Afgelopen maandag werd de osbo wedstrijd Toren 7 - Lochem gespeeld.

Iets over achten begon Toren 7 aan het seizoen. De tegenstander deze avond was Lochem.
De opstelling is als volgt:

Tenwolde (1498)

Na ongeveer een kwartiertje besluit ik mijn eerste rondje te gaan maken. Op bord 1 heeft Rolf een variant van het Frans op het bord gekregen. Gert speelt de Italiaanse opening. Koen speelt vandaag zijn eerste OSBO wedstrijd, hij speelt met zwart de Caro-Kann. Franke speelt met wit, en speelt het Damegambiet, die wordt geweigerd. Op bord 5 probeert Arie een Siciliaan te spelen, maar door aanvallend spel van zijn tegenstander komt het niet van de grond. Marco krijgt op bord 6 een Siciliaan tegen zich, hij kiest voor de gesloten variant van het Siciliaans.

Na een half uur besluit ik weer te gaan kijken. Bij Rolf valt er na een half uur nog niet veel te vertellen over de stelling. Ze zitten nog steeds in de opening. Bij Gert is er ook nog niet veel te vertellen, ook hier zitten ze nog in de opening. Koen staat helaas al een kwaliteit achter, benieuwd wat hij nog van de stelling weet te maken. Bij Franke ziet het er goed uit, maar het staat nog gelijk. Arie is nu zelf ook aanvallender gaan spelen, dit belooft een leuke partij te worden. Bij Marco is er ook nog niets gebeurt, ook hij zit nog in de opening.

Tegen 21:00 uur komt Rolf langzamerhand in het middenspel terecht, beide spelers spelen rustig en verdedigend. Bij Gert hebben ze allebei een dubbelpion, maar Gert heeft het loperpaar afgeruild voor het paardenpaar. Koen vecht voor wat hij waard is, maar of het genoeg is weet ik niet. Franke speelt erg verdedigend en zijn tegenstander probeert hier van de profiteren. Het staat nog gelijk. Arie is ondertussen vol aan het aanvallen op de damevleugel, de tegenstander heeft namelijk 0-0-0 gedaan. Marco staat een pion achter, maar lijkt een kwaliteit te kunnen winnen.

Na ongeveer anderhalf uur verliest Koen de partij. Jammer Koen, volgende keer beter.

Tenwolde (1498)

Bij Rolf is er nog steeds niets te vertellen over de stelling, behalve dat hij zonder risico speelt. Gert is ondertussen al in het eindspel beland, die ik iets beter vind voor Gert. Franke wordt ondertussen steeds verder teruggedrongen, en lijkt het erg moeilijk te hebben. Arie staat ineens een stuk achter in het middenspel, met weinig stukken. Ik ben benieuwd of hij er nog een remise uit kan halen. Marco heeft inderdaad een kwaliteit gewonnen, en komt nu goed met zijn torens binnen, en lijkt een stuk te winnen.

Iets voor 22:00 uur wint Marco zijn partij, het staat weer 1-1

1-1

1-0

Ondertussen staat Arie nog steeds een stuk achter, maar er worden wel steeds meer pionnen geruild. Rolf staat nu helemaal ingegraven, ik vind Rolf wat minder staan, maar het staat nog gelijk. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Gert staat iets beter in het eindspel, hopelijk weet hij het te winnen. Franke staat er op dit moment niet heel goed voor, en ik vrees bij hem voor het ergste.

Rond 22:15 uur wint Arie zijn stuk terug, en staat het weer gelijk, ben benieuwd of Arie dit nog kan winnen. Franke vecht voor wat hij waard is, hopelijk levert het wat op. Gert is op pionnenjacht gegaan, en staat nu 2 pionnen voor, dit lijkt gewonnen. Rolf krijgt een remise aanbod, die hij na overleg aanneemt. 1½-1½ is de stand nu.

1½-1½

1-0

Het is nu 22:30 uur en Arie, Franke en Gert zijn nog bezig. Ik besluit weer een rondje langs de borden te lopen. Gert staat nu nog maar één pion voor, maar staat nog steeds gewonnen. Franke heeft nog iets van zijn stelling weten te maken, maar staat nog wel iets slechter. Arie lijkt af te stevenen op remise. Zo’n 5 minuten later is het inderdaad remise bij Arie.

2-2

1-0

Om 22:45 uur zijn Franke en Gert nog bezig. Franke lijkt af te stevenen op remise, want het staat gelijk qua stukken, en geen van beide spelers staat beter, het enige voordeel: Franke heeft veel meer tijd dan zijn tegenstander. Gert staat een pion voor, en als hij goede plan kiest, dan moet de winst erin zitten, en dus ook de winst voor Toren7.

Een aantal minuten later, kiest Gert toch de verkeerde manier, waardoor het remise lijkt te worden. Bij Franke staat het nog steeds gelijk qua stukken, maar Franke staat wel positioneel iets beter.

Iets na 23:00 uur geeft Gert ineens een remise stelling weg, en geeft gelijk op.

2-3

1-0

Nu ligt alle druk op de schouders van Franke. Hij leek een pion te kunnen winnen, maar doet het niet.

Tegen 23:15 uur heeft Franke een zwaarbevochten overwinning geboekt, waardoor hij er één matchpoint uit heeft weten te slepen. De eindstand is 3-3 geworden. Met wat meer geluk had er wat meer in kunnen zitten, maar over de hele avond genomen is deze wel terecht.

3-3