Toren 7 heeft na een pak slaag van Doesborgh, zich weer herpakt en wint na een spannende ontknoping de match tegen VDS 2 te Beekbergen.

Met drie punten achterstand op de koploper Doeburgh hebben we alleen een theoretische kans dat we nog kampioen kunnen worden. Maar het is onze Toren plicht om ons best te doen en proberen onze huid zo duur mogelijk te doen verkopen. In het zeer gemoedelijke dorp Beekbergen werden we met een kop koffie onthaalt en welkom geheten. het was daar zo vriendelijk en vrij dat we hun koelkast mochten plunderen, na eigen inzicht. Maar goed we kwamen om te schaken en dat gingen we ook doen.

Met aan het eerste bord niemand anders dan onze Mark, 2e bord Rolf, 3e Cor,  4e Arie, 5e Franke en last but no least aan het 6e bord Marco. In het begin kan je er natuurlijk niet zo veel van zeggen wat het zal worden. Zeker niet op ons nivaeu, dan kan het alle kanten op. Maar na mate de partijen vorderde, werd het al wat duidelijker wie de meeste kans had om te winnen. Met mijn rondgang langs de borden werd het duidelijk dat Arie kansloos stond verloren. Had geen enkel initiatief. Had wel wat geintjes en truckjes, maar deze man van VDS had het allemaal doorzien. Jammer.

1-0 voor onze schaakvrinden uit Beekbergen. Niet veel later kwam Franke remise overeen met zijn tegenstander. Wel een beetje vreemd als je achterstaat, maar goed met de wetenschap dat Franke weleens en volle toren weg geeft, was dit nog niet zo'n slechte uitslag. Dus 1½ - ½.

Met weer een rondje langs de borden leverde het volgende beeld op.

Marco stond een stuk voor en had flink veel tijds voordeel. Hoewel je elke keer tien seconde er bij krijgt, is het niet echt een voordeel, zoals vroeger.

Rolf stond passief in de verdediging en moest volgens mij alle zeilen bij zetten om niet mat te gaan, dan wel een stuk of kwaliteit te verliezen. Maar zoals Rolf het zelf zei: "ik had alles onder controle, het was goed te verdedigen".

Bij Mark ging het m.i., gelijk op. Mark had wel een klein beetje inititatief, maar niet veel. Wel veel tijd gebruik, maar dat zijn we wel gewend van Mark.

Bij Cor z'n partij was het wel oppassen geblazen. Had veel initiatief en de koning van zijn tegenstander stond in het centrum en kon makkelijk aan gevallen worden, met alle gevolgen van dien. Cor had zelfs een kwal geofferd voor veel druk op het centrum en dus de koning.  Na wat schermutselingen en wat consumpties later stond Cor gewonnen. het was mat in twee, alleen Cor deed daar vier zetten over??. Stap 2 is dat geloof ik, hij geeft daar zelf les in?? Maar goed het punt is binnen en de stand is weer gelijk.  1½ - 1½.

Marco die al de hele partij een stuk voor stond had ook nog een vrij pion gecreeerd. Maar de lieve man van VDS kreeg er geen genoeg van en probeerde, wat zijn goed recht was, met wat truckjes de partij naar zich toe te trekken en met een op hol geslagen paard weet je het maar nooit. Zeker het boek van Böhm gekocht en gelezen. Maar Marco gaf geen krimp en speelde de partij netjes uit en won de partij.  Dus nu kwamen we op voorsprong.  1½ - 2½.

Rolf stond in de verdrukking, zijn koning was al van de ene kant naar de andere kant van het bord gelopen om onder de continu aanvallen uit te komen. Maar wat zijn tegenstander ook probeerde, het was geen doorkomen aan. Rolf doorzag het allemaal. Zijn tegenstander gebruikte veel tijd, maar door de 10 seconde bonus raakte hij nog niet echt door zijn tijd heen. Uiteindelijk met een vrij pion nam Rolf het initiatief over en was de tien sec. bonus voor de man uit Beekbergen niet voldoende om het tij te keren. M.i. stond de man op een gegeven moment ook verloren, zeker met nog maaar een paar sec. op de klok. 1½ - 3½.

Ter gelijker tijd was de partij van Mark nog aan de gang. Mark stond eerst een stuk achter, maar dat was gezichtbedrog. Want niet veel later stond het met materiaal weer gelijk. Maar Mark moest oppassen dat zijn tegenstander geen vrij pion kon creeren, want daar zat deze man op te azen. Maar mark doorzag het allemaal. nadat de uitslag van Rolf bekend was, kwam Mark remise overeen met zijn tegenstander.

Dus einduitslag 2-4 gewonnen van VDS 2.  Komen we op 9 matchpunten. Aangezien de nummero twee en de nummero een tegen elkaar moesten, lopen we aardig in op de koppostie. Zie de nieuwe OSBO site, voor de uitslagen.

Iedereeen erg bedankt voor de gezellige schaakavond en tot ziens.

Uw schaakreporter