Voor de tweede keer deze week reisde we af naar Voorst, voor de wedstrijd Voorst 4 - Toren 7

In de agenda stond dat we afgelopen maandag al moesten spelen, maar dit bleek een foute datum te zijn. We waren dus met het team voor niks naar Voorst gereden, want de juiste speeldag was niet de maandag, maar de vrijdag. Door alle misverstanden begonnen we maar met 4 man, de andere 2 spelen aanstaande maandag.
De opstelling was als volgt:

Voorst 4

Toren 7

Wilma Dolman

Marco Vastenhout

Esther Konijnenberg

Han Winters

Jari Hendriksen

Khaled Saad Mohammed

Sam Plevier

Reinier Heinz

Om klokslag 20:00 uur gingen de klokken aan in het rustige cafeetje, waar we moesten spelen. Khaled was er nog niet en de overige 3 spelers begonnen rustig aan de wedstrijd.

20:10 uur:
Marco speelt op bord 1 een schotse opening. Han krijgt op bord 2 een sloten siciliaan tegen zich. Op bord 3 wacht de tegenstander nog steeds op Khaled. Reinier speelt op bord 4 tegen een zeer jeugdige speler en heeft al meer zetten gespeeld dan de andere borden. Reinier heeft een lichte ontwikkelingsachterstand

20:15 uur:
Khaled is ook gearriveerd en begint nu ook zijn partij.

20:25 uur:
Marco heeft in de opening een pion cadeau gekregen, maar heeft wel een kleine ontwikkelingsachterstand hierdoor gekregen. Han doet niets onder voor zijn teamgenoten en heeft dus ook een kleine ontwikkelingsachterstand, maar hier valt nog over te zeggen, want beide spelers spelen zeer rustig. Khaled heeft een gambiet op het bord gezet, ik ben benieuwd of dit goed gaat uitpakken. Reinier heeft zijn ontwikkelingsachterstand ongedaan gemaakt en staat nu weer redelijk, alleen staat hij nu 10 minuten achter in tijd.

20:45 uur:
Marco kiest op bord 1 vol de aanval met een pion meer, zal mij benieuwen of de aanval door kan slaan naar een overwinning. Op bord 2 bij Han valt nog steeds niets te zeggen, behalve dat Han een kleine tijdsvoorsprong heeft. Khaled zet nu ook de aanval in, maar ik vind zelf dat hij niet geweldig staat, dus ook hier moeten we afwachten hoe het verder zal verlopen. Bij de partij van Reinier proberen beide spelers de aanval te zoeken.

21:00 uur:
De deur van het café gaat open en er komen 2 oude mensen binnen, ze kijken even en zeggen tegen elkaar dat er een spelletjesavond is en ze vertrekken weer. Marco speelt op bord 1 een goede partij. Hij staat nog steeds zijn pion voor en heeft ook een veel betere stelling op het bord dan zijn tegenstandster, die alleen maar aan het verdedigen is en haar stukken niet goed heeft staan. Bij Han gebeurt er niet zoveel, Han heeft wel zijn ontwikkelingsachterstand weggewerkt. Khaled heeft er zin in. Hij speelt redelijk snel, maar heeft nu wel een stuk tegen 2 pionnen voorsprong. Op bord 4 heeft Reinier het lastig. Hij staat een pion achter en heeft ook een mindere stelling.

21:10 uur:
Door het aanvallende spel van Marco lijkt het niet lang meer te duren voordat hij zijn puntje kan bijschrijven, hij staat heel erg goed. Han speelt een zeer rustige partij, hier valt nog niet veel over te zeggen hoe dit gaat aflopen. Khaled heeft zijn tijdsachterstand van een kwartier, die hij opliep omdat hij een te laat was, weer ongedaan gemaakt, en heeft zelfs een kleine tijdsvoorsprong. De stelling kan nog beide kanten op. Reinier heeft nu een toren + pion tegen 2 stukken, ik vind Reinier niet echt geweldig staan.

21:25 uur:
Khaled offert zijn stuk terug voor een open koningsstelling van zijn tegenstander.

21:30 uur:
Marco komt mij melden dat als de tegenstandster bij een verkeerde zet mat in 3 kan geven. Het zal mij benieuwen of dit ook gebeurd. Bij Han gaat het nog steeds gelijk op. Reinier heeft een pion gewonnen en hierdoor heeft hij nu 3 verbonden vrijpionnen, dit lijkt niet meer mis te kunnen gaan voor Reinier.

21:35 uur:
De tegenstandster van Marco heeft de enige juiste zet gespeeld om mat in 3 te voorkomen, maar Marco staat nog steeds veel beter en hier kan het ook niet meer mis gaan. Bij Khaled gaat het nu ook snel. Hij lijkt nu snel te gaan winnen. Op bord 2 bij Han heb ik iets gemist, want Han staat nu een stuk voor, later zei de tegenstandster van Han dat ze dat stuk weg geblunderd had. Met een stuk meer staat Han nu ook goed.

21:40 uur:
De aanval Marco heeft doorgezet het werd en mat in 4, waarbij Marco mat zette met een pion. Het staat dus 1-0 voor de Toren 7. Niet veel later wint Khaled de dame van zijn tegenstander en die geeft gelijk op, dat betekend dat het nu 2-0 staat.

22:00 uur:
De 2 overgebleven strijders vechten voor een goed resultaat. Han staat nog steeds een vol stuk voor, terwijl Reinier nu een toren verliest en dus 2 stukken achter staat. Ik denk dat Reinier dit niet meer gaat redden.

22:05 uur:
Helaas heeft Reinier de strijd moeten staken, toen hij zijn vrijpionnen te makkelijk verloor. De stand is nu dus 2-1 in ons voordeel. Door het verlies van Reinier kunnen we vandaag de matchpunten nog niet bijschrijven.

22:35 uur:
In de tussentijd heb ik de partij met Reinier geanalyseerd. De conclusie van mij was dat hij de partij verloren heeft, omdat Reinier te voorzichtig speelde, i.p.v. de aanval door te zetten. Nu ik weer bij Han ga kijken, zie ik dat hij nog steeds een stuk voor staat en hij heeft nu ook 2 pionnen erbij gewonnen. Dit kan niet meer fout gaan.

22:50 uur:
Han weet een pion te promoveren tot dame die hij gelijk weer ruilde voor een toren. Hierdoor staat Han nu een loper, toren en een pion voor. De tegenstandster weigert op te geven.

23:00 uur:
De tegenstander geeft zomaar een toren weg, waardoor Han nu 2 toren en een loper voorstaat.

23:10 uur:
Han geeft zomaar haar toren weg, dus hij heeft nu nog een toren en loper over. Nog steeds geeft de tegenstander niet op.

23:15 uur:
Han promoveert een pion tot dame, waardoor hij nu een dame, toren en loper voorstaat.

23:20 uur:
Han heeft dan eindelijk mat gezet. Hiermee is de stand 3-1 voor de toren en hebben we maandag genoeg aan een remise om de matchpunten bij te schrijven.

Voor Toren 7 nog 1 ronden te gaan tegen de Schaakmaat. Succes met de laatste ronde