Met een "onthoofd" achttal boekte T3, met twee overwinningen en zes remises, een uitstekende "team" overwinning op Elster Toren 1 in de eerste ronde van de OSBO competitie. Ondanks het gemis van de twee kopmannen Jan en Ron werd het uiteindelijk 3-5.

T Elster Toren 1 1805 De Toren Arnhem 3 1743 3 5
1. Marc Groenhuis 1955 Malcolm Lok 1839 ½ ½
2. Rob Knuiman 1732 Fred Beumer 1785 0 1
3. John Remmerts 1880 Niels Matser 1789 ½ ½
4. John van Ginkel 1860 Jan Willem van Willigen 1796 ½ ½
5. Martin Weijsenfeld 1892 Karl Denys 1773 ½ ½
6. Wiely Martens 1694 Raimond Vastenhout 1728 0 1
7. Hans Polman 1768 Dick Vliek 1688 ½ ½
8. Rob Nieuwboer 1661 Rolf Hendriks 1545 ½ ½

In de battle van de Teamcaptains lag de zwartspeler na 10 zetten (met daarin 7 pionzetten!) een straatlengte in ontwikkeling achter, daar kon niets goeds van komen. Witspeler John van Ginkel zette evenwel niet energiek genoeg door, het centrum kon worden vastgezet en de stelling verzandde (1/2-1/2).

De partij van Raimond zag er even link voor hem uit toen hij een Koningsaanval te verwerken kreeg, maar volgens Raimond was dat alleen optisch. En de manier waarop hij de partij naar zich toetrok gaf hem gelijk, een prima overwinning (1/2-11/2).

Last minute invaller Rolf kwam goed uit de opening, won een stuk ten koste van stellingsproblemen, moest het stuk teruggeven en kwam in een Toreneindspel terecht dat niet was te winnen. Een uitstekende invalbeurt leverde een plusremise op (1-2).

Malcolm gaat er altijd vol voor, zeker met wit. Op bord 1 moest tegenstander Marc Groenhuis alle zeilen bijzetten om niet overlopen te worden.  Toen de storm was geluwd moest Malcolm oppassen en het (enigszins verrassende) remiseaanbod mocht hij vervolgens niet weigeren (11/2-21/2).

De partij van de avond was van Fred die gehakt maakte van de b4 van Rob Knuiman, heerlijk om te zien. Een open c lijn met een lang gerokeerde witte Koning, dat kan niet goed gaan. Een Koningsaanval met alle stukken deed de rest (11/2-31/2).

Nu kon Niels zijn al 40 minuten lopende remiseaanbod aanvaarden (Dick stond gewonnen). Hij had het beste van het spel gehad, miste ergens een betere voortzetting maar doorspelen was geen optie (2-4).

Karl is het dichts bij verlies geweest in een partij waarin tegenstander Martin Weijsenfeld tot het gaatje ging. Hij heeft ook zeker gewonnen gestaan maar in wederzijdse tijdnood bleef Karl er voor vechten (en remise aanbieden). In vliegende tijdnood werd het uiteindelijk aangenomen (21/2-41/2). We win!

Invaller Dick was hard op weg naar een afgetekende zege toen hij met nog 14 minuten op de klok leek te bevriezen. Iedereen zag hoe het moest maar volgens Dick (achteraf) was hij alles aan het doorrekenen. De teamgenoten kregen het al benauwd tot hij met nog 1 minuut op de klok weer tot leven kwam. Gelukkig om a tempo alleen maar goede zetten te doen en op het laatst stond hij glad gewonnen. Hij nam in de drukte rond de tijdnood remise aan omdat hij dacht dat we dan gewonnen hadden (uitstekende teamspirit!) maar had door kunnen spelen. Toch nog een speler met een (lichte) kater (3-5).

Gezien de omstandigheden verliep deze match voor ons boven verwachting en het zag er eigenlijk de hele avond goed uit. De "bevriezing" van Dick was een schrikmoment en even leek een 4-4 mogelijk, maar het was loos alarm.

De volgende afspraak is op 7 november thuis tegen het gedegradeerde Wageningen 3.

Teamcaptain Jan Willem