Onze jeugdspelers van Toren 9J hadden gisteren een topavond op de Vlamoven: ze werden onder het toeziend oog van de VOORZITTER van De Toren KAMPIOEN en minstens zo belangrijk: eindelijk gingen ze na afloop WEL naar de Mac. Hier weer een korte chronologische beschrijving van uw teamverslaggever en teamchauffeur van een bewogen avond:

18:31 uur: we verzamelen in het Olympus, waar we nog net de prijsuitreiking van de IJC kunnen meepikken. 2 spelers uit het team hebben - misschien wel
mede geinspireerd door de deelname aaimagen de externe seniorencompetite- een 'boost' gekregen en zijn hoog geeindigd.
Zo is Stijn 2e geworden in de Koningsgroep (met nog een rating onder de 1000, maar dat gaat zeker veranderen) en Donato 2e in de Damegroep. 18.55 uur:
Teamcaptain Lodewijk begint wat onrust te voelen: de prijsuitreiking van Peter L. duurt al even en we moeten er echt om half acht zijn.
Ik verzeker Lodewijk dat ik dit keer zonder fouten naar de Vlamoven zal rijden (vorige keer reed ik Spook aan de verkeerde kant van de weg;
ik word daar door Lodewijk nog fijntjes aan herinnerd).
Uiteindelijk arriveren we toch nog ruim op tijd bij onze Noorderburen van ASV, alwaar wij als warming up wat armpje gaan drukken (Lodewijk wint).

image219:30 de Slotronde begint: de wedstrijdleider meldt vooraf dat de Toren 9J ruim aan kop gaat,
maar dat hij hoopt dat het toch nog spannend gaat worden die avond.
Nou ja zeg!!... Ik hoop helemaal niet dat het spannend gaat worden en dat ze gewoon snel die 2 bordpuntjes binnenhalen!!
19.31: het eerste bordpunt is binnen!
De tegenstanders uit Wageningen laten het eerste bord leeg, omdat een van hun spelers " een zware knieblessure had" (??!).
U weet, ik heb niet heel veel verstand van schaken, dus wat een knieblessure te maken heeft met schaken kan ik in ieder geval niet verzinnen. Captain Lodewijk baalt: natuurlijk wil hij graag die laatste punten binnenhalen, maar dit is niet de manier,
waarop je dat zou willen doen. Nou ja, nu kan hij de jonkies een beetje beter in de gaten houden.

19:45: HOOG BEZOEK: wie komt daar opeens binnenwandelen? Nee, Obama is weer richting de VS vertrokken, maar niemand minder dan onze eigen, kersverse voorzitter Ben komt de jongelingen aanmoedigen.
20:00: Een onverwachte wending in de avond: de enig overgebleven concurrent UVS gaat als een speer tegen Bennekom en op de borden 2 (Ian),4 (Robert) en 6 (Donato) zijn er zorgen.
Stijn staat wel een kwaliteit voor en bij Tom op bord 5 valt er nog weinig van te zeggen. Lodewijk baalt:
Robert heeft in de opening weer een slordige 4 minuutjes denktijd gebruikt.
Hij gaat wel vaker veel te snel, maar omdat hij ook heel vaak alsnog wint, was hij meestal moeilijk ervan te overtuigen dat ietsje meer nadenken bij een sport als schaken best kan helpen.
Lodewijk neemt zich voor dit Robert na afloop even flink in te peperen.
20:10:
de zorgen worden minder: Bennekom heeft 1 puntje binnen en Donato komt trots in de kantine melden dat hij de dame van de tegenstander heeft ingesloten!
image3
20:15:
Donato komt weer de kantine in en bonkt met zijn hoofd tegen een muur: " Zoooooo stom, ik vergeet die dame eraf te slaan....... Nee, echt waar jongen, ik sla gewoon die dame er niet af......." Nou ja, hij staat nog steeds goed, dus Donato: "even jezelf herpakken en verder spelen alsof er niks aan de hand is." 20:20: Ben en Lodewijk zien toch wat kleine plusjes bij Tom (veel druk) en Stijn (nog steeds een kwaliteit voor). Bij Ian blijft het een moeilijk verhaal en bij Robert valt langzaam het doek.
20:30
Robert heeft dit keer verloren, maar heeft in de hele competitie maar liefst 5 uit 7 gehaald, dus in feite uitstekend gepresteerd.
Als hij volgend jaar ook nog denktijd gaat gebruiken, dan wordt het ook in de derde klasse zeker wel wat.

20:35: Tom is (ook volgens Ben) een beetje de mist in gegaan en met een overmijdelijke dubbele aanval op 2 torens zijn plusje kwijt. Tom vraagt daarom aan Lodewijk of hij remise moet aanbieden. We hebben immers nog een halfje nodig om het kampioenschap veilig te stellen. Lodewijk heeft hier wel oren naar, maar omdat Donato toch ook goed staat speelt Tom nog even door; wel op standje 'remise'.
20:45:
ik moet tussendoor even mijn dochter Sophie ophalen bij het Olympus, dit duurt wat langer dan verwacht, waardoor er een gat in het verslag van deze avond valt; we schakelen weer in om
image4
21:15:
Donato wint uiteindelijk toch en komt daarmee uit op een eindscore van 5 uit 6, ook zeer goed dus. Vooral doorgaan Donato,
er zit nog zoveel rek in bij je en schaken en handbal is best een mooie combi!! Omdat Bennekom tegen UVS een bordpunt heeft gehaald
is het kampioenschap een feit!! Een hysterische voorzitter Ben laat champagne aanrukken, er komt confetti uit alle hoeken en gaten
van het zalencentrum, er staat een platte kar klaar die luid toeterend het team door Arnhem rijdt.
Duizenden meiden langs de kant van de weg beseffen ineens hoe aantrekkelijk en intelligent schakers eigenlijk wel niet zijn. Ok, zo ging het niet.
Wel kregen we van de voorzitter een drankje en de welgemeende felicitaties (zie foto).

En wij als ouders mochten ook met de kampioenen op de foto (zie andere foto).
image5

Sorry, trouwens voor de foto-kwaliteit; misschien moeten we volgende jaar als alles een niveautje hoger ligt ook maar een betere fotograaf inhuren (Monique????) Superleuk dat de voorzitter ook voor deze kampioenen een hele avond langskwam. Dank je, Ben.
21:45: Ian knokt heel knap door en heeft nog 2x de kans om op remise te komen. Dit lukt uiteindelijk helaas net niet, dus dit keer geen punten voor hem. Ook Ian heeft deze competitie erg goed gepresteerd en tegen een tegenstanders met hoge rating de punten binnengehaald.
22:00 uur
: Ben komt mopperend de kantine in: " Bah, wat een slechte verliezer zeg, die tegenstander van Tom. Hij staat verloren en dan gaat ie klagen over rumoer in de speelzaal." Tom na de partij: " Papa, supergrappig he, die tegenstander van mij. Gaat ie klagen over een RUMOERIGE speelzaal. Welk geluid hoorde hij dan?? Ik hoorde echt helemaal niks." Tja, Tom woont nu eenmaal in een huis met twee zussen en twee zusjes, dus vergeleken bij het gekakel thuis is het voor Tom elders altijd een stiltecentrum..... Maar goed, Tom won dus uiteindelijk toch nog zijn partij en kwam daarmee uit op 6 uit 7. Daarvoor ontving hij nog een prijs voor best presterende speler uit deze competitie; een doos 'fruits de mer-bonbons' die hij zelf niet lust, maar zijn moeder wel. Stijn wint ook, het overwicht dat hij de hele wedstrijd had wordt vakkundig gecasht Ook Stijn heeft een prima competitie gespeeld en vooral de belangrijke punten gepakt.
22.15: en dan is het eindelijk zover: het moment die je wist dat zou komen is eindelijk daar.
We gaan het beloofde bezoek aan de om de hoek gelegen Mc Donalds afleggen.
Lodewijk en ik en Ian en vader Anthony pakken de auto, de rest loopt met Sophie mee..... image6
DOM: jongens, als je met vier mannen bent en met 1 dame dan moet je natuurlijk nooit met die dame meelopen.
Het is werkelijk 2,5 stap van schaken naar de Mac, maar toch gaan de wandelaars volledig verkeerd en lopen
over de verlaten Vlamoven te dwalen. Lodewijk voelt zich als captain nog steeds verantwoordelijk en wil ze gauw gaan halen.
Uiteindelijk komt het toch nog goed en een minuut of tien later staan we voor ... een gesloten Mc Donalds.
De Mc Drive is wel open en daar lopen we doorheen; we doen gewoon net alsof we in de auto zitten (zie foto). De Mc Flurry Kitkat is zwaar favoriet, zelf vind ik eigenlijk alleen de milkshakes daar lekker.

23:15 uur: We kunnen weer naar huis; het is laat geworden, maar ja, zo stel ik: " je wordt ook maar 1x kampioen". " Nee hoor, zo stelt Lodewijk, wie weet worden we volgend jaar wel weer kampioen!" That's the spirit. Op naar de derde klasse. Tot slot nog dit. Het is in een eerder verslag al eens gezegd: ik heb begrepen dat er binnen de OSBO best een discussie is geweest over wenselijkheid van jeugdteams in de seniorencompetitie.
Onder andere de Toren heeft zich hiervoor sterk gemaakt en ik kan alleen maar zeggen dat het voor de jeugd echt een leuke ervaring is.
Zeker de wat oudere jongens (Ian, Stijn, Lodewijk) hebben baat bij wat nieuwe 'wedstrijdprikkels' .
Hun schaakplezier wordt naar mijn indruk weer nieuw leven in geblazen. Dus dank aan iedereen die deelname van jeugd in deze competitie mogelijk heeft gemaakt!