Het linker rijtje!
Met een fraaie 3 - 3 tegen het qua rating flink sterkere Millingen eindigt Toren 8 op de 4e plaats in OSBO 3G.

Uitslag: 3 - 3

1 Thomas Verfuerth 2007 Rico Langenheim   1 - 0
2 Bernd Schumacher 1700 Mark van Gemert 1511 ½ - ½
3 Ton Huybregts 1584 Franke van Netten 1462 ½ - ½
4 Xander Verbeet 1632 Jan Looyen 1489 1 - 0
5 Gerben Bekker 1366 Kees Spruijt 1449 0 - 1
6 Ben IJsvelt 1343 Jean Paul Bijlsma 1464 0 - 1

De slotronde werd gespeeld bij PION in Groesbeek. Na de overwinning op de Sleutelzet in ronce 6 stonden we op de 4e plaats met 6 matchpunten, gevolgd door Millingen en de Sleutelzet, beide met 5 punten. De Sleutelzet moest in de slotronde tegen PION 3, wat waarschijnkijk geen punten zou opleveren. Het behoud van de 4e plek hadden we dus geheel in eigen hand. Minstens gelijk spelen was het devies.

Jan Straatman was verhinderd. Gelukking was Jean Paul bereid om in te vallen.
Millingen speelt normaal met 3 of 4 (erg) sterke spelers, maar op bord 5 en 6 zouden we punten moeten kunnen pakken. Besloten om Jean Paul op 6 te laten spelen en Rico op het eerste bord. Millingen speelde in de gewenste volgorde, wat betekende dat Kees en Jean Paul moesten winnen en de rest hopelijk een puntje kon sprokkelen voor een gelijk spel of mischien wel meer.

20:00 We beginnen.

21:00 Franke heeft al een aantal stukken geruild. Ziet er gelijkwaardig uit. Jean Paul staat een kwaliteit voor. Kees heeft alles nog op het bord. De rest is nog gelijk.

21:30 Jean Paul staat een toren tegen een pion voor. Bij Rico ziet het er gelijkwaardig uit.

21:40 Jean Paul wint. 1 - 0 voor ons.

21:50 Kees heeft actiever spel en begint zijn tegenstander onder druk te zetten. Jan staat met zwart onder druk met een vijandige pion op de 7e rij. Franke heeft een stelling met dame, 2 torens en 7 pionnen.

22:40 Jan verliest. Franke en zijn tegenstander besluiten tot remise. 1½ - 1½.

22:50 Rico verliest een loper.

23:00 Ik accepteer remise, na zelf een paar zetten eerder aangeboden te hebben. Sta iets actiever, maar vertrouw erop dat Kees gaat winnen en daarmee een gelijk spel voor ons team binnen is. 2 - 2.

23:10 Rico verliest. Heeft wel de partij van zijn leven gespeeld. 2 - 3.

23:30 Omringd door veel toeschouwers wint Kees. Erg spannend. Het gelijke spel is binnen. 3 - 3.

Statistieken: OSBO 3G

Mark