Na het eerste debacle thuis in de Steenen Camer waarbij Toren 9 zich met 1,5 tegen 4,5 gewonnen moest geven tegen SMB hadden we wat goed te maken. Getergd en met veel strijdlust reisden we afgelopen donderdag naar Mook om daar aan te treden tegen Mook 2

De reis naar Mook was al een hele happening, Bettus en ondergetekende waren van mening dat de Tomtom van Reinier niet deugde, een vrouwenstem die de weg wees naar de plaats van bestemming dat kan gewoon niet goed gaan. In plaats van hectiek en stoplichten door de stad werd Reinier door het rustgevende Berg en Dal gestuurd over de 7 heuvelen en door het donkere bos naar Mook.
Zo kwamen wij al redelijk ontspannen aan in dit kleine Limburgse dorpje aan de Maas. In de kelder van het speel etablissement vonden wij de zogenaamde ‘schanskamer’, een heerlijk knusse ruimte met rode tafellakentjes over de speeltafels. Een ruimte waar je menig schaakbombardement met een knus en geborgen gevoel overleeft.

Mook 2 is op papier veel sterker dan Toren 9. Er waren nogal wat ratingverschillen. Het verbaasde ons ook dat na het invullen van de wedstrijdformulieren de zwakste speler van Mook 2, Jan Ermers, aan bord 1 plaatsnam tegen Bettus aan ’t Goor. Het hoeft geen betoog dat een ratingverschil van 300 punten in het voordeel van Bettus resulteerde in de voor de hand liggende en te voorspellen uitslag.

Aan bord 2 speelde Peter Hamers een dijk van een partij tegen Hans v/d Ende, een 1600 speler. Vol opperste concentratie en met veel positieve moed wist Peter Hamers stand te houden en de partij gelijk op te laten gaan. Dit resulteerde in een mooie remise.

Aan bord 3 Khaled Saad Mohammed tegen Tjado van Namen. Tjado is toch een maatje of twee te groot voor Khaled. Khaled is de man van het Gambiet en deze Tjado een 1600 speler snoept graag en dat bleek wel na de onfortuinlijke opening van Khaled. Toch heeft Khaled het nog aardig lang vol kunnen houden en zijn tegenstander het niet al te gemakkelijk gemaakt maar uiteindelijk moest Khaled de strijdbijl begraven en zich gewonnen geven.

Bord 4 daar speelde ondergetekende Han Winters tegen Hein van der Linden, een tegenstander die op papier 200 rating punten sterker is. Aanvankelijk leek het erop dat Han al gauw in de problemen kwam door een slecht behandelde opening. De tegenstander was gretig en won twee pionnen. Maar de laatste pion die Hein snoepte was fataal en de smaak daarvan zal Hein nog lang bijblijven. Doordat Hein Dollartekens zag in zijn ogen, vergat hij zijn andere stukken fatsoenlijk te ontwikkelen. De stukken van Hein die bij de aanval betrokken waren op de damevleugel konden niet tijdig terug om hulp te bieden aan een vernietigende Koningsaanval van Han met een Dame en een Paard. Na nog wat gespartel van Hein kon hij uiteindelijk de figuurlijke handdoek in de ring gooien en Han een welverdiende hand geven.

Reinier Heinz aan bord 5 vond het zo gezellig in de Schanskamer dat hij als allerlaatste speler achter het bord vandaan kwam. Zijn tegenstander Wim Hopman moest bijna al zijn tijd op de klok benutten om de partij naar zijn hand te zetten.
Helaas verspeelde Reinier een zeer kansrijke koningsaanval, hij leek volkomen gewonnen te staan. Maar Reinier werd door de schoonheid van zijn eigen aanval zo verblind dat hij een verliezende zet deed waardoor de hele aanval in het water viel.
Wat zich daarna afspeelde tijdens het eindspel op het bord deed menig toeschouwer vervullen van afgrijzen.
Beste stuurlui staan aan wal is het gezegde en daar had Reinier dus niets aan en hij kon zonder punt naar huis.

Last but no least, Angelo Spalina tegen Niko Molle op bord 6. Angelo speelde een zeer degelijke wedstrijd. Hij manoeuvreerde zich in een prachtig gewonnen eindspel waarbij hij het niet kon nalaten zijn tegenstander met hoop te voeden en hem voortduren in een lege hand te laten happen tot uiteindelijk de laatste pion van Angelo de genadeklap uitdeelde aan zijn uitgeputte sparringpartner.

Mook 2 – Toren 9 uitslag: 2,5 – 3,5 4F

Nog even een voetnoot:

De klok waar Reinier en Wim mee speelde was een heuse analoge Garde klok. Verbazing alom bij ons team. Immers, zoals bij iedereen inmiddels is bekend, heeft de OSBO heeft nieuwe regels ingevoerd waarbij men 1.40u krijgt op de klok en bij elke zet 10 seconden erbij. Dat is dus niet mogelijk bij een analoge klok. De competitieleider van de OSBO en tevens een groot voorstander van deze nieuwe regel was wedstrijdleider deze avond in Mook en bij navraag bleek dat Mook klokken te kort kwam. Een noodverordening in de reglementen zegt dat het is toegestaan met een analoge klok te spelen indien de schaakvereniging niet in het bezit is van een digitale klok.
Kennelijk heeft de  crisis in Mook zodanig toegeslagen dat men zelfs geen voordelige klok aan kon schaffen met de zgn. voordeelregeling die de OSBO getroffen heeft voor gedupeerde schaakverenigingen door deze nieuwe tijdregels.
Mook had van te voren kunnen incalculeren dat zij een klok tekort kwam en dat hadden ze best even van te voren mogen overleggen met het bezoekende team, immers een klok is zo geregeld.
Verder is naar mijn mening de nieuwe tijdregel doorgeslagen waardoor er onduidelijkheden ontstaan bij leden. In de schaaksport waarin veel verenigingen last hebben van teruglopende ledenaantallen en de bijbehorende inkomsten denk ik dat de schaaksport meer behoefte heeft aan duidelijkheid en een simpele regelgeving dan regels die niet voor iedereen meteen te begrijpen zijn.

Disclaimer: Bovenstaand artikel reflecteert een creatieve uiting van ondergetekende en is dus niet de algemene mening van het bestuur of leden van SV. De Toren maar uitsluitend van de auteur zelf!

Han Winters