Aankondiging van het Levend schaak bij de opening van De Rozet. Hierbij  zal H.K.H. Prinses Beatrix aanwezig zijn.

Arnhem, 14 november 2013

Beste Jeugdschakers van verenigingen SV De Sleutelzet, Arnhemse Schaakvereniging en SV De Toren,

afgelopen woensdag is door de gemeente Arnhem bekend gemaakt dat op dinsdag 10 december de officiële opening van het cultuurgebouw “De Rozet” in hartje Arnhem wordt verricht door H.K.H. Prinses Beatrix. In het hoofd- en avondprogramma is de keuze  gevallen op een uitvoering van een jeugdig “Levend Schaakspel” met de beide wethouders Gerrie Elfrink en Martijn Leisink aan zet!

Een driedubbel hoera, voor Schaakstad Arnhem!!!

In de volgende nieuwsbrief kun je lezen hoe je je kunt aanmelden om als “stuk” mee te spelen in het “Levend Schaakspel' op dinsdag 10 december!

Hieronder staat het persbericht namens de Gemeente Arnhem, veel leesplezier!

Tot binnenkort,

Theo Kloppenburg; SV De Sleutelzet,

Erik Wille; Arnhemse Schaakvereniging

Karen Langerwerf; SV De Toren

Terug naar overzicht van nieuwsbrieven "Levend Schaak in De Rozet".

LogoArnhem-1

Persbericht gemeente woensdag 13 november 2013

Prinses Beatrix opent Rozet

Officiële handeling op 10 december - driedaags feestprogramma voor de stad

H.K.H. Prinses Beatrix verricht dinsdag 10 december 2013 om 10.30 uur de officiële opening van Rozet. In een anderhalf uur durend programma maakt de Prinses een rondgang langs alle partners in het gebouw: het erfgoedcentrum dat begin december gereed is, de bibliotheek, de kunstuitleen, het kunstbedrijf en de volksuniversiteit. In het openingsprogramma zijn een bijzondere dans- en muziekuitvoering en een levend schaakspel opgenomen die 's avonds worden herhaald voor andere Arnhemmers.

Rozet viert de opening vrijdag 13 december met de scholen en zaterdag 14 december met heel de stad in een programma met theater, muziek, literatuur, beeldende kunst, cultureel ondernemerschap en innovatie: Rozet trakteert!

10 december, officiële opening

Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix verricht 10 december de openingshandeling.

Op de trap van de binnenstraat brengt de Arnhemse choreograaf Jens van Daele de dansuitvoering L'ESCALIER op live muziek. Dansers en musici, studerend en afgestudeerd aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten Arnhem, treden op over de volle lengte van de binnenstraattrap tussen begane grond en derde verdieping.

Verder trapopwaarts brengt het Hexagon Ensemble de voorstelling ´De Verbeelding´. Componist Kees Olthuis heeft Moessorgski's compositie ´De Schilderijententoonstelling´ speciaal bewerkt voor het Hexagon Ensemble. 37 schildercursisten van Kunstbedrijf Arnhem maken schilderijen op deze muziek, die tijdens de uitvoering worden geprojecteerd. Het programma is gearrangeerd door ensemblelid Bram Kreeftmeijer, solohoboïst van Het Gelders Orkest.

Jonge leden van de drie Arnhemse schaakverenigingen spelen in het auditorium een levend schaakspel, verkleed als schaakstuk. De zetten worden gedaan door de wethouders Gerrie Elfrink en Martijn Leisink, geassisteerd door andere jonge schakers. Schaakmeester Hans Böhm geeft commentaar en les.

Erfgoedcentrum, bibliotheek, kunstuitleen, kunstbedrijf en volksuniversiteit laten tijdens de rondgang van Prinses Beatrix iets bijzonders zien uit hun aanbod of activiteitenprogramma.

Ook horecagelegenheid Momento in Rozet is present. Leerlingen van de Arnhemse basisschool Kunstrijk spelen een bijzondere rol in het openingsprogramma.

10 december, avondprogramma voor de stad

De officiële opening wordt bijgewoond door genodigden die aan de realisatie van Rozet een bijzondere bijdrage hebben geleverd.

De dansvoorstelling, muziekuitvoering en het levend schaakspel worden dinsdagavond 10 december opnieuw gebracht voor andere Arnhemmers die het bijzondere programma graag willen zien, zoals de cursisten schilderen en de ouders van de jonge schakers. Het avondprogramma duurt van 19.15 tot 21.00 uur.

13 december, Rozet trakteert de scholen

Rozet trakteert twee scholen voor basis- en voortgezet onderwijs op een workshop met een bijzonder thema: ´Helden van Arnhem´ voor leerlingen van de Jan Ligthartschool, ´Identiteit´ voor leerlingen van het Montessori College. Zij kunnen kiezen uit verschillende disciplines zoals beeldend, dans, muziek, fotografie, literair en erfgoed. De resultaten worden daags erna gepresenteerd aan het publiek.

Het programma dient als pilot. In de toekomst kunnen meer scholen er gebruik van maken.

14 december, Rozet trakteert iedereen

Zaterdag 14 december is het feest voor iedereen. Rozet biedt samen met haar partners in de stad een podium voor spraakmakende activiteiten: Phonq presenteert theater en entertainment, Letterkunde een variété aan woordkunst, Winter Roof Garden biedt plezier op het dak, New Dutch School produceert de essentiële beats per minuut en vanuit Rozet Lab vliegen drones je om de oren. Al het moois van Arnhem onder één dak. In en rond het gebouw worden verschillende rondleidingen gegeven. Neutelings Riedijk Architecten vertelt over het ontwerpproces en de totstandkoming van Rozet, deMunnik-deJong-Steinhauser licht het ontwerp van het interieur toe, de gemeente Arnhem, DTO-De Kwartiermakers en CASA geven een rondleiding in Rijnboog..

Voor informatie zie:

http://www.rozet.nl/   en  http://www.rozettrakteert.nl