Afgelopen vrijdag speelde ons team 9J een heuse derby, uit tegen onze noorderburen (ASV12). Dit keer geen lang verslag van de teamchauffeur, maar een ultrakorte samenvatting van het verloop. Een lang verslag zou nl. geenszins in de geest van deze ontmoeting zijn.

18:30 uur: De heren Lodewijk Entrop (captain en teamoudste, 19 jaar), Ian Kock (15 jaar) , Robert Koprinkov (13 jaar), Donato Cattani (12 jaar), Stijn Tweehuysen (16 jaar) en Tom van 't Hoff (11 jaar) verzamelen op een voor hen normale tijd zich bij het Olympus. Rond kwart voor 7 trekken zij noordwaarts  ten strijde, via de Pley naar de Vlamoven

19:00 uur: aankomst bij ASV; de barman is gelukkig wel aanwezig en langzaam druppelen er steeds meer mensen binnen. Eerlijk is eerlijk: best een gezellige boel daar; de gemiddelde leeftijd ligt er VER boven het leeftijdsniveau van ons team, maar onze jongens worden uiterst vriendelijk ontvangen. De helft van de aanwezigen bestaat uit ex-schakers die inmiddels - naar eigen zeggen-  het niet meer zien zitten om urenlang na te denken en nu vooral voor de gezelligheid naar de club komen.

19:20 uur: Lodewijk heeft als captain de opstelling uitgewisseld; net als de vorige keer draait iedereen weer een bord door waardoor de opstelling nu is:

bord 1: Tom

bord 2: Lodewijk

bord 3: Donato

bord 4: Ian

bord 5: Stijn

bord 6: Robert

19:30 uur: start wedstrijd; er blijkt ook een boekpresentatie van Hans Bohm te beginnen om 20:00 uur, dus ik besluit even te blijven om nog wat te leren over ' de Loper'

19:45 Nieuwsgierige ASV'ers maken een praatje met me: het zal toch niet zo zijn dat er een piepjonge speler van rond de 40 lid wil worden??

20:00 uur: Hans Bohm is gearriveerd en start zijn boekpresentatie. Erg interessant. De voorlopers van het schaakspel blijken al 3000 jaar voor Christus gevonden te zijn bij opgravingen en de Loper is van origine een olifant (in het Russisch is loper nog steeds ' olifant'  genoemd) en het inkepinkje in de loper kan een afgeleide zijn van de slagtanden  van de olifant, maar ook van de puntmuts van een hofnar. Enfin: lees maar na in het nieuwe boek van Hans Bohm (Hans, als je dit leest, ik geef je mijn rekeningnr nog wel even door).

Bij de introductie van Hans Bohm werd nog verteld dat er een competitiewedstrijd was tegen de jeugd van de Toren waarbij op het bord van Robert het oudste lid van de club speelde: deze bleek 97 (!) te zijn. R.E.S.P.E.C.T.

20:15 uur Lodewijk komt langs. Vrij droog vertelt hij dat ze inmiddels al zo ongeveer 4-0 voorstaan. Tom en Donato staan allebei een dame voor (volgens Tom met 2 'stap 2 trucjes' en 1   'stap 3 trucje' ) en Robert en hij hebben al gewonnen. Drie kwartier na aanvang zijn de matchpunten al binnen!! Bijna respectloos

20:30 uur: De matchpunten zijn definitief binnen. Alleen Stijn en Ian mogen nog een tijdje doorspelen. Uiteindelijk zal alleen Stijn de handdoek moeten gooien, maar dat komt omdat Stijn een echte teamspeler is: hij haalt telkens alleen de punten als deze echt nodig zijn om de matchpunten binnen te halen. Een geruststellende gedachte voor de volgende ontmoeting tegen onze nog enige belager, Rhenen 2.

20:45: Donato wordt maar vast afgezet bij 't Olympus; kan hij nog met zus Maria Teresa mee terug fietsen. De zus van Tom wordt van daaruit weer vervoerd naar de andere kant van Arnhem-Noord voor een vriendinnen-filmavondje en uw verslaggever-chauffeur rijdt vervolgens weer vrolijk door naar de Vlamoven, waar de jongens al buiten staan te wachten. Die presentatie van Hans Bohm boeide hen niet ("nee, was saai, die theorie kenden we allang") Smeekbedes voor een bezoek aan de naastgelegen Mc Donalds worden niet verhoord; ik wil ook wel een keer op tijd naar huis. Dan maar de Hamka's verorberen in de auto (ik ga straks de auto uit-stofzuigen) en via Arnhem-Zuid (Robert) weer naar Arnhem-Noord). De nodige brandstof armer, maar weer 2 matchpunten rijker parkeer ik om half 11 weer de auto voor ons huis in Arnhem-Noord. Missie geslaagd.