Afgelopen maandag begon Toren 7 iets over achten aan de 2e ronde. De tegenstander was Voorst 2.

Marco had gekozen voor de volgende opstelling:

Koen Venne

Om 20:15 uur besluit ik om de eerste ronde te gaan maken. Op bord 1 heeft Rolf de Hollandse opening tegen gekregen. Franke speelt op bord 2 en krijgt de grand-prix variant tegenover zich. Gert staat op bord 3 al iets beter. Op bord 4 speelt Arie de Siciliaan. Marco speelt op bord 5 Italiaans. Koen speelt op bord 6, en speelt met zwart de Pirc.

Tegen 20:45 ga ik mijn tweede rondje lopen. Bij Rolf valt zoals zo vaak nog niets te vertellen over de partij. Enige wat ik kan zeggen is dat Rolf het loperpaar heeft en zijn tegenstander loper en paard. Ook bij Franke valt niets over de partij te zeggen. Hij heeft wel een tijdvoorsprong van ongeveer 20 minuten. Gert heeft nog steeds een betere stelling, maar zijn tegenstander komt wel langzaam aan iets beter te staan. Arie lijkt wat rustiger aan zijn partij begonnen dan wat hij normaal doet. Marco zit na 45 minuten al in het toreneindspel, het lijkt iets beter voor Marco, hij staat ook 20 minuten voor in tijd. Ook bij Koen valt er nog niets te vertellen, behalve dat hij erg teruggetrokken speelt.

Ongeveer een half uur later besluit ik weer een rondje te maken. Rolf heeft ondertussen een pion verloren, en is ook al aanbeland is een toren + dame eindspel. Franke staat nog wel gelijk, maar staat wel erg teruggedrongen. Gert staat een pion achter, maar kan volgens mij de pion op mooie wijze terugwinnen. Arie staat gelijk, maar heeft wel een tijdsvoorsprong van een half uur. Marco zit nog steeds in een gelijk eindspel. Marco kiest nu voor een risicovolle zet, wat een vrijpion voor de tegenstander kan creëren, maar de tegenstander ziet dit niet, en kiest voor een andere zet. Marco biedt remise aan, maar de tegenstander weigert dit en speelt door. Koen staat er goed voor, maar moet wel iets actiever met zijn stukken gaan spelen.

Iets na 21:30 uur heeft Marco een nette remise behaald.

Koen Venne

Arie bied in gelijke stelling remise aan, maar de tegenstander wil nog even door spelen.

Ik besluit maar gelijk om een rondje langs de andere borden te doen. Rolf is ondertussen in een toreneindspel beland, maar heeft nog steeds een pion achterstand. Franke is ook een pion achter komen te staan, maar die zit nog in het middenspel. Gert heeft jammer genoeg niet de pion terug gewonnen, dus staat hij ook een pion achter. Koen gaat langzaam aan iets naar voren spelen, hij staat ook 10 minuten voor in tijd.

Tegen 22:00 uur ga ik nog maar een rondje lopen. Rolf is op bord 1 nog steeds bezig, maar krijgt het wel steeds moeilijker en vecht voor wat hij waard is. Franke is ondertussen in een loper eindspel terecht gekomen, waar de lopers van dezelfde kleur veld zijn. Hij staat nog wel een pion achter, ben benieuwd of hij er een remise van weet te maken. Bij Gert is er niets veranderd met de vorige keer, hij staat dus nog steeds een pion achter. Arie lijkt af te stevenen op een knappe remise. Ze hebben namelijk evenveel pionnen in een pionnen eindspel. Gert verliest plotseling, hij geeft namelijk een loper weg en geeft gelijk op. Jammer Gert, volgende keer beter.

1½-½

Koen Venne

Koen staat nog gelijk. Hij probeert wel steeds actiever te gaan spelen.

Tegen half 11 gaat het ineens snel: Eerst speelt Arie remise, en kort daarna verliest Franke zijn partij, waardoor het nu 3-1 voor Voorst staat.

3-1

Koen Venne

Koen gaat een pion winnen, en staat nu dus een pion voor. Hij heeft ook een tijdvoorsprong van 20 minuten. Bij Rolf lijkt het een kwestie van tijd te zijn voordat hij gaat verliezen, tegenstander heeft 3 vrijpionnen, Rolf heeft 1 vrijpion.

Iets voor 23:00 uur hoor ik dat Koen heeft verloren, dit verrast mij want Koen stond beter. Dit brengt de stand wel op een 4-1 voor Voorst 2, dat betekend dus dat Toren 7 heeft verloren. Jammer heren, volgende keer beter

4-1

1-0

Het is ondertussen al 23:00 uur geweest en het is wachten op Rolf, die weer wat hoop heeft gekregen omdat zijn tegenstander het zichzelf knap lastig maakt.

23:10 Rolf heeft het uiteindelijk niet gered en heeft verloren. Dat brengt de uitslag op een 5-1 nederlaag voor Toren 7.

5-1