Al in de week van te voren werd duidelijk dat het een lastige wedstrijd zou worden. Noud had zich afgemeld vanwege een tentamen (wat natuurlijk niet voor schaken zou moeten gaan ;)) en Joost was onzeker omdat hij de dag voor de wedstrijd een neuscorrectie had. De dag van te voren bleek ook nog dat Catheleijne wegens ziekte niet kon meespelen.

Gelukkig wilden Frank en Malcolm wel invallen en bleek Joost zich ondanks zijn tripje onder de narcose nog redelijk fit te voelen. Wel was bij aankomst duidelijk dat de stress van het volkrijgen van de opstelling onze teamleider niet in de koude kleren was gaan zitten. Ruud was in alle drukte helemaal vergeten ons teametentje te reserveren! Op de ochtend voor de ronde zat het gewenste restaurant echter vol, en dus moesten we terug naar de tekentafel.

Omdat Bart wilde laten zien dat wij de enige echte Toren zijn had hij speciaal voor deze match tegen de Wijker Toren zijn t-shirt met toren uit de kast gehaald. Zoveel zelfvertrouwen konden wij natuurlijk alleen maar belonen met een plekje aan een topbord. Uiteindelijk traden we in de volgende opstelling aan:

Zoals jullie kunnen zien is dit een match die alle kanten op kan. De Wijker Toren is een zeer gelijkwaardig team en dus waren er kansen voor ons op de hoge borden. Op de lage borden zou het een zware strijd worden waar hopelijk een paar puntjes weggesnoept konden worden.

Helaas werd al snel duidelijk dat dit laatste een te grote opgave zou worden. Malcolm liet vroeg in zijn partij al zijn koningsstelling open slaan. Naar eigen zeggen ging hij achter een pionnetje aan op e4. Dit pionnetje kwam hij helaas nooit voor te staan, maar ondertussen kwamen de witte stukken wel binnen. Er was geen redden aan.

Ook Geert kwam al vroeg in de problemen. In een tweesnijdende variant van het koningsgambiet zette hij enthousiast al zijn pionnen in het centrum. Dit leidde helaas tot allerlei vervelende penningen op het centrum. Hij wist de problemen niet op te lossen en dit koste hem de dame voor twee paarden.  Hij bleef nog lang vechten maar helaas was het tevergeefs.

Gelukkig deed Bart wat terug. Het Toren shirt had geholpen... Of lag het toch aan het feit dat zijn tegenstander 1.e4 e6 2.d4 d5 3.Pd2 a5!? speelde? Volgens Bart zou deze zet in ieder geval absoluut in geen enkel schaakboek terug te vinden zijn. Het werd een ingewikkelde stelling waarin zwart uiteindelijk vrij weinig kon doen om te voorkomen dat zijn hele koningsvleugel opengeslagen werd. Bart maakte het gedecideerd uit.

Bij Tjaart kwam er een spannende en onduidelijke Chigorin op het bord waarin hij een mooi centrum kreeg met pionnen op f2,f3,e4 en d4. Zwart probeerde dit centrum aan te tasten. Volgens mij tastte Tjaart mis door op een gegeven moment de spanning op te heffen en e4xd5 te spelen. Hij kreeg hier enkele pionnen op de koningsvleugel voor, maar het hele centrum storte in elkaar. Ook stond zijn koning nog in het midden. Hierna kwam hij nooit meer terug in de partij.

We stonden nu dus tegen een 3-1 achterstand aan te kijken. Toch waren de vooruitzichten nog wel enigzins positief. Zelf zat ik dan misschien in de problemen, nadat mijn tegenstander een stuk offerde voor moordend initiatief, maar de andere borden zagen er een stuk rooskleuriger uit.

Willy leek na een mooi schijnoffer met zijn paard de tegenstander alle hoeken van het bord te laten zien. Ruud had compensatie voor een pion die hij eigenlijk niet weg had willen geven, maar de stelling leek me lastiger voor zijn tegenstander. Tijmen stond een paar pionnen voor, Frank had het loperpaar zonder dat zijn tegenstander compensatie had, en Joost had wat kansjes in een licht beter eindspel. Ik dacht dus dat het nog alle kanten op kon, met een uitslag heel dicht rond de 5-5 als meest logische resultaat.

Ruud had een hele rare partij. Misschien nog door alle chaos rond het maken van een teamopstelling gaf hij pardoes een pion weg in comfortabele stelling. Gelukkig voor hem had hij redelijk tegenspel en was de uitslag nog verre van duidelijk. In tijdnood greep zijn tegenstander mis en dus was de 3-2 een feit. Zat er dan toch nog winst in?

Helaas, ik trapte zelf tegen Sjoerd Plukkel in een truc die ik in andere vorm had gezien, maar hier had gemist. Om het allemaal nog wat erger te maken bleek in de analyse dat hij in die andere vorm niet werkte en ik dus toch voor die voortzetting had moeten kiezen... Hierdoor kreeg ik een eindspel met Toren en Loper tegen zijn Dame. Ik droomde nog even over een vesting, eerst met alle stukken op het bord en later met Toren +gh tegen Dame + h, maar het mocht niet baten: Sjoerd speelde het simpel uit.

Ook de andere borden waren er ondertussen een stuk minder rooskleurig uit gaan zien: Willy had een Dame en vier pionnen voor een Toren gewonnen, maar op de één of andere magische manier waren de laatste pionnen die zijn tegenstander had niet meer te stoppen. Zijn tegenstander zou dus ook een dame halen. Hier moet echt iets bizars gebeurd zijn want Willy leek de hele partij in touwtjes in handen te hebben. Helaas moest hij nu in remise berusten.

Ook Frank had zich ernstig verslikt. Hij dacht met een kwaliteitsoffer gevolgd door het doorlopen van zijn c-pion de winst binnen te halen, maar zijn tegenstander had een mooie tegendreiging met mat op de onderste rij. Het was meteen uit: zijn tegenstander bleef met een paar mooie (vrij)pionnen extra en behoudt van koningsaanval over.

Joost en Tijmen speelden dus nog voor de beruchte spek en bonen. Joost had dit seizoen nog al zijn partijen gewonnen en was dus toch wel een beetje gefrustreerd toen zijn partij in remise verzandde. In de analyse bleek zijn frustratie niet geheel terecht. Zijn iets betere gelijke lopereindspel leek niet voldoende voor de winst en zijn tegenstander Jimmy van Zutphen verdedigde het netjes naar remise.

Dan Tijmen. Deze jongen wint volgens de legendes eigenlijk nooit in de eerste klasse of hoger. Vroeger in zijn hoogdagen bij Veenendaal was hij regelmatig één van de topscoorders van de klasse met scores van 7 of 7,5 uit 9. Maar dat was nog in de tweede of derde klasse van de KNSB. Dit jaar bewijst hij dat hij het ook in de eerste klasse kan. Zijn tweede overwinning van dit seizoen was eigenlijk geheel overtuigend. Sterk paard op d4 zetten en dekken, rustig een paar pionnetjes snoepen en daarna beheerst uittikken. Zijn tegenstander heeft misschien wat kansen op remise gemist maar veel meer leek er voor hem niet in te zitten.

Helaas was dit alles niet voldoende. Toen hij klaar was moest Tijmen pijnlijk genoeg constateren dat we met 6-4 verloren hadden. Jammer, en er had misschien meer ingezeten, maar uiteindelijk lijkt het me geen onterecht resultaat.

Dit betekent dat de Wijker Toren de tweede plek van ons overneemt en dat wij nog even moeten zorgen dat we ergens nog wat matchpuntjes meesnoepen. Winst van de klasse lijkt uit zicht en 100% veilig zijn we ook nog niet met 6 matchpunten. Hopelijk zal daar volgende ronde verandering in komen!