Een cadeau voor De Rozet.

Arnhem, 6 december 2013

Beste Jeugdschakers van verenigingen SV De Sleutelzet, Arnhemse Schaakvereniging en SV De Toren,

bij een feest, hoort een cadeau! Namens de drie schaakverenigingen De Sleutelzet, ASV & De Toren en basisschool Kunstrijk hebben we iets speciaals bedacht om als cadeau mee te nemen naar het superfeest op 10 december! Lees en kijk verder, want bij een mooi kasteel hoort een mooi verhaal...toch?

In augustus, zaten we in de tuin te genieten van het heerlijke weer en waren we tegelijk een beetje aan het overleggen wat het cadeau zou kunnen worden... Jacqueline Lincewicz (moeder van Jorick Laan en zus van Peter Lincewicz) heeft vorig jaar een prachtig 3D schaakmozaïek gemaakt dat is uitgereikt aan erelid Peter Lincewicz. Hij is zo ondertussen de beroemdste jeugdcoördinator van Nederland op het gebied van schoolschaak. Zo verscheen ook een artikel in Het schaakmagazine van de KNSB over hem en het prachtige mozaik. Eigenlijk is zo'n 3D niet te fotograferen, het is een belevenis, die je moet zien!

Samen hebben Jacqueline en ik (Karen) gebrainstormd over wat mooi, leuk, haalbaar zou kunnen zijn. Met die informatie is Jacqueline aan de slag gegaan, heeft het gebouw bestudeerd, tekeningen en ontwerpen gemaakt. Daar is de originele wiskundige kristalvorm uit naar voren gekomen met 4 prachtstralen die De Rozet te Arnhem thans herbergt.

Te weten:

1. Straal van kunst en cultuur: een vrolijke baan met veel kleur en attributen
  2. Kunstige schaakstraal: met verrassende schaakstukken en 1 heel bijzonder schaakstuk dat we wel in Arnhem hebben maar (nog) niet in Den Haag...ra, ra, ra, wie weet het?
  3. Straal van lezen en wetenschap: een baan van verschillende Scrabbleletters, letterkralen...(Zou er een geheimcode in staan?)
  4. Straal van muziek, bezaaid met muzieknoten en sleutels. Hier zijn de o.a. nootjes uit de bladmuziek van de Arnhemse componist Kees Schoonenbeek voor gebruikt.

Ikira, een van de schaakkinderen van De Toren, raakte in gesprek met componist Kees Schoonenbeek over schaken. Terzijde: Kees schreef eerder Capricieux voor haar en haar altviool. Tijdens die gesprekjes vertelde Kees dat hij een muziekstuk had gecomponeerd op een schaakpartij uit 1852. Deze partij heeft de naam Immergrüne ('altijd groene') gekregen. Zijn muziekcompositie op deze partij heet daarom ”Evergreen” (Zie wikipedia voor de schaakpartij). Wie weet,... misschien dat Christine Fleishacker dit leest van het Gelders Orkest...(met een knipoog aan dirigent Mahler)...

Hieronder zie je een klein tipje van de sluier van het prachtige kunstwerk dat in de maak is....zou het op tijd af zijn?

KW1tekening

KW3Jacq

KW2Rozet

Hier de reactie van Jacqueline: “Het is een hele eer om dit kunstwerk te maken, want ik vind de Rozet een prachtig gebouw, dat veel warmte uitstraalt. Het logo, de rozetvorm is een bijzondere 10-hoek. De paden of stralen, zoals Karen ze noemt, vloeiende bewegende vormen, leiden naar de rozet en komen daar samen. Het is erg leuk om aan deze ‘stralen’ te werken, waar ik per straal toch zeker wel een uur of 5 mee bezig ben. Inmiddels heb ik ook de Rozetvorm zelf klaar, een hele puzzel, met spiegelstukken en attributen. Delen van de stralen komen er in terug. Net als het Rozetlogo op de website, waar de foto’s van de diverse disciplines verschuiven en er doorheen spiegelen. Nu de achtergrond nog in een zwart melange, en de rand in houttinten. Dan voegen, wat weer een hele klus wordt met alle attributen er in! Daar ben ik toch wel 2 à 3 dagen mee bezig! Tot slot de straal met schaakstukken…..en dan krijgt ook de achterkant nog een bijzondere afwerkingGlimlach.”

Wie meer over Jacqueline wil weten, of het schaakmozaïek van Peter Lincewicz wil bekijken (onder ‘projecten’), kan haar website http://mozajac.jouwweb.nl/bekijken.

Nu moeten we het nog wel goed vervoeren en zorgen dat we het aan iemand kunnen gaan geven. Zouden ze het mooi vinden?

Nog meer vraagjes? Laat maar horen!

Tot de volgende Nieuwsbrief! Wordt vervolgd... .

Theo Kloppenburg; SV De Sleutelzet,

Erik Wille; Arnhemse Schaakvereniging,

Karen Langerwerf; SV De Toren.

Terug naar overzicht van nieuwsbrieven "Levend Schaak in De Rozet".

Voor informatie zie:

–                    http://www.koninklijkhuis.nl/nieuws/nieuwsberichten/2013/november/prinses-beatrix-bij-officiele-opening-cultuurgebouw-rozet-in-arnhem/

–                    http://www.rozet en http://www.rozettrakteert.nl