Het was een dubbeltje op z'n kant, maar door een 3-5 overwinning in Groesbeek op PION 2 blijven we kans houden op het kampioenschap in 1B en daarmee promotie naar de Promotieklasse. Met dank aan de invallers en de teamleider van Toren 4 die een paar kanonnen moest missen in Putten.

T

Ronald Zollinger           1778

Raimond Vastenhout            1719

0

Na veel vijven en zessen konden we toch met een representatief team opdraven. Voor de verhinderde Jan, Gerrit en Niels hadden we Frank en Geert van Hoorn (uit Toren 4) en Hans Hoedemaeckers.

Karl had een zware week achter de rug en had eigenlijk liever niet gespeeld, maar hij durfde de geplaagde teamcoördinator (we zitten goed in de functionarissen bij de Toren) niet met nog een probleem op te zadelen. Een snel remiseaanbod was het gevolg en de tegenstander vond het goed (1/2-1/2).

Ron kwam van een verjaardagsfeestje en speelde een ongeconcentreerde pot. Naar eigen zeggen kwam hij vreselijk uit de opening en ook het vervolg was niet veel beter. Toen hij er uit kwam bood hij meteen remise aan, wat lang in beraad werd gehouden. Aangezien JW, Geert en Raimond slecht stonden en de rest onduidelijk werd het aanbod aangenomen (1-1).

Dat was net te vroeg want plots won Frank. Tegenstander Jo de Valk had tot dat moment geen krimp gegeven en zadelde Frank met allerlei problemen op, maar een zwarte Toren op d1 had niet de goede reactie tot gevolg en Frank kon winnend afwikkelen (1-2).

Hans had al toegezegd dat hij mee zou spelen toen hij er achter kwam dat Vitesse moest spelen. Dat was wel even slikken maar gelukkig was de wedstrijd in de bar te volgen. Dat had  geen invloed op z'n spel want hij speelde een prima partij. Het was wild en spectaculair en ineens afgelopen (1-3).

De wedstrijd van Vitesse had duidelijk wel invloed op het spel van Raimond want hij bakte er geen pepernoot van. Hij kwam vreselijk uit de opening (zwarte pion op d7, witte dame op d6), stribbelde nog wel tegen maar verloor volkomen terecht (2-3).

JW stond de hele partij onder druk en pas tegen het eind kwamen er wat kansen. Tegenstander Arno Arents kon z'n voordeel niet verzilveren en in tijdnood, na een reeks slechte zetten van beide spelers, liep hij in een matnet (2-4).

Geert speelde de doorschuifvariant van de Caro-Kann niet goed, z'n tegenstander zat op bekend terrein en had duidelijk de overhand in de opening. In het middenspel kwam Geert terug en zag het er een stuk beter uit. Helaas ging er bij de afwikkeling naar het eindspel toch weer iets fout. De witte vrijpion kon worden gekeerd door een stukoffer, waarna 3 zwarte vrijpionnen de partij beslisten (3-4).

Ben was goed uit de opening gekomen en pikte in het middenspel een pion mee. Dan tellen we hem meestal al bij Ben, maar tegenstander Wim Gielen kwam goed terug en het bleek nog een hele klus voor Ben. Toen z'n pion uiteindelijk de achtste rij had bereikt werd de zwartspeler in een tijdnoodduel mat gezet.

r6

De Cirkel

15½

3

Zo wonnen we met 3-5 en kunnen we zowaar nog kampioen worden. In de laatste ronde hoeven we alleen maar even van Zutphen te winnen. Dat dat geen sinecure is moge duidelijk zijn, maar we beginnen gewoon met 0-0 dus wie weet.

De slotronde is op donderdag 23 april in Elst.

Teamleider

Jan Willem