Uuuh, ja, alleen voor deze ene keer vandaag dan, morgen is het weer gewoon zoals het moet (o jee, ik ga vast mijn boekje weer te buiten)”. Diep in mijn hart vind ik dat de kinderen wel gelijk hebben, deze naam is wel mooi! Ze is meesterlijk, een echte Groot-koningin!

Slotfestijn

De kinderen hadden snel de leesboekjes en kaartspelletjes gevonden en gingen in groepjes spelen. De rust was wedergekeerd. Vanwege het stralende weer gingen we eerder naar buiten en mochten de kinderen op het Feestvarken van Rozet spelen, het feest was nu helemaal compleet! De ouders werden bij Euro Cinema opgevangen. Alle begeleiders waren die dag zeer actief. Bart, Cor, Malcolm (en ikzelf) bleven als allerlaatste bij het Feestvarken en Euro Cinema tot er geen kinderen en ouders meer waren en iedereen op de lijst was afgetekend.

Het was een prachtdag waar we met veel plezier op kunnen terugkijken! Dank je wel Rozet! Dank je wel Prinses Beatrix! Dank aan alle kinderen, ouders, begeleiders, bestuursleden, schaakspelers, Hans Böhm en natuurlijk de wethouders! Wat een prachtige belevenis!

Geschreven door Karen Langerwerf 13-12-2013.

Foto's Van Karel Knipsel (laatste 3 foto's) en Jacqueline (1ste en 4de) en Inez (2de en 3de foto)

Voor meer verslagen ga je naar het overzicht van verslagen en nieuwbrieven.