Vrijdag 1 november werd er gespeeld tegen WDC. Er werd nipt verloren met 3½ - 4½. Vrijdag 15 november werd Doesbourgh aan de kant geschoven met 6-2.

Maarten, Dick en WillyDit verslag is een combinatieverslag. Margreet maakte aantekeningen tijdens de eerste wedstrijd tegen WDC, die Monique verder uit heeft gewerkt. De tweede wedstrijd vertelde Frank in geuren en kleuren en Monique typte dat snel uit. Nog een paar foto’s en een uitslagenoverzicht erbij en er is een web-verslag. Natuurlijk weer langer dan gedacht.

Tegenstander: WDC, 1 november door Margreet

Willy was netjes op tijd gestopt met zijn training zodat de het team zich kon gaan richten op de wedstrijd. Mooi even tijd om buiten te spelen dachten Alec, Quirine en Geert. Ze moesten opgehaald worden, het blijven kinderen…

Na een half uurtje staat iedereen nog gelijk. Dick die vrijwillig op bord één plaats heeft genomen, omdat Frank afwezig was, heeft al heel veel stukken afgeruild. Ze hebben nog niet gerokeerd. Dick blundert na 15 zetten en geeft op. Maarten en Dick hebben daardoor alle tijd om de partij met Willy te analyseren. Maarten vindt dit geweldig. De kers op een snelle overwinning.

Alec heeft een eng zwart paardje en komt 2 pionnen voor. Het is ondertussen negen uur. Bart staat een pion achter, maar heeft een mooie stelling met kansen. Dit geldt ook voor zijn tegenstander Edwin Peters. Lodewijk voelt zich zelfverzekerd, terwijl Willy vindt dat hij niet zo geweldig staat. Invaller Mark op bord 7 heeft 3 pionnen tegen een stuk. Bij Quirine ziet het er gevaarlijk uit.

Kwartiertje later pakt Alec het eerste punt voor ons. Met een loper achterstand geeft zijn tegenstander op. Bart heeft zijn achterstand weggewerkt en Lodewijk gaat vol in de aanval. Geert heeft een prachtige stelling. Zijn voormalige schaaktrainer Maarten geniet hiervan. Hij heeft tegenstrijdige gevoelens. Hij vindt het geweldig dat zijn pupil van vroeger het zo goed doet, maar ja, het betekend wel waarschijnlijk verlies voor zijn teamgenoot. Quirine staat een loper tegen een pion achter, maar speelt goed door.

eerste bordenHet is ondertussen half tien als Bart en Malcolm een pion voor staan en er bij Mark van alles gebeurt. Hij heeft het moeilijk en verbruikt veel tijd. Lodewijk heeft geen voordeel meer en komt remise overeen. Heel knap gedaan. Geert komt een loper voor en heeft veel tijdvoordeel. De winst voor hem lijkt zeker. Quirine staat weer gelijk. Ze is heel goed teruggekomen.

1½ - 1½

Ondertussen gaat het bij Bart de goede kant op met 3 pionnen en een toren tegen 2 pionnen en een toren. Dat ziet er gezond uit. Quirine gaat waarschijnlijk mat zetten. Ze pakt een vol punt. Helaas gaat het bij Geert fout. Een grote plus wordt een minnetje. Hij heeft nog opties met zijn pionnen. Echter nog een fout en Geert geeft op.

bart als laatste2½ - 2½

Het is bijna tien uur als ook Malcolm en Mark op moeten geven. De winst voor WDC is binnen.

2½ - 4½

Bart is als laatste nog bezig en weet een moeilijk eindspel traag maar gestaag tot een goed einde te brengen. Heel, heel goed gespeeld van Bart en zo wordt het een nipte nederlaag: 3½ - 4½ . Maarten de Mol teamcaptain van WCD verkondigt dat wij ten onrechte hebben verloren, maar daar krijgen wij geen punten voor.

Voor alle 30 foto's kijk op Picasa.

De Toren 5j    WDC

1 Dick Vliek 1636 Maarten de Mol 1976 0 1
2 Geert van Hoorn 1717 Jeroen Kersten 1811 0 1
3 Malcolm Lok 1517 Piet de Mol 1796 0 1
4 Alec Wolters 1564 Matheus Janssen 1736 1 0
5 Bart Borm 1393 Edwin Peters 1715 1 0
6 Quirine Naber 1447 Patrick Vleeming 1684 1 0
7 Mark van Gemert 1615 Jan Elfrink 1656 0 1
8 Lodewijk Entrop 1319 Gerrie Arends 1523 ½ ½

Tegenstander: Doesborgh 15 november door Frank

Op 15 november was de tweede ronde van “The Next Level” maar Geert, Malcolm, Bart, Alec, Dick en ikzelf kozen natuurlijk voor onze teamwedstrijd. We speelden op de tweede etage tegelijk met “The Next Level”. Onze invallers waren Margreet en Han. Eigenlijk was het een uitwedstrijd, maar Doesborgh was zo vriendelijk naar ons tot te komen op vrijdag.

Han en MargreetNa een half uur liep ik het eerste rondje langs de borden. Ik zag dat Bart een toren achter stond en Margreet een stuk. Bij Han stond het gelijk. Dick zat nog in de opening. Alec stond redelijk goed. Malcolm was vol in de aanval. Zou de aanval doorslaan? Geert gaat voor alles of niets met een kwaliteitsoffer. Het is afwachten wat de tegenstander gaat doen. Op mijn eigen bord zie ik een klein plusje en heb het gevoel dat ik het initiatief in handen heb.

Na nog geen uur zie ik dat Bart opeens gewonnen staat. Hoe is het mogelijk? Zijn tegenstander heeft een stuk weggeblunderd, waardoor de pion op C7 en D6, verbonden vrijpionnen zijn geworden. Bart pakt nu niet het laatste punt, maar het eerste punt voor ons. Kort daarna verliest Magreet, die een tweede stuk ging verliezen en opgaf. Margreet was doodmoe en gaf de teamcaptain stok over aan Dick.

Tussenstand: 1-1

Alec heeft net D5 gespeeld en zijn tegenstander zit al 20 minuten na te denken. Hierdoor krijgt Alec een groot tijdvoordeel en zijn stelling geef ik een duidelijke plus. Hij heeft meer initiatief en veel meer ruimte. De stelling bij Dick is saai en gelijk. Malcolm gaat verder met zijn aanval door een kwaliteitsoffer te plaatsen. Zou dat wel goed gaan? Geert is heelhuids door zijn “alles of niets aanval” gekomen. Hij staat gelijk, maar heeft het initiatief overgenomen. Han heeft een pionnetje voordeel. Zelf heb ik nog steeds een plus.

Frank en GeertMijn partij vraagt volle aandacht, hoe kan ik echt voordeel creëren? Ik ben opzoek naar de winnende voortzetting. Er is veel tijd verstreken als ik weer een rondje langs de borden loop en er is veel gebeurd (vooral goede dingen). We zijn nog steeds met 6 borden in de strijd.

Alec heeft zijn initiatief uitgewerkt tot dame tegen toren/loper voorsprong, maar moet oppassen. De tegenstander heeft meerdere opties voor wat rommelkansjes. Er wordt door 3 man geofferd. Han krijgt het initiatief door een mooi offer. Dick heeft een pion geofferd voor initiatief en heeft nu een toren op de tweede rij. Twee borden die voor de winst kunnen gaan. Geert plaatst een torenoffer, waardoor hij een dame en 3 pionnen terug krijgt voor 2 torens. Nu is de vraag hoe hij dit voordeeltje gaat uitspelen. De tegenstander heeft namelijk nog een gevaarlijke vrijpion op G7. Ik heb ondertussen een pion gewonnen en de tegenstander was zo aardig de torens ook meteen af te ruilen, waardoor ik in een gewonnen eindspel terecht ben gekomen. Al met al, zijn er duidelijke winstkansen voor Toren 5j.

Malcolm op het eindeEn dan ineens gaat het snel. Han accepteert remise. Hij wist dat hij goed stond, maar twijfelde of hij het foutloos kon uitspelen. Een klein foutje en dan….. Han dacht, laat ik maar verstandig zijn en remise accepteren. Dick bouwt zijn initiatief uit naar winst. Ook Alec heeft gewonnen. Hij heeft heel goed gespeeld. Met een tussenstand van 1½ - 3½ weet ik zeker dat we gaan winnen ondanks dat Malcolm nu achter staat. Hij heeft zijn stukken afgeruild en staat nu gewoon een kwaliteit achter zonder compensatie. Geert heeft zijn voordeel uitgebouwd tot dame tegen loper en toren. De tegenstander heeft nog een wel een kans. Geert verdedigt door een mooie dame-manoeuvre. Typisch zo’n geniale Geert-actie. Zijn tegenstander geeft op, 1½ - 4½. Kort daarna win ik eenvoudig in het pionneneindspel, met een pion meer, 1½ - 5½.

Het resultaat van Malcolm doet er niet meer toe en zijn tegenstander heeft tijdnood en denkt “laat maar zitten”. Er wordt remise overeengekomen. Eindresultaat 2-6. Laat de volgende tegenstander maar komen, we zijn er klaar voor.

Voor meer foto's ga naar Picasa.

Doesborgh    De Toren 5j

1 Robbie Gerhardus 1821 Frank van Hoorn 1786 0 1