De belangrijke 4-punten wedstrijd tegen plaatsgenoot ASV 6 is door Toren 3 met ruime cijfers gewonnen. Enigszins geflatteerd was de 2-6 wel, om een uur of tien was een dikke nederlaag waarschijnlijker. In het derde speeluur keerden evenwel de kansen.

T

Raimond Vastenhout

1688

0

Topscorer Raimond was als eerste klaar en hij had weinig in te brengen in z’n partij. Een Koningsaanval met zware stukken was niet te pareren en de nederlaag onvermijdelijk (1-0).

De eerste meevaller kwam op naam van Ron die in z’n partij tegen Piet de Mol een pionzet over het hoofd zag die kwaliteitswinst had moeten opleveren. Ron bleef compliceren en op de aanval spelen en hij haalde met een fraai Loperoffer zowaar de volle buit binnen (1-1).

Fred kwam te laat (hij stond weer eens bij de verkeerde locatie), maar in een evenwichtige partij werd de balans nergens doorbroken. Remise was het resultaat (11/2-11/2).

Invaller Steven speelde een prima pot tegen Jacques Boonstra, won met degelijk positioneel spel een pion en schoof het netjes uit. Een zeer goede overwinning (11/2-21/2).

Ben kwam minder uit de opening, z’n tegenstander had makkelijker spel, sterkere lopers en meer ruimte. Ben’s enige kans was het openen van de Damevleugel en na wat onnauwkeurigheden van Jan Groen ging het toen ineens hard onze kant op (11/2-31/2).

JW zat met een zeer zwakke e6 pion die op termijn onhoudbaar was. Zo lang mogelijk verdedigen en in arren moede maar opspelen was het devies, en zowaar met wat hulp van opponent Robert Naasz leverde die zwakke pion (aangekomen op e4) een vol stuk op en een vol punt (11/2-41/2).

Karl was na een goed begin aan het klungelen geslagen, kwam 2 pionnen achter en stond ronduit slecht. Een onverwachte Paardzet leverde een stuk op en dat kon in tijdnood niet meer worden gerepareerd (11/2-51/2).

Jan leek lange tijd het beste van het spel te hebben, maar dat zal wel optisch bedrog zijn geweest. In tijdnood kon hij remise maken in een eindspel met ongelijke Lopers (2-6).

Eindelijk weer een (broodnodige) overwinning na een zwakke periode. We houden nu altijd 2 teams achter ons (Kasteel 2 en ASV 6) en zelfs een derde plaats is nog mogelijk. Het kampioenschap is een nek aan nek race tussen Rokade 1 en UVS 3. De ontknoping is op donderdag 21 april tijdens de gezamenlijke slotronde in Lichtenvoorde.

r6

klasse 1A