Afgelopen maandag werd een nuttige en ook noodzakelijke overwinning geboekt op ASV 7, een vreemd team met daarin de oudste en de jongste ASV spelers.

Karl speelde tegen Henk Kuiphof, ging theorie uit de weg en had in no time een dijk van een stelling. Na een uur konden de stukken in de doos en was het eerste punt binnen (1-0).

Omstreeks half tien zag alles er goed uit en was de vraag hoe hoog de overwinning zou uitvallen.

De eerste tegenvaller was de partij van Ron. Tegen de jonge Bent Schleifenbauer won hij een stuk tegen een kwaliteit en met een uur meer op de klok was er geen vuiltje aan de lucht. Vijf minuten later werd er evenwel weer een stuk terug geblunderd en afgewikkeld naar een pionneneindspel dat remise werd (1 1/2-1/2).

Tom had een goede opening tegen Horst Eder, won een paar pionnen en kreeg toen een kwaliteitsoffer om de oren. Dat was even goed opletten, maar dat deed Tom uitstekend en hij kon afwikkelen naar een gewonnen eindspel (2 1/2-1/2).

Arnout speelde z’n tegenstander alle kanten op, was heer en meester, won een kwaliteit en zag toen even geen direct winstplan meer. De practisch á tempo spelende Jan Vermeer was er als de kippen bij om de kansen die zich aandienden aan te grijpen en de tijd deed de rest. Een frustrerende nederlaag (2 1/2-1 1/2).

Jeroen voerde tegen veteraan Frits Wiggerts (83) van meet af aan het commando en stond na 10 zetten al huizenhoog gewonnen. Omdat dit zo’n fijn gevoel is rekte hij de partij nog tot laat in de avond, om uiteindelijk toch maar het punt te incasseren. Had ook om negen uur gekund (3 1/2-1 1/2).

Invaller Arthur Ornee kwam tegen Theo Koeweiden prima uit de opening, won 2 pionnen en keek niet meer achterom. Op een uiterst degelijke en bekwame manier werd de partij uitgeschoven, een uitstekende overwinning (4 1/2-1 1/2).

Tweede invaller Dick Split kwam er in de opening tegen de jonge Xadya van Bruxvoort (prachtige naam) niet aan te pas en stond zeer passief. Toen wist Xadya het niet meer en kwam Dick terug in de partij. Helaas was dit van korte duur, hij gaf een stuk weg en het was uit met de pret (4 1/2-2 1/2).

Als laatste was Gerrit bezig. Slechte partij van Gerrit, in de opening veel te snel gespeeld. Hendrik van Buren greep de kansen niet die hij kreeg en wat uiteindelijk resteerde was een lichte stukken eindspel dat Gerrit door de grote tijdvoorsprong toch nog won.

Met een 5 1/2-2 1/2 eindstand zijn we weer op koers voor de tweede plaats achter het ongenaakbare Zutphen. Volgende afspraak: dinsdag 10 januari uit tegen Twello.

Teamleider,

Jan Willem