Toren 3 heeft vrijdagavond in Velp de tweede zege van het seizoen geboekt. Niet bepaald een vlekkeloze overwinning, maar wel een hele nuttige. Na de tweede ronde gaat Zutphen 1 aan kop met 1 bordpunt meer dan Toren 3.

Velp

De Toren Arnhem 3

vr 14 nov

1.

Martijn Boele (2046)

Jan Puyman (1955)

2.

Huidji See

Ronald Engelen (1869)

3.

Jan Schadd (1781)

Karl Denys (1826)

4.

Jaroslav Liska (1876)

Jan Willem van Willigen (1799)

5.

Erika Belle (1866)

Gerrit Janssen (1806)

6.

René Kniest (1839)

Niels Matser (1843)

7.

Hans van Capelleveen (1823)

Babak Zahmat (1737)

8.

Leen van Dalen (1794)

Raimond Vastenhout (1719)

1

Ron was als eerste klaar met z'n partij. Lang ging het gelijk op, maar toen Ron binnenkwam met zware stukken overzag z'n tegenstander simpel stukverlies. Hij stribbelde nog wat tegen, maar Ron liet niet meer los (0-1).

Babak (als invaller voor de verhinderde Ben) kwam goed uit de opening, echter op het moment dat hij rustig moest opbouwen ging hij woest in de aanval. Dat koste een stuk wat hij nooit meer terugzag toen de aanval was gestrand (1-1).

JW speelde tegen Jaroslav Liska, een tegenstander die hij ooit met L/P had matgezet. Dat zat er nu niet in, constante druk voorspelde niet veel goeds. Een goed getimed remiseaanbod na wat aarzelend tegenspel werd gelukkig aangenomen (11/2-11/2).

Karl was goed uit de opening gekomen en werd gedwongen tot een vrijwel totale afruil van stukken. Een Paard en zes pionnen voor Karl en een Loper en 6 pionnen voor Jan Schadd leek toch wel erg voordelig voor Karl. Hij durfde een winstpoging toch niet aan en met nog 7 minuten op de klok accepteerde hij een remiseaanbod (2-2).

Daarna haalde eindelijk Niels z'n punt binnen. Na zet 12 stond hij al een Toren voor en het slechts een kwestie van tijd dat hij zou winnen. Op sommige momenten was het wel even opletten geblazen, maar de uitslag was onvermijdelijk (2-3).

Gerrit haalde een degelijke plusremise tegen Erika Belle. Hij had de hele partij door een licht overwicht, maar nergens werd de balans doorbroken. Op het moment van de remise mocht dat eigenlijk niet meer uit het perspectief van Velp (gezien de stand op de resterende borden). Wij waren er blij mee (21/2-31/2).

Bij Raimond waren de Dames al snel van het bord en er volgde in rap tempo nog meer. Wat uiteindelijk overbleef was een Paardeindspel met beiden nog 6 pionnen waarin Raimond veel handiger opereerde dan z'n opponent. Hij moest nog wel even nauwkeurig spelen, maar toen was hij toch echt de matchwinner (21/2-41/2).

Als laatste was Jan bezig tegen Martijn Boele. Een ingewikkelde partij die voor de omstanders moeilijk te volgen was (te hoog niveau?). Jan kreeg in tijdnood een zware aanval over zich heen en overleefde deze niet. Gelukkig was de match toen al gewonnen.

Zo kwam de eindstand van 31/2 - 41/2 op de borden.

De volgende partij is maandag 8 december thuis tegen ASV5.

r2

klasse 1B