De strijd om het kampioenschap van de gemeente Rheden is na een zinderend slot gewonnen door de 16-jarige Jan van Dorp uit Velp. Hij komt uit voor het hoogste team van schaakvereniging De Toren in Arnhem, dat speelt in de 2e klasse van landelijke competitie.

janvandorp

Jan van Dorp en Arie Huijsman eindigden na 6 ronden rapid, verspreid over twee avonden, gezamenlijk op de eerste plaats met 5 punten.

Arie Huijsman is de ‘eeuwige’ clubkampioen van de jubilerende Velpse Schaakvereniging. Hij haalde die titel al 18 keer, waarvan sinds 1996 onafgebroken. Er moest dus een tiebreak aan te pas komen voor het kampioenschap. Die werd gespeeld in de vorm van een snelschaakpartij waarbij wit zes minuten bedenktijd kreeg en zwart vijf minuten, met de opdracht aan wit om te winnen. Arie Huijsman won de loting en ging die uitdaging aan. Hij kwam in het middenspel ver, maar ging ten onder in complicaties en gaf uiteindelijk een toren weg, waarna hij zich gewonnen gaf. Jan van Dorp is niet de jongste gemeentelijk kampioen ooit. In 1981 won de toen piepjonge Fitzgerald Krudde het toernooi.

Na de eerste speeldag op 18 september gingen Jan van Dorp en Arie Huijsman al aan kop, maar toen nog samen met Hans van Capelleveen. Laatstgenoemde kwam in de vierde ronde zelfs alleen bovenaan toen zijn concurrenten remise tegen elkaar speelden en hij zelf won van Harm Boertien. De nieuwe koploper mocht maar kort van zijn weelde genieten, want in de 5e en 6e ronde verloor hij. Hij werd nog voorbij gestreefd door Leen van Dalen, die met 2½ uit 3 fraai scoorde op de tweede speeldag en een ratingprijs verdiende. Beste huisschaker (niet-clublid) werd de Rozendaler Jan Teggelaar. Hij werd daarmee tevens de hoogst eindigende deelnemer uit de buurgemeente, waarvan de schakers traditioneel mogen aanschuiven bij dit toernooi.

In de 2e klasse leek Hans Meijer op de titel af te stevenen met 4 uit 4, maar in de twee slotronden werd hij nog ingehaald door good-old Jo Monincx en door Truus Zoete-van Blitterswijk. Jo Monincx won deze groep op weerstandspunten. Rhedenaar Julius Weitering won hier de ratingprijs. Op de tweede speeldag behaalde behalve Truus Zoete ook Dirk Gerbrands een 100% score.

Het toernooi verliep in een buitengewoon goede en ontspannen sfeer, bijna alle deelnemers gaven aan een volgende keer graag weer van de partij te zijn. De ervaren arbiter Barth Plomp kwam niet voor lastige opgaven te staan. Een goede start van het 75-jarig jubileum van de Velpse Schaakvereniging, die intern nog een feestje viert op 23 oktober. De club werd, vanzelfsprekend als Velpsche Schaakvereeniging, opgericht op 22 ´october´ 1934 en kende vele hoogtepunten, vooral in de jaren zeventig, tachtig en negentig van de vorige eeuw. De club was de bakermat van tal van talenten die nu nog steeds actief zijn, zoals Erika Belle (voormalig Nederlands kampioene, en nu weer onder de deelnemers), Luc Compagnie, Eugene Rebers, de eerder genoemde Fitzgerald Krudde, Joost Hoogendoorn, Wouter van Rijn en Martine Middelveld. In de zomer kwam er al een bijzonder cadeautje in de vorm van een extra promotieplaats voor het eerste team naar de eerste klasse van de regionale bond. Dit cadeau werd gaarne aanvaard, wel in het besef dat de ploeg voor een zware opgave komt te staan!

Hieronder de eindstanden; op de website binnenkort een aantal foto´s van het toernooi.

Eindstand 1e klasse om het kampioenschap van de gemeente Rheden 2009

naam