Met woord en daad ligt op 10 december de presentatie van het Levend Schaakspel in handen van de internationale schaakmeester, doorgewinterde schaakverslaggever en bekende presentator: Hans Bӧhm! Wie is Hans precies en wie gaat hij aankondigen?

hansbohmArnhem, 8 december 2013

Beste Jeugdschakers van verenigingen SV De Sleutelzet, Arnhemse Schaakvereniging en SV De Toren,

Hans Bӧhm is tevens ambassadeur van een samenwerkingsverband tussen de KNSB en Slim.nl voor middelbare scholieren tussen 12 en 20 jaar. Zie ook Hans: http://www.hansbohm.com/
Op 10 december zijn veel slimme rakkers aanwezig, vooral onder de 12 jaar. Dat wordt us een groot feest! Iedere partij duurt 2 X 10 minuten met de klok erbij. Natuurlijk kan pas een volgende zet gedaan worden als het jeugdige ”schaakstuk” ook echt goed op zijn plaats staat.
Hans geeft op de foto een simultaan bij ASV. Xadya is op de foto de tegenstander.

's Ochtends wordt de schaakpartij gepresenteerd tussen tussen de wethouders Martijn Leisink en Gerrie Elfrink. De beide heren worden bijgestaan door 2 teams van jeugdige schaakspelers.

's Avonds gaat Ruud Jansen het spectaculair blindschakend opnemen tegen 3 Torenkoningen; Raimond, Jorick en Malcolm. Hier een aperitiefje van onze teamcaptains die op ons menu staan die dag:

leisinkMartijn Leisink is wethouder financiën en mobiliteit te Arnhem. Hij is zoals vele schakers optimistisch en nieuwsgierig naar goede oplossingen en houdt vooral van lastige puzzels, tja dan zitje met een partijtje schaak wel aardig goed (de DNA code is gekraakt maar de schaakcode nog steeds niet!) In zijn bestuursfunctie streeft hij voor de burger naar: zeggenschap hebben over eigen leven en leefomgeving, en daar zelf vorm aan mogen en kunnen geven! De jeugdschakers doen niets liever, die begrijpen precies wat je bedoelt!
Op de foto links schaakt Martijn in een simultaan tegen Mees tijdens het IJSCO van De Toren.

gerriekenfrinkGerrie Elfrink is wethouder wonen, sport en bouwen. Arnhem is zijn stad, zijn sport is voetbal. Zoals vele schakers heeft ook hij last van een zeer actief rechtvaardigheids- gevoel! Zijn visie: als je achter staat, kun je altijd nog gelijkmaken, en zelfs winnen. Zijn belofte aan een stad, ik wil graag bereikbaar blijven voor de mensen in Arnhem. Wel, jongens en meisjes heb je vragen over de politiek en schaken: stel ze aan Gerrie!

ruudRuud Jansen is sinds 2 jaar grootmeester. Als jeugdspeler was hij 3 keer Nederland jeugdkampioen. Op het WK jeugd heeft hij het zelfs de 5de plek bereikt. Hij speelde op 13-jarige leeftijd remise tegen Magnus Carlsen Hij volgt momenteel een master in Wageningen na een tijd als consultant gewerkt te hebben op het gebied van ICT en Data analyse. Ook hij is docent, teamcaptain en speler de Arnhemse Schaakclub De Toren. Hij gaat blind schaken en zou dat zelfs met 1000 toeschouwers aandurven.

malcolmMalcolm Lok is 19 jaar jong is en schaakt pas 2 jaar bij De Toren en is sinds een par weken ook teamcaptain van C2 meisjes. Hij zet verbluffende resultaten neer! Malcolm legt zijn magie uit: “Ik bestudeer schaakpartijen van grootmeesters op internet en kwam er zo achter hoe alles bij het schaken werkt. Immers op Internet kan je bijna alles vinden! Mijn doel? Minstens grootmeester Ruud Jansen te kunnen verslaan," aldus Malcolm. Wie weet gaan we het vanavond beleven!

jorickJorick Laan is 17 jaar en schaakt sinds zijn 5e! Hij is tussen de schaakstenen van oom Peter Lincewicz de beroemde Arnhemse schoolschaaktrainer, opgegroeid...(grapje). Hij volgde schaaklessen bij verschillende trainers zowel op de club als van de KNSB. Op dit moment heeft hij les van Herman Grooten. In de toekomst hoopt hij voldoende tijd te kunnen vinden om zelf een grootmeester te worden!

raimondRaimond Vastenhout is 17 jaar en woont in Arnhem en studeert op het Olympus College! Via zijn vader kwam hij in aanraking met schoolschaken. Hij begon op zijn 7e met schoolschaken. Met zijn vader schaakt hij ook op de Toren maandagavond trainingsavond van de senioren. Ook Raimond heeft les gehad van verschillende trainers bij De Toren. Ik wil zelf het hoogst haalbare halen uit zijn schaken. Raimond: “Wat voor mijn belangrijk is, is dat ik plezier heb in schaken!' En dat plezier in schaken, daar gaan we vandaag helemaal voor!

Beste Hans, Gerrie, Martijn, Ruud, Malcolm, Jorick, Raimond en alle Levend Schaakspelers van 10 december: wij wensen jullie allen ontzettend veel speelplezier. Maak er iets moois van! Voor iedereen die komt kijken: GENIET ZE! Het is een waar feest om dit te mogen beleven!

De 10e nieuwsbrief is de laatste die verschijnt op maandag 9 december! Hierin staan de laatste afspraakjes!

Voor vragen kun je nog steeds bij ons terecht!

Theo Kloppenburg; SV De Sleutelzet,

Erik Wille; Arnhemse Schaakvereniging,

Karen Langerwerf; SV De Toren.

Terug naar overzicht van nieuwsbrieven "Levend Schaak in De Rozet".

Voor informatie zie:

–                    http://www.koninklijkhuis.nl/nieuws/nieuwsberichten/2013/november/prinses-beatrix-bij-officiele-opening-cultuurgebouw-rozet-in-arnhem/

–                    http://www.rozet en http://www.rozettrakteert.nl