Frank Laan is 47 jaar oud en woont momenteel in Veenendaal. Hij werkt in Amsterdam, hij is getrouwd en hij heeft een zoon en een dochter. Naast het schaken gaat Frank graag hardlopen, maar dan wel in een groep. 'In m'n eentje lopen vind ik er geen klap aan,’ aldus Frank.

frenjoJorick komt speciaal uit Veenendaal naar de schaakvereniging de Toren, omdat hij al vrij snel geen uitdaging meer bij de jeugd had bij zijn vorige schaakclub in Veenendaal en hij nog te jong was om bij de senioren te spelen. Ook kon Jorick in Veenendaal niet teamschaken, in tegenstelling tot bij de Toren. Jorick kreeg bij schaakvereniging de Toren weer meer plezier in het schaken, omdat hij hier meer uitdaging had en er bij de Toren meer leeftijdsgenoten zijn.

frankoskaFrank zelf is voor het eerst met het schaken in aanraking gekomen op 15/16-jarige leeftijd, door een vriend van hem. Voor hem is het schaken net een puzzel: 'Het is een stukje uitdaging; de manier waarop je de schaakstukken zó kunt plaatsen dat je ook daadwerkelijk wint. Het abstracte van schaken ligt me ook wel. Ik heb zelf natuurkunde gestudeerd en juist het wiskundige daarvan sprak me aan.' aldus Frank. Jorick schaakt sinds zijn zesde en sindsdien is Frank schaakvader. Frank heeft zijn zoon gestimuleerd in het schaken. 'Ik vind dat je je kind moet stimuleren in hetgeen waarin hij of zij goed is.' Het schaken heeft de band tussen hem en zijn zoon versterkt, al waren er in het verleden soms wel wat kleine conflicten, wanneer Frank met zijn zoon over het schaken discussieert. ‘We doen veel samen. We zijn bijna elk weekend samen onderweg.’ Als Frank op zijn zoon moet wachten bij trainingen speelt hij graag een potje schaak. 'Veel schakers kunnen schaken haast niet uit hun leven wegdenken' voegt Frank eraan toe. Naast zijn zoon is er nog een ander schakend familielid: Peter Lincewicz (Peter is Jorick zijn oom). Frank vindt het leuk om op de club te helpen met activiteiten; hij houdt zich bezig met al het reilen & zeilen waar Peter en de trainers niet aan toe komen.

frankmierloTCDaarnaast is Frank ook nog teamcaptain, iets waarmee hij zich ook graag bezighoudt. 'Ik kan niet stilzitten, ik wil wel iets te doen hebben, en als ik toch moet wachten tot Jorick klaar is met zijn training kan ik net zo goed teamcaptain zijn. Dan heb je ook het gevoel dat je dichter bij het schaken staat. Het is altijd leuk om een team te stimuleren, ook al levert het af en toe behoorlijk wat stress op, bijvoorbeeld bij last-minute afmeldingen. Maar het blijft te leuk om te doen.’

Voor Jorick is het NK Rapid in Eindhoven een van de leukste toernooien. Jorick speelt in Eindhoven erg sterk. Frank vond zelf de ijsco’s altijd leuke toernooien. ‘Er waren veel ouders die meegingen en er hing altijd een gezellige sfeer. Ik denk dat de meeste ouders dat wel missen.’ Het favoriete schaakstuk van Frank is het paard. ‘Het paard is erg onvoorspelbaar; je kunt er leuke trucs mee uithalen.’ Jorick heeft inmiddels al een vitrinekast vol met bekers staan. Frank heeft zelf een aantal prijzen gewonnen met het teamcaptain zijn. Laatst heeft hij nog een prijs gewonnen in Mierlo voor het teamcaptain zijn. Vorig jaar heeft hij bij het pepernotentoernooi zelfs de eerste prijs gewonnen.

laanFrank vind de sfeer binnen de club goed. ‘Wat de club zo speciaal maakt, is dat er zo veel jeugdspelers zijn op de club. Ook niet te vergeten is de gezelligheid. Als ik net een drukke werkweek achter de rug heb gehad, vind ik het een leuke ontspanning om op de vrijdagavond te helpen.’ Hij merkt dat als er nieuwe ouders bij de club komen, ze zich vrij gemakkelijk aansluiten. Frank vindt het knap dat trainers naast hun werkweek op de vrijdagavond in staat zijn om training te geven aan de kinderen. ‘De trainers doen het uit passie.’ Wat Frank ook goed vindt aan de club, is dat de schakers een uur lang training krijgen. Daarna spelen ze nog een wedstrijd en kunnen ze de partij gaan analyseren. Dat is bij veel clubs niet mogelijk, omdat de senioren vaak op dezelfde avond spelen en dan is er gewoonweg geen tijd voor. Sommige jeugdspelers zijn zelfs tot rond half elf nog op de club. Frank vindt het uniek dat er bij ons op de club jeugdspelers zijn van zelfs boven de achttien jaar. ‘Dat zie je niet op vaak op clubs.’ Hij hoopt daarom ook dat de nieuwe trainingen van Ruud en Willy op de vrijdagavond aanslaan bij de oudere jeugd. Frank denkt dat Jorick gewoon door blijft gaan met het schaken. ‘Jorick vindt het spelletje veel te leuk.’

evelienirisFrank vond het interview een leuk initiatief. Hij hoopt ook dat er meerdere ouders geïnterviewd gaan worden.

Moniek Janssen en Monique van Hoorn zijn al eerder geïnterviewd.

Evelien Kelfkens en Iris Roelofs