Mede door een falende teamleider is Toren 5 maandag tegen het sterke Zutphen tegen de grootste nederlaag uit de clubhistorie aangelopen. Een totaal mislukte tactische opstelling resulteerde in een ondubbelzinnige 71/2-1/2 nederlaag.

Met gemiddeld 200 elopunten meer is Zutphen de torenhoge favoriet in deze klasse, na 2 nipte degradaties achtereen heeft dit team eigenlijk niks te zoeken in 2B. Twee jaar geleden speelden we er nog met Toren 2 tegen in de promotieklasse. Maar een half punt is wel erg weinig en ook wel een beetje geflatteerd.

Om een uur of negen was er nog niets aan de hand, iedereen stond solide en met name Karl was tegen Gert Jan Ludden (2225) uitstekend uit de startblokken gekomen. Drie kwartier later vertoonde ons bolwerk de eerste scheurtjes en om half elf tekende zich een flinke nederlaag af.

De eerste nul was voor Ron. Hij was best redelijk uit de opening gekomen, maar bij de afwikkeling naar het eindspel verloor hij een pion. Het resterende toreneindspel met 4 tegen 3 pionnen op dezelfde vleugel bood wel remisekansen maar Kees Henstra (1918) was handiger (0-1).

Tom zat in een Koningsindische partij en kreeg een pionnenwals over zich heen. Hij hield zich goed staande en net op het punt dat hij z’n laatste inactieve toren erbij kon halen ging hij in de fout en was het afgelopen (0-2).

Arnout offerde in het Damegambiet al snel in de partij een paard op f7 en ging vol op Koningsjacht. Tegenstander Sahakian bleef rustig verdedigen en maakte geen grote fouten meer (0-3).

Niels zat in een tamme Siciliaan met minder ruimte. Na wat ongelukkige zetten liep hij achter de feiten aan, verloor een kwaliteit en dit kwam niet meer goed (0-4).

Jeroen moest (met het oog op de andere borden) de zaak forceren en dit kon z’n stelling niet verdragen. Z’n opponent bleef de goede zetten vinden en haalde het punt binnen (0-5).

Peter speelde een prima partij tegen Klaas Hagendijk (2016) en deze partij had eigenlijk in remise moeten eindigen. Peter raakte geïrriteerd door de aan de tafel wiebelende tegenstander en in tijdnood maakte hij dat foutje waar de tegenstander op zat te wachten (0-6). De volgende keer gewoon terugwiebelen Peter!!

Ook Karl speelde goed, maar in het verre middenspel deed hij toch een iets mindere zet en een sterke tegenstander profiteert dan. Jammer, maar zo gaat dat (0-7).

Gaan we dan helemaal met lege handen naar huis? Gelukkig is Gerrit er dan nog. Niet echt een goede partij gespeeld, een dubbele randpion, een pion voor, een pion achter in het eindspel, maar uiteindelijk toch remise (1/2-71/2).

Beschaamd gingen we huiswaarts. Karl, Peter en Ron op de topborden hebben naar vermogen gespeeld en de rest viel toch een beetje tegen. Ook de teamleider scoort in deze wedstrijd een vette nul, een ieder die zich geroepen voelt mag het van hem overnemen. Niet allemaal tegelijk bellen graag.

Tegen ASV 7 op 12 december moeten we deze nare smaak zien weg te spoelen. Anders rollen er koppen.

Teaml(ij)der,

Jan Willem