Afgelopen jaar heeft Toren 5J door een houdini act in de laatste speelronde (6-0 winnen, en alle uitslagen waarvan Toren5 afhankelijk was, vielen precies goed) een promotieplek weten te bemachtigen naar de tweede klasse.

Good old Peter, die een aantal van dit team vroeger nog zeer geduldig het matzetten van T+K tegen K heeft uitgelegd en vaste invaller Elmar werden aan het team toegevoegd. Eigenlijk kun je ipv Toren 5J dan ook wel van Peter en de 7 dwergen spreken. Handhaving in de tweede klasse is de doelstelling waar dit seizoen voor gestreden gaat worden.

De eerste ronde werd er helaas met grote cijfers verloren. De twee jongsten van het team wisten 1,5 punt te pakken, bij de anderen is er hard gestreden maar moest uiteindelijk toch een nul genoteerd worden.

De tweede ronde werd een schaaknacht in Druten, maar dan net wat anders. Waar velen daar voorheen tijdens de kerstvakantie de IJSCOstrijd tegen elkaar aangingen, moest er nu met elkaar gestreden worden voor een mooi teamresultaat. Lodewijk bezorgde het eerste punt met een snelle overwinning. Al vrij snel volgden de dames Martinez met  de volgende twee punten. Tom, die dit keer op bord 1 een zeer vriendelijke 2000 speler tegenover zich zag zitten, hield lang stand. In de analyse bleken er zeker mogelijkheden voor remise, maar helaas werd a4 (toch Anna?) over het hoofd gezien en moest hij in het eindspel toch buigen. Ook bij Elmar leek er van alles mogelijk te zijn (vooral afhankelijk van welke partij de beoordeling gaf), maar hij moest helaas het punt toch aan Tornodo afstaan.Arthurs tegenstander stond wel beter, maar maakte in tijdnood een verkeerde inschatting, waardoor hij de partij toch kon wonnen en het eerste matchpunt een feit was. Met een stand van 4-3 waren de zeven dwergen dan ook dolblij toen hun Peter uiteindelijk in een spannend lopereindspel een half punt wist te bemachtigen. Hij kan al niet meer stuk bij deze jeugd, maar werd nu uitgeroepen tot hun held van de avond en zo werden er zelfs twee matchpunten mee naar Arnhem genomen.

De derde ronde wordt wederom een spannende ronde met een derby tegen ASV8. Naast de vraag welke schaaktechnische hoogstandjes er dit keer op de borden getoverd gaan worden, is het ook de vraag of het ze lukt om een sponsor te vinden voor de o zo gewilde ‘gebreide kersttruien’. Diverse acties zijn al uitgezet, maar hebben nog niet tot resultaat geleid.  Mocht U een partij goedkope (want de jeugd heeft niet zo veel geld) en niet kriebelende (volgens Peter erg belangrijk voor de concentratie) truien beschikbaar hebben, dan stelt dit team zich graag beschikbaar voor een unieke kersttruienschaakmodeshow op 16 dec.