Afgelopen vrijdag was onze laatste match van het seizoen. Deze match was tegen  Pallas 5.

De uitslag was teleurstellend omdat we nipt verloren tegen Pallas 5 welk team t/m ronde 6 op de laatste plaats stond in onze poule.

Het was spannend tot het einde toe, maar uiteindelijk verloren we met 2,5 tegen 3,5!

T7 organiseerde de slotronde waardoor we lekker thuis konden spelen in het Olympus College, helemaal bovenin.

Peter Hamers was wedstrijdleider en zorgde ervoor dat we rond 20.00 uur konden beginnen.

Ook de catering was royaal en goed verzorgd en er werd dankbaar gebruik gemaakt van al het lekkere eten door de diverse teams.

Allereerstnu maar de opstellingen en de uitslagen:

T

De Toren
  Arnhem 7

Pallas 5

Mark van Gemert

Anne Lambrechts

Rolf Hendriks

Gorrit Smit

Stephan Antonijevic

Toin Lambrechts

Eric Roelofs

Hans Jonkman

Arie Schouten

Hans Knottnerus

Franke van Netten

Herman Vrielink

½

Gezien de gemiddelde rating van Pallas 5 hadden we de match in theorie moeten winnen.
Helaas was de schaakpraktijk weerbarstiger.

Vóór aanvang van de laatste ronde hadden we in theorie zelfs nog kampioen kunnen worden.
Vorig seizoen ging het echter mis en nu dus weer. 7 is mijn geluksgetal maar is met het schaken niet altijd terug te zien. Misschien maar een ander nummer/naam kiezen voor T7?Maar zoals gezegd was het kampioenschap in theorie mogelijk als de koploper Doesborgh flink zou verliezen tegen De Schaakmaat 5 (die op de één na onderste plaats stond) en als wij met flinke positieve cijfers zouden winnen van Pallas 5. Het kan verkeren, want de schaakavond verliep geheel anders. Doesborgh maakte de favorietenrol met verve waar en won met 1-5 van De Schaakmaat 5. Bij ons verliep het iets minder voorspoedig en we eindigden in onze klasse op de derde plaats (dus toch nog brons) achter ASV 8, welk team net als ons team ook 9 matchpunten had behaald na 7 ronden, maar net een 0,5 bordpuntje meer had.

Doesborgh werd dus kampioen met 13 matchpunten na 7 ronden. Proficiat heren met het behaalde kampioenschap en succes in de tweede klasse!

Dan nu wat over onze gespeelde partijen.

Arie kon al vroeg in de avond zijn schaakbiezen pakken. Hij verloor redelijk kansloos van jeugdig elan. Het ging maar heel even gelijk op. Er werd al vrij snel veel geruild en Arie's jeugdige tegenstander stond binnen no time een kwaliteit
(Toren tegen Paard) en een aantal pionnen voor. Arie probeerde met zijn Paardenspan nog wat schoppen uit te delen, maar zijn tegenstander pareerde alles goed, waardoor Arie er niet meer aan te pas kwam. Noodgedwongen gaf Arie
na enige tijd doorspelen op. Een slecht begin voor ons team, want zo stonden we al vrij vroeg in de avond met 0-1 achter.

Wie kon deze achterstand gaan recht breien. Ook al schaak ik inmiddels een stuk minder, gelukkig verliep mijn partij op de goede manier om naar een overwinning toe te werken. Over de opening was ik wat minder tevreden, maar langzaam aan kon ik de druk op mijn tegenstander opvoeren. Door druk op de Koningsvleugel van mijn tegenstander en de open c-lijn te beheersen met een overgebleven Toren kreeg mijn tegenstander het steeds benauwder. Mijn tegenstander wilde op enig moment een pion op de zesde rij verdedigen, maar deed dit op de verkeerde manier. Door dit te doen met zijn Toren gaf hij de dekking van zijn Loper op c8 uit handen en kwam hierdoor een Loper en een pion achter te staan. Hierna gaf mijn tegenstander op. En zo stonden we weer met 1-1 gelijk.

Maar hoe nu verder?

Franke stond op een gegeven moment wel een kwaliteit voor (Toren + Paard tegen Loper en Paard), maar kon door het aanwezig zijn van een aantal pionnen aan beide kanten niet echt een potje breken. Het aanvallen van de tegenstander en het tegelijkertijd verdedigen van je eigen stukken en stelling valt niet mee en na wat heen en weer geschuif kwam Franke met zijn tegenstander remise overeen.
Jammer dat er geen overwinning voor Franke in zat, maar gezien de rating van zijn tegenstander toch een mooie remise. Stand 1,5 -1,5.

Mark, Rolf en Stephan moesten hun partij dan maar positief afsluiten. Gezien de ratings van hun tegenstanders geen onmogelijke opgave, maar uiteindelijk dus niet haalbaar.

Pallas 5 wilde uiteraard van ons winnen omdat bij verwacht verlies van De Schaakmaat 5 van Doesborgh, De Schaakmaat 5 zou degraderen en niet Pallas 5. Derhalve gaf Pallas 5 zich niet zomaar zonder slag of stoot gewonnen.

Rolf kwam eigenlijk in een typische remisestelling terecht. Rolf 2 Paarden en een aantal pionnen en zijn tegenstander 1 Paard, 1 Loper en een aantal pionnen. Rolf bood op enig moment remise aan, maar zijn tegenstander wilde dit niet accepteren en ging voor de winst. Rolf's tegenstander brak de stelling van Rolf vakkundig open en hoewel Rolf zich met hand en tand verdedigde kon zijn tegenstander eerder promoveren dan Rolf en het lukte Rolf niet meer om te promoveren waardoor Rolf's tegenstander de partij naar zich toe kon trekken. Erg jammer voor Rolf én uiteindelijk voor ons team, maar Rolf's tegenstander speelde de partij gewoon goed uit. Rolf's partij was als laatste ten einde en door zijn
verlies verloor ons team uiteindelijk. Je hebt goed doorgezet tot het einde toe Rolf maar verlies was uiteindelijk onvermijdelijk.

Voordat Rolf verloor waren er nog 2 spannende wedstrijden aan de gang.

Zowel voor Mark als Stephan was tijdnood één van de redenen waardoor de partijen lastig positief waren af te sluiten. Maar ook het goede tegenspel van hun tegenstanders was een reden dat Mark en Stephan niet zo maar konden winnen.

Volgens mij had Stehpan zelfs kunnen verliezen op het moment dat zijn tegenstander zijn Toren had gedubbeld op de f-lijn. Als Stehpan's tegenstander schaak had gegeven op de zevende rij had hij er volgens mij een Paard aan over gehouden en dan was verlies denk onvermijdelijk geweest voor Stephan. Maar zo liep het dus niet af.
Stephan bood op enig moment remise aan maar zijn tegenstander wilde eerst even aanzien hoe de andere 2 lopende partijen er bij stonden. Uiteindelijk accepteerde Stephan's tegenstander remise en daar kwam Stephan denk ik goed mee
weg.

Ook Mark had het lastig tegen een goed spelende jeugdspeler. Op papier een makkie om te winnen zou je zeggen, maar Mark moest flink aan de bak. Met aan beide zijden een Dame, 2 Torens en een aantal pionnen werd het een felle eindstrijd. Mark offerde in de laatste 5 minuten van zijn partij een Toren om zijn tegenstandster schaak te geven en zodoende zijn tegenstandster mat te krijgen of op zijn minst eeuwig schaak te forceren. Een goede optie want na het offeren van 1 van zijn Torens zou Mark anders geheid hebben verloren. In de tijdnoodfase van Mark bood Mark
remise aan en door het diverse malen schaak gezet te worden accepteerde zijn tegenstandster remise, zodat het voor Mark nog enigszins goed afliep.

Maar zoals al eerder geschreven verloor Rolf kort na de remises van Stephan en Mark.
Hierdoor verloor ons team dus uiteindelijk met 2,5-3,5.

Kortom, ik had iets meer van deze slotronde verwacht, maar het zat er gewoonweg niet in.
Pallas 5 leverde een puike prestatie en degradeerde hierdoor niet.

Groet, Eric Roelofs, teamcaptain T7

Stand na 7 gespeelde ronden:

r7

klasse 3G