Afgelopen vrijdag speelde Toren 5 tegen de Sleutelzet.

Alec Wolters (1578)

Tegen 20:00 uur loop ik mijn eerste rondje, de partijen zijn nu ongeveer een kwartier bezig.
Op bord 1 speelt Tom met wit,  hij krijgt de Benoni tegen zich. Op bord 2 speelt Ian met zwart, hij krijgt het Schots gambiet tegen zich, maar weigert het. Op bord 3 krijgt invaller Marco de Scandinavische opening tegen zich. Stijn speelt op bord 4, en krijgt het dame gambiet tegen zich. Op bord 5 krijgt Lodewijk een Siciliaan tegen zich. Op bord 6 krijgt Alec de Engelse opening tegen zich.

Tegen half 9 loop ik mijn tweede rondje, en zie ik dat ik over de meeste partijen wel wat kan vertellen.
Zo staat Tom nog knap gelijk, in een rommelige stelling die moeilijk te overzien is. Het kan dus nog alle kanten op gaan. Tom staat bijna een uur voor in tijd. Bij Ian valt er nog niet veel te zeggen, behalve dat het nog gelijk staat. Ian staat 20 minuten voor in tijd. Marco staat op bord 3 iets beter, dit komt onder andere omdat de tegenstander redelijk open koningsstelling heeft. Ook hier staat het nog gelijk. Beide spelers hebben ongeveer evenveel tijd. Ook bij Stijn valt er niet veel te zeggen, behalve dat hij nog gelijk staat. Lodewijk lijkt de eerste overwinning van de avond te worden, hij staat namelijk 2 pionnen voor in een toreneindspel, dit hoort normaal gesproken genoeg te zijn. Ook Alec staat nog gelijk, maar speelt wel aanvallend.

Tegen 21:00 uur ga ik maar weer een rondje lopen. Tom lijkt een pion te gaan winnen, en houdt er ook een goede stelling aan over. Ian heeft op bord 2 ook een pion gewonnen, maar staat nog steeds erg teruggetrokken. Ben benieuwd of die pion genoeg is geweest. Marco kiest voor de aanval, en er liggen zeker kansen voor hem. Stijn heeft een pion verloren, de stelling is ook niet goed voor hem, en hij staat ook nog 10 minuten achter in tijd. Lodewijk heeft ondertussen een derde pion weten te winnen. Hij staat nu 3 pionnen voor. Alec wint een toren, en hij lijkt de wedstrijd niet meer te kunnen verliezen.

21:10 uur
Alec wint zijn partij, en Toren 7 komt daarmee op een 1-0 voorsprong.

0-1

Zo’n 10 minuten later wint ook Lodewijk zijn partij.

0-2

0-1

Tom biedt remise aan, hij staat wel een pion voor. Maar het lijkt erg moeilijk om dit te winnen, helemaal omdat de tegenstander de open lijn bezet. Ian heeft beide torens geruild en komt langzamerhand beter te staan, hij staat nog steeds een pion voor. Marco heeft op mooie wijze een kwaliteit gewonnen. Stijn staat nog steeds een pion achter, maar vecht voor wat hij waard is.

Tegen half 10 gaat het snel. De tegenstander van Tom neemt het remiseaanbod aan. 2½-½ voorsprong voor de Toren 7. Ook Marco wint zijn partij. Hij won nog een stuk, waardoor de tegenstander opgaf. De matchpunten zijn binnen.

½-3½

0-1

Tegen 21:45 uur zijn zowel Stijn als Ian nog bezig. Ik besluit dus weer een rondje langs te borden te lopen. Ian staat nog steeds een pion voor, en ook qua tijd staat hij er goed voor. Hij staat namelijk 45 minuten voor in tijd. Stijn gaat helaas een tweede pion verliezen. Hij heeft een tijdsachterstand van 18 minuten.

Zo’n 5 minuten later heeft de tegenstander van Stijn de pion niet geslagen, en wint Stijn zelfs een kwaliteit. Zou het genoeg zijn voor de overwinning?

Het is ondertussen 22:00 geweest. Ian heeft de loper en dame weten te ruilen en gaat het pionneneindspel in. Zou het genoeg zijn voor de overwinning? Bij Stijn lijkt het snel afgelopen te zijn. De tegenstander heeft 2 vrijpionnen op de zesde lijn staan. Hij red het inderdaad niet. Jammer Stijn
Als laatste heeft Ian remise gehaald. Dit brengt de eindstand op een 4-2 overwinning voor De Toren7.

2-4

1-0