Iets na achten begint Toren 4 aan de tweede ronde de OSBO competitie. Schaakstad 3 is de tegenstander.

Toren 4 Schaakstad 3
K. Venne T. Visschedijk
T. Brans M. van de Nieuwendijk
B. Zahmat H. Bouwer
L. van Hattum C. Beekhuis
N. Matser N. Olivier
S. Antonijevic C. Otto
P. Lincewicz S. Jongen
D. Vliek M. Beerdsen

Om 20:30 uur maak ik mijn eerste rondje langs de borden. Koen heeft op bord 1 de caro-kann gespeeld en krijgt direct g4 tegenover zich, de bedoelingen van de tegenstander zijn dus duidelijk. Op bord 2 speelt Tom met wit een vreemde variant van het siciliaans. Op bord 3 kan ik niet zien wat Babak heeft geopend. Wel heeft hij een open stelling. Op bord 4 heeft Lex een gambiet gedaan van het siciliaans, hij heeft zijn stukken beter ontwikkeld dan zijn tegenstander, het gambiet lijkt dus te werken. Op bord 5 heeft Niels al snel een zwakke D pion gecreëerd bij zijn tegenstander. Stephan speelt op bord 6 een gesloten variant van het Siciliaans. Op bord 7 speelt Peter de Hollandse opening. Op bord 8 speelt Dick de grand prix variant van het siciliaans.

Om 21:00 uur maak ik een tweede ronde langs de borden. Koen staat gelijk,  maar positioneel staat hij niet erg goed, benieuwd of hij zich hier uit weet te redden. Tom staat iets beter dan zijn tegenstander, maar of het genoeg is voor een overwinning betwijfel ik. Babak staat een pion achter zonder compensatie. Lex staat nog steeds zijn gambiet pion achter. Hij heeft nog wel compensatie voor die pion. Over de stelling van Niels valt weinig te zeggen. Stephan staat op dit moment nog gelijk, maar lijkt snel een pion te gaan verliezen. Peter kiest voor de aanval op de koningsvleugel, terwijl hij zelf kort gerokeerd heeft, ben benieuwd of dit goed gaat. Dick staat nog gelijk, er valt bij hem niets over de stelling te zeggen.

Het is 21:45 uur als ik weer besluit om een rondje langs de borden te gaan maken.Koen heeft van een slechte stelling toch nog wat weten te maken, maar of die ook weer positioneel gelijk staat durf ik niet te zeggen. Tom heeft een interessante stelling op het bord gekregen, ik vind hem wel iets beter staan. Babak staat een kwaliteit voor, maar wel twee pionnen achter. Lex zijn compensatie voor de pion achterstand lijkt snel te verdwijnen. Niels probeert iets aan te vallen, hopelijk levert zijn aanval wat op. Stephan staat wonder boven wonder nog steeds gelijk. Peters aanval heeft niet gewerkt, zijn stelling ziet er wel iets beter uit. Dick staat nog gelijk, maar ik vind hem langzaam maar zeker wel iets beter komen te staan.

Iets na 22:15 uur is Koen een kwaliteit achter komen te staan. Tom staat gelijk en is in een rommelige stelling terecht gekomen. Babak speelt nog steeds een eindspel met een kwaliteit tegen 2 pionnen, lijkt erg lastig te worden voor hem. Lex staat ondertussen weer gelijk. Hij lijkt wel de betere stelling te hebben. Bij Niels is er sinds de vorige keer niets veranderd. Stephan staat nog steeds gelijk en lijkt ondertussen zelfs iets beter te staan. Peter staat gelijk en gaat het eindspel zometeen in, hij lijkt positioneel wel iets in het voordeel te zijn. Bij Dick zijn alle lichte stukken van het bord. Hij staat wel iets beter, al kan het wel alle kanten op.

22:35 uur Aangezien we nu bij sommige partijen het einde naderen, ga ik vanaf nu sneller op elkaar de verslagen schrijven. Koen staat nog steeds een kwaliteit achter, en ook zijn stelling lijkt niet heel fijn om te spelen. Tom staat nog gelijk, hij staat wel ruim 20 minuten achter in tijd. Babak staat nog steeds een kwaliteit tegen 2 pionnen. Hij lijkt ergens een pion terug te kunnen winnen. Lex staat nu 2 stukken en een pion tegen toren. Hij staat een half uur voor in tijd. Niels heeft een toren gewonnen, dit lijkt niet meer fout te kunnen gaan. Stephan staat een pion voor, maar wel ruim 20 minuten achter in tijd. Ben benieuwd of hij dit weet te winnen. Bij Peter lijkt alles er op te wijzen dat het een remise gaat worden, beide 6 pionnen en een loper. Bij Dick staat het nog gelijk, beide spelers hebben een Toren en een Dame, benieuwd hoe dit gaat aflopen.

De spelers zijn nu bijna 3 uur aan het schaken, en er is nog geen partij afgelopen. Koen vecht voor wat hij waard is. Staat nog steeds een kwaliteit achter maar probeert langzaam maar zeker iets naar voren te spelen. Bij Tom lijkt de stelling nog op de stelling van 2 uur geleden. Het enige verschil is dat Tom nu ruin 30 minuten tijd achter staat. Bij Babak lijkt het een remise te worden, of de tegenstander moet in tijdnood de partij nog weggeven. Lex staat een stuk en een pion. Dit moet gewonnen zijn. Niels staat nog steeds een toren voor, het is bij hem gewoon een kwestie van goed uitspelen. Stephan staat een pion voor, maar staat wel 20 minuten achter in tijd. Zal hij genoeg tijd hebben om een winst plan te kunnen bedenken? Peter heeft in het remise eindspel toch nog een overwinningsmogelijkheid gecreëerd. Dick heeft helaas verloren. 0-1

23:10 uur Peter heeft gewonnen. 1-1

23:15 uur Koen staat ondertussen een kwaliteit en 3 pionnen achter, het is wachten op de nederlaag. Tom staat nog gelijk, maar heeft nog maar 36 seconden. Het is dus wachten op de fout door tijdnood. Babak heeft remise gespeeld. De stand is nu 1,5-1,5. Lex staat nog steeds een stuk en pion voor, dat moet toch een keer winnend zijn. Niels heeft een stuk verloren en staat nu een Toren tegen loper+pion voor. Het eindspel gaat wel lastig voor hem worden. Ondertussen heeft Koen verloren 1,5-2,5. Stephan staat nog steeds een pion voor, maar heeft wel alle moeite om iets met die extra pion te kunnen doen.

23:25 uur Het gaat nu snel: ook Tom heeft verloren. 1,5-3,5 achterstand voor T4

23:30 uur Lex staat een stuk en twee pionnen voor, als die ineens een stuk weggetikt. Desalniettemin moet het gewonnen zijn voor Lex. Niels heeft de pion achterstand ongedaan gemaakt en staat nu weer een volle kwaliteit voor. Stephan wint een stuk, hij lijkt het te gaan winnen.

23:35 uur: Stephan wint 2,5-3,5. De eerste overwinning van het seizoen lijkt bijna zeker

23:40 uur. Lex wint. 3,5-3,5. Ook Niels lijkt gewonnen te staan met een kwaliteit en twee pionnen meer.

23:45 uur Niels wint. Hij bezorgt Toren 4 de overwinning. 4,5-3,5