Dit jaar waren er wat wisselingen in het 1e team. Fabio stopte, Justin gaat binnenkort een half jaar naar het buitenland en Mees besloot zijn pupil te volgen. In de plaats hiervoor hebben we verse troepen uit onze jeugd laten doorstromen, Catheleijne Sanders en Geert van Hoorn.

Catheleijne speelt momenteel het EK tm 18 waar ze heel heel goed bezig is (momenteel speelt ze als een 2250 speelster en staat ze een slordige 120 fide elo punten in de plus!!!), maar ze was dus niet beschikbaar voor het 1e in onze eerste wedstrijd van het seizoen. De oude krijger, Leo Hovestadt, viel in voor Catheleijne.

Naar goed gebruik besloot ik ook dit jaar met het bouwen van een taart. 2 jaar geleden pakte een champagne taart minder goed uit. Maar deze Oosterse appeltaart kreeg wel unanieme goedkeuring.HWP had zich dit jaar versterkt met GM Harmen Jonkman. Daardoor ontstond er een ongeveer gelijkwaardige strijd.

Noud wist zich te beheersen en niet te belanden in een stelling met 4 dames op het bord. Maar hij kon niet vasthouden aan zijn pion en langzaam verzandde de stelling in remise. Joost was creatief aan het denken en niet bijzonder doelgericht bezig. Gelukkig realiseerde hij dit tijdig, maar de muziek was wel uit de stelling. Zijn tegenstander maakte echter een fixe blunder en Joost maakte het simpel af. Van Bart’s partij had ik niet alles meegekregen (geheugen…), maar zijn tegenstander maakte een soortgelijke misrekening en kon ook direct opgeven. Willy kreeg zelfs een cadeau in de vorm van een volle toren, zijn tegenstander verdedigde zich tevergeefs lange tijd nauwkeurig in de Panov. Maar in het eindspel had hij een fixe black-out.
Echter we liepen ook schade op, Etienne wil nog wel eens volledig op zijn rekenkracht vertrouwen. Maar ditmaal pakte het verkeerd uit en zat er een gat in zijn berekeningen. Ook Tijmen verloor, hij had een goede stelling uit het Engels maar ergens ging het mis. Ook Geert kon het niet bolwerken, hij speelde een goede partij en verdedigde zich lange tijd nauwkeurig. Het leek zelfs of hij mogelijk nog voordeel kon pakken na een aantal zwakkere zetten van zijn tegenstander. Maar hier misrekende hij zich en verloor een stuk en daarmee de partij. Zelf had ik met een mooie partij mijn collega GM Jonkman verslagen, Partij R. Janssen - H. Jonkman. Eerst werd hij rustig vastgezet en daarna volgde een serie offers en harde zetten waarna het mat onvermijdelijk was. Tjaart speelde weer een voor zijn doen regelmatige partij, zijn tegenstander reageerde niet goed op de cocktail van originele en af en toe dubieuze zetten, en zo incasseerde Tjaart zijn puntje. Leo kwam goed uit de opening en wist een pion te winnen. Hij besloot niet te veel risico te nemen waardoor zijn tegenstander met remise kon wegkomen. Zodoende wisten we de wedstrijd met 6-4 te winnen wat wel fijn was na de nederlagen aan het einde van vorig seizoen.

Na afloop zijn we bij Tjaart in Amsterdam gaan eten waar we ons vol propte met spareribs, friet en salade (de vegetariërs onder ons namen natuurlijk een vegetarisch worstje) en als toetje een heerlijke muffin. Tjaart had geen gewoon schaakbord, maar na een flinke zoektocht vonden we nog een glazen schaakset, na een fixe oppoetsbeurt konden we ons favoriete spel spelen. Hierop werden weer de gekste varianten getoond, maar ik doe er tegenwoordig maar vrolijk aan mee.
Ik ben er inmiddels achter dat het weinig zin heeft om hier nog iets van te zeggen. Dat je soms ook een rustige normale ontwikkelingszet mag maken en dat je je daarvoor niet hoeft te schamen en dat dit niets met je mannelijkheid te maken heeft.

Op 10 oktober wacht de kraker tegen Wageningen, wat ook een vorm van een derby is voor de spelers met Veenendaalse roots (de VSV in onze team naam).

HWP   Haarlem 2206 De   Toren Arnhem - VSV 2204 4 6
1. Harmen Jonkman 2400 Ruud Janssen 2487 0 1
2. Jaap de Jager 2400 Etienne Goudriaan 2369 1 0
3. Bart Gijswijt 2302 Willy Hendriks 2383 0 1
4. Juan de Roda Husman 2214 Bart von Meijenfeldt 2323 0 1
5. Collin Boelhouwer 2142 Joost Offringa 2248 0 1
6. Rene Duchêne 2135 Noud Lentjes 2154 ½ ½
7. Jan-Willem van Prooijen 2141 Tijmen Kampman 2116 1 0
8. Indra Polak 2136 Leo Hovestadt 2007 ½ ½
9. Max Merbis 2126 Tjaart Offringa 2077 0 1
10. Pieter de Jager 2059 Geert van Hoorn 1880 1 0

Your browser does not support iframes.