De strijd om een plaats onder of boven in de middenmoot. Helaas is Maureen er niet bij, daar verwachtte ik wel wat van na haar winst op Huub Blom. Karl Denys is natuurlijk een goede vervanging.

1.

Noah Goldsmid

Wim Lenderink

T4_1T4_9

T4_2Als je zelf meespeelt wordt de begeleiding wel wat anders wat ook geldt voor de verslaglegging. Het begint dan ook rommelig. Karl moet zijn plek nog vinden, Bart heeft moeite om zijn les te beëindigen en ik ben druk met allerlei regeldingen. Wat er dan ook over is van de teambespreking is niet veel. Wel heb ik aangegeven dat als we willen winnen ik de punten vooral van de jeugd verwacht.

Noah was als eerste klaar en helaas niet in positieve zin. Gezien zijn rating zal iedere wedstrijd moeilijk zijn maar iets langer denken kan helpen. Grote fouten heeft hij niet gemaakt maar zijn tegenstander weet het kleine voordeel dat hij uit de opening overhoudt keurig uit te bouwen. Noah heeft nu 2½ uit 5 wat natuurlijk een goed resultaat is.

T4_4T4_3

T4_6Geert speelt weer lekker aanvallend en haalt een pion winst. Daarna voert hij de druk op met wat leuke trucjes waar zijn tegenstander geen antwoord op heeft. Vele hebben de mat in 1 gezien, zijn tegenstander ook. Gelukkig/Natuurlijk ziet Geert deze ook en daarmee trekt hij de stand gelijk. Geert heeft nu 4 uit 5 en staat derde in de poule. Hij heeft hiermee een TPR van 1825, waar gaat dat heen.

Karl zet zijn tegenstander vanaf het begin onder druk. Hij zet hem lekker vast. Het kost moeite maar hij weet zijn voordeel uit te bouwen en de partij naar zich toe te trekken, een mooie overwinning.

Frank speelt degelijk en de partij gaat gelijk op totdat
zijn tegenstander een offer brengt. Frank weet deze keurig te weerleggen en voert direct de druk op. Zijn tegenstander ziet dat hij een stuk achter staat en ziet geen goede verdediging meer en geeft op. Ja, Frank gaat als een speer, met 5 uit 5 is hij mede koploper in de poule en niet schrikken met een TPR van bij de 2147. Ikzelf zou zeggen stoppen op je hoogte punt. Maar Frank zal wel doorgaan en of hij 2147 als de grens ziet is maar de vraag.

T4_8T4_5

Erik speelt een zwakke partij. Het bekende schuiven brengt hem in een eindspel met ongelijke lopers. Doordat zijn tegenstander wat slordig speelt komt hij 2 pionnen voor te staan. Nog een fout en het is voorbij. Frank geeft direct aan dat  hij een stukwinst gemist heeft. Dit wordt nog eens vriendelijk herhaalt door Alec. De glimlach op de gezichten van de toeschouwers zegt voldoende….

Alec speelt een regelmatige partij. Rustig komt hij terecht in een gelijkwaardig eindspel behalve als je dan een stuk weg geeft, dan is het voorbij. 2 uit 5 is goed als je de rating bekijkt, maar toch heb ik het idee dat het beter kan. Nog wat slordigheden weg en….

T4_7Quirine speelt zoals het hele seizoen weer een degelijke partij. Haar tegenstander geeft aan niet het gevoel te hebben dat hij tegen een jeugdspeler speelt. Ze weet een kwaliteit voor te komen maar door goed tegenspel raakt ze dat voordeel weer kwijt. Er komt een volledig gelijke stelling op het bord en ze besluiten tot remise. Een mooi resultaat en daarmee brengt ze de winst binnen.

Bart heeft het moeilijk, hij mist wedstrijdritme en dat is te zien. Hij weet geen voordeel te krijgen en staat aan het eind zelfs minder. Maar ze zitten allebei in tijdnood, ja je kan het nog spannend maken.

Promoties aan beide kanten maar aan het eind staan er nog twee koningen op het bord.

5-3 gewonnen en dat brengt ons op de derde plaats, nog niet helemaal veilig maar wel een mooie onverwachte goede positie.