Afgelopen maandag won Toren 8 met 4 - 2 van de Sleutelzet.

Voorafgaand aan deze ronde was degradatie theoretisch nog mogelijk, met 4 matchpunten en Het Kasteel 5 en Mook 2 met beide 2 matchpunten en een onderlinge confrontatie in de slotronde. Aangezien alle andere teams in OSBO 3G voor ons al gespeeld hadden en Kasteel 5 en Mook 2 beide hadden verloren, was er eigenlijk niets meer te winnen of te verliezen, anders dan de eer en een leuke partij.

Uitslag:

1 Jan Straatman 1538 Bert Nobel 1650 1 - 0
2 Mark van Gemert 1511 Bert Sigmond 1582 1 - 0
3 Jean Paul Bijlsma 1464 Herman de Munnik 1455 0 - 1
4 Jan Looyen 1489 Pascal vd Born 758 1 - 0
5 Kees Spruijt 1449 Theo kloppenburg 1351 1 - 0
6 Rico Langenheim   Gijs Voorhuis 1070 0 - 1

diagram

Voor de verandering was ik zelf eens als eerste uitgespeeld. Bert Sigmond verslikte zich in de Philidor-verdediging en gaf na 8 zetten en 40 minuten gespeeld te hebben op.
1. e4 e5 2. Pf3 d6 3. Lc4 Pd7 4. d3 Le7 5. 0-0 Pgf6 6. Pg5 d5 7. exd5 Pb6 8. d6 1-0

20 minuten later had Rico verloren. Hij stond een stuk voor, maar zijn koning stond behoorlijk op de tocht. Met dame, maar vooral met loper en toren werd hij vakkundig mat gezet. Het stond weer gelijk.

Kees speelde tegen Theo Kloppenburg. Zijn materiele voordeel nam gedurende de partij gestaag toe, wat niet betekende dat Kees het makkelijk had. Theo had veel druk op de koningsstelling van Kees, maar alle dreigingen werden bekwaam geparreerd. Om 21:45 gaf Theo op.

Jan Looyen had een lastige partij, die resulteerde in een eindspel met dame, toren en paard, waarbij Jan een pion meer had. Na lang zwoegen gaf een paardenvork de doorslag en was de overwinning voor Jan.
Met een stand van 3 - 1 was een matchpunt binnen. Misschien zat er nog meer in.

Jean Paul viel in voor Franke. Hij speelde tegen Herman de Munnik, die dit seizoen alles nog gewonnen had. De partij verliep volgens mij redelijk gelijkwaardig, tot Jean Paul een schaakje met het paard op f3, gevolgd door een vork op e2 over het hoofd zag. Daarna was het met een kwaliteit minder vechten tegen de bierkaai. Herman maakte geen fout en na een gedwongen dameruil gaf Jean Paul op.

Als laatste was Jan Straatman nog aan het spelen. Hij had een lastige en complexe partij tegen Bert Nobel. In het laatste deel van de partij had Jan de dreiging van 'mat achter de paaltjes', wat Bert een stuk koste.
Om 23:20 was de overwinning op de Sleutelzet een feit: 4 - 2.

Hoewel de Sleutelzet niet in de sterkste opstelling kon spelen, was het een mooie overwinning voor ons, die ons naar de 4e plaats in de poule brengt. Met de laatste wedstrijd op (vrijdag) 13 april tegen Millingen te spelen levert dat een mooie plek in de middenmoot op.

Klasse 3G Mp Bp 1 2 3 4 5 6 7 8
1 De Elster Toren 2 12 25½ x 4   4 4 4 5
2 PION 3 8 22½ 2 x   5 4
3 SMB 3 8 21   x 3 3 5 2