Ook de derde wedstrijd van het seizoen heeft De Toren Arnhem – VSV in winst om kunnen zetten. In een echte vechtwedstrijd waar het lang onduidelijk bleef waar de matchpunten heen gingen wisten we uiteindelijk aan de goede kant van de score te blijven. Hierdoor staat De Toren Arnhem – VSV nu gedeeld bovenaan met Groningen.

De teamoverwinning was niet de enige belangrijke overwinning die werd behaald. Tijmen Kampman was, na jaren van remises en nederlagen, de eerste die een overwinning op het scorebord mocht noteren. Na de opening ging het eigenlijk al direct mis voor zwart; een foutieve damezet had een kwaliteit moeten verliezen. Tegenstander van der Heide dacht zich nog te kunnen redden door eerder genoemde dame weg te spelen, maar met een leuke combinatie werd de dame ingesloten. De volgende uitslag liet een lange tijd op zich wachten, maar zoals gebruikelijk bood het vierde uur uitkomst. Etienne Goudriaan kwam niet goed uit de opening en moest al vrij snel afwikkelen naar een eindspel met een toren tegen twee stukken. Zoals gebruikelijk waren de twee stukken oppermachtig en de nederlaag was dan ook niet te voorkomen.

Ook op bord top 10 was Tjaart Offringa niet goed uit de opening gekomen, wat resulteerde in pionverlies en veel zwakke plekken rond de koning. Pogingen om de stelling te compliceren leiden tot niets waardoor opgave ook hier noodzakelijk werd. Gelukkig wisten Joost Offringa en Ruud Janssen wel te winnen in sterk gespeelde partijen, waar we naar mijn inziens nooit in gevaar kwamen. Partij van de dag werd gespeeld tussen Bart von Meijenfeldt en Tjapko Struik. In een koningsindier zette Tjapko de zaak goed op en wist al snel veel druk te zetten op de pionnen op d6 en c7. Bart besloot toen maar om aan de andere kant aan te vallen en offerde naast beide pionnen ook maar de toren op a8. Dit had allemaal wel veel tijd gekost en met nog maar een paar minuten op de klok voor 15 zetten gaf ik geen cent meer voor de zwarte stelling. Wellicht overdonderd door de grote materiele voorsprong begon wit fouten te maken, waardoor Bart er met 30 seconden per zet een laatste aanval uitgooide, welke gevaarlijk genoeg bleek voor eeuwig schaak. Willy Hendriks had inmiddels verloren op bord 2, wat de tussenstand met nog drie partijen te gaan op 3.5-3.5 bracht.

Een van deze partijen werd gespeeld door Noud Lentjes, die al vrij vroeg een kwaliteit ‘gewonnen’ had door het standaard torenoffer op c3 in de siciliaan. Dat dit niet altijd correct is bleek uit deze partij want zwart stond gewoon een kwaliteit achter, zonder er zelfs maar een pion of compensatie voor terug te hebben. De witspeler wist zich echter geen raad met z’n materiele voorsprong en ruilde zo veel stukken af dat het resterende eindspel van toren/loper/pion tegen toren/toren niet meer te winnen was. Aan de gebroeders van Hoorn de taak om 1.5 punt te scoren. Geert (met wit) en Frank (met zwart) kwamen allebei in een Grand Prix attack van het siciliaans terecht, wat er op het eerste gezicht voor beiden niet al te best uitzag. Beter staan is echter niet genoeg en hoe langer de partij duurde, hoe rooskleuriger het er voor de onzen kwam uit te zien. Frank wist in wederzijdse tijdnood bij de overgang van het middenspel naar het eindspel een pionnetje mee te pakken. Toen hij er later nog een wist te winnen was de overwinning een feit. Een knappe prestatie van onze invaller. Geert wist toen dat hij genoeg had aan remise en met een eeuwig schaak was de teamoverwinning een feit!

Door deze overwinning is het degradatiespook op verre achterstand gezet en kan er omhoog worden gekeken. Komende wedstrijd zal daarin cruciaal zijn, als medekoploper en gedoodverfde favoriet Groninger Combinatie op bezoek komt.

De partijanalyses zijn gemaakt door Ruud en bevat de cruciale partijen van Frank en Ruud.
Partijen van Ruud en Frank

T Philidor 1847 2206 De Toren Arnhem - VSV 2197