Ondanks het gemis van de kopman werd in de thuiswedstrijd tegen Kasteel 2, na harde strijd, de kleinst mogelijke overwinning geboekt. Zo blijven we nog meedoen voor de eindprijs, al hebben we het niet meer helemaal in eigen hand.

T

Raimond Vastenhout

Jos Steinmann

½

De eerder gememoreerde harde strijd was niet aanwezig op bord 2 waar Ron na 8 zetten een remiseaanbod kreeg wat hij aannam. Zo was het om goed half negen al afgelopen en zou het nog uren duren voor de volgende uitslag binnen was (1/2-1/2).

Karl had in de opening een vol stuk gewonnen en het was nog slechts een kwestie van tijd en techniek om het punt daadwerkelijk te scoren. Weifelend spel gooide nog bijna roet in het eten maar uiteindelijk was het toch genoeg (11/2-1/2).

Ben is goed in vorm de laatste tijd en speelde ook nu weer een prima partij. Klein positioneel voordeel in de opening, pion meepakken en degelijk uitspelen. Niet spectaculair maar wel gewoon een vol punt (21/2-1/2).

Het is lang geleden dat Niels een externe partij verloor, helaas kwam er maandagavond een eind aan zijn imposante reeks. In het middenspel kwam hij onder druk te staan, tegenstander Ritchy Duin won een pion, hield druk en speelde het goed uit (21/2-11/2).

Gerrit gaat dit seizoen geen topscorer worden, dat is wel duidelijk. Hij trof het ook niet met veteraan Henk van Kortenhof op een laag bord als tegenstander, jarenlang speler van Kasteel 1 en nog langer geleden ASV 1. Misschien niet meer zo sterk als toen, maar nog steeds sluw en geslepen. Onvervaard ging Gerrit ten aanval, het zag er ook gevaarlijk uit, maar de zwartspeler kon alles keepen en toeslaan toen hij de kans kreeg (21/2-21/2).

Malcolm was op het laatste moment ingevallen voor kopman Jan die met een infectie naar het ziekenhuis moest. In een Najdorf kreeg hij al gauw de overhand wat resulteerde in Damewinst (tegen Toren/Loper/2 pionnen). Niet makkelijk te winnen en toen hij nog een stuk wegknalde vreesden we het ergste, gelukkig leverde de dynamische Dame zoveel dreigingen op dat het toch nog goed kwam  (31/2-21/2).

Door het uitvallen van Jan hadden we een nieuwe Kop van Jut nodig, aan de TL de taak om remise te spelen op bord 1. Een flinke portie afbraakschaak, wat geluk en goed spel in tijdnood leverden inderdaad een puntendeling op (4-3).

Raimond had al een paar keer een remiseaanbod afgewezen met het oog op de stand op de andere borden. Toen hij zelf remise ging aanbieden wou de tegenstander het niet meer aannemen (Raimond had nog minder dan een minuut), maar de stelling was niet te winnen en Raimond bleef zeer cool in tijdnood en haalde de remise binnen (41/2-31/2).

Een goed herstel na de nederlaag tegen Elster Toren. Nog even de andere uitslagen afwachten en we weten hoe we er voor staan.

De voorlaatste ronde is op vrijdag 13 maart in Groesbeek tegen PION 2.

Teamleider,

Jan Willem