Op maandag 15 december werd de wedstrijd Toren 7 - Schaakmaat 4 gespeeld. Kijk hieronder voor het verslag.

De opstelling was als volgt:

Gert Visser (1558)

H. Zimmerman (1555)

Franke van Netten (1441)

J. van Vulpen (1570)

Rolf Hendriks (1616)

A. Jacobsen (1576)

Marco Vastenhout (1396)

W. Fennema (1457)

Arie Schouten (1507)

J. van Ommen (1521)

J. van Garderen (1421)

Na een kwartier besluit ik mijn eerste ronde te maken. Op bord 1 krijgt Gert de Italiaanse opening tegen zich. Hij kiest voor een agressieve verdediging. Op bord 2 krijgt Franke de Benoni tegen zich, ze zijn al vergevorderd in de opening. Rolf speelt op bord 3 het Frans, en komt in de afruilvariant terecht. Marco krijgt de Caro Kann tegen op bord 4. Op bord 5 speelt Arie met zwart Siciliaans. Koen speelt vandaag op bord 6 het damegambiet, dat wordt geweigerd.

Na een half uur maak ik mijn tweede rondje van de avond. Bij Gert staat het nog gelijk, maar Gert staat wel iets beter. Ook bij Franke staat het nog gelijk, enkele stukken zijn geruild. Rolf staat zoals gewoonlijk teruggetrokken. Valt niets over te zeggen. Marco kiest er voor om gelijk vanaf het begin het initiatief te nemen. Arie staat net als de rest nog gelijk, maar probeert zijn stukken zo ver mogelijk naar voren te spelen. Bij Koen valt er nog niets te zeggen. Hij probeert aanvallend te spelen. In de tussentijd dat ik alle borden ben langs gegaan om te kijken hoe het staat zie ik dat Rolf ineens de dame van de tegenstander heeft ingesloten.

Ik besluit rond 21:00 uur weer een rondje te maken langs te borden. Bij Gert valt er naar een uur nog steeds niets te vertellen, behalve dat hij 20 minuten achterstaat in tijd. Franke staat gelijk , maar heeft wel een betere positie. Rolf heeft inderdaad de dame gewonnen, en staat nu een dame tegen stuk voor. Marco staat nog gelijk, maar hij heeft wel een tijdsvoorsprong van 10 minuten. Arie heeft zijn stelling goed verbeterd, en lijkt nu met zijn torens een aantal pionnen te kunnen winnen. Koen heeft zijn stelling ook flink weten te verbeteren.

Zo’n 20 minuten later…
Gert zit nog steeds in dezelfde stelling als toen net. Ook bij Franke is er niets veranderd. Ik ben benieuwd wie er als eerste wat risico durft te nemen, om voor de winst te gaan. Rolf is de wedstrijd rustig aan het uitspelen, het is wachten op de overwinning. Marco gaat een pion verliezen. Hij heeft wel een iets betere stelling. Rolf wint zijn partij: 1-0

J. van Garderen

Ook bij Arie is het wachten op de overwinning, heeft een pion gewonnen en hij lijkt er meer te gaan winnen. De tegenstander van Koen lijkt voor de remise te gaan, hij neemt namelijk geen risico en staat erg teruggetrokken.

Tegen 21:45 uur maak ik weer een rondje langs de borden. Gert staat een pion achter, maar heeft wel de aanval. Franke staat gelijk, en heeft remise aangeboden, maar de tegenstander speelt door. Marco staat een pion achter, maar heeft zeker kans op remise. Arie staat 2 pionnen voor in een ongelijk loper eindspel.  Koen staat iets beter, maar hij lijkt moeilijk een weg tot winst te kunnen vinden.

22:50 uur
Arie wint zijn partij: 2-0

J. van Garderen

Franke lijkt steeds dichter bij een remise, hij zit namelijk in een gelijk paardeneindspel. Marco vecht ondertussen door, en lijkt ondanks de pion achterstand beter te staan. Koen staat nog gelijk, en bied remise aan.
22:00 uur
Koen speelt remise, en zorgt voor een 2½-½ voorsprong.

2½-½

½-½

Er zijn nog 3 partijen bezig, en Toren 7 lijkt af te stevenen op een overwinning.

22:10 uur
Marco krijgt een remiseaanbod, en hij neemt het aan.

½-½

Franke lijkt te gaan verliezen. Hij is in tempodwang gekomen in een pionneneindspel. Gert staat nog steeds een pion achter, en vecht voor wat hij waard is. Franke verliest.

½-½

Tegen 22:45 uur besluit ik weer eens te gaan kijken bij Gert. Hij staat nog steeds een pion achter, maar hij lijkt een tweede pion te gaan verliezen. De wedstrijd lijkt gespeeld.

Zo’n 10 minuten later heeft Gert ineens allebei de pionnen teruggewonnen, en staat hij weer gelijk. Hij heeft alleen wel een enorme tijdsachterstand.

Tegen 23:15 heeft Gert weer een pion verloren, en zit hij ook nog eens onder de 5 minuten. Gert probeert nu te forceren voor de winst.

Zo’n 5 minuten later heeft de tegenstander een winnende combinatie gevonden, en verliest Gert. Dat brengt de stand op 3-3.