Vorige week donderdag ( 7 nov.) was het dan zover: onze eerste wedstrijd in de SOS competitie was een uitwedstrijd tegen Koningswaal. Na flink wat uitzoekwerk en twee keer verkeerd rijden vonden we eindelijk het juiste adres: Koningswaal bleek zich te hebben verscholen / verschanst in het (houten) clubgebouw van een hengelsportvereniging. Nadat we ons hier zeer knus (krappe ruimte) hadden genesteld, konden we de degens gaan kruisen.

Aan bord 1 speelde Hans Donker een vrije partij tegen een 2100 speler. Zijn tegenstander had aan de teamleider laten weten dat hij helaas (toch) niet aanwezig kon zijn, dus Hans had al 1 punt binnen en kon vervolgens al zijn creativiteit gaan uitleven (hetgeen een zeer boeiend eindspel van K = T (Hans) tegen K + 2 P opleverde, met allebei nog een paar pionnetjes.

Uit eindelijk bleek hans nèt de remiseweg te hebben gemist, maar omdat deze partij niet van belang was voor de wedstrijd konden we er allemaal plezier aan beleven. Aan bord 2 had ik onze nieuwe externe kracht Lennard Harris geplaats, en dit bleek een zeer goede zet te zijn. Vanuit de opening slaagde Lennard erin om geleidelijk zijn stukken goed te plaatsen en (flink) wat druk op te bouwen. Toen hij er uiteindelijk in slaagde om de e-lijn te openen door het blokkerende witte paard met f4 te verjagen, was het hek van de dam en stortte de witte stelling, na nog een paar moker zetten van Lennard, volledig in. Zelf mocht ik, als teamleider van de Toren 2, aan het 3e bord plaats nemen. Vanuit de opening slaagde ik er in om een goede stelling op te bouwen, waarin ik een goed voorbereide doorstoot ten uitvoer kon brengen op de c-lijn. Helaas deed ik dit twee zetten te laat (19. C5 was winnend geweest, 21. C5 was dat jammer genoeg niet!), en toen ik uiteindelijk in slechte stelling ook nog een blunder beging, hield ik het wel voor gezien.

Aan het laatste bord mocht Ad proberen om met de zwarte stukken een half (of zelfs een heel) punt van de tegenstander af te snoepen. In eerste instantie leek dat halve punt wel te lukken, tot Ad in een warrige verwikkeling terecht kwam die hem een stuk, en daarmee de partij, kostte. Zo eindigde onze eerste SOS ontmoeting dus in 2 – 2. Met dank aan onze tegenspelers voor de hoogst originele (en, zoals gezegd, zéér knusse!) locatie besluit hiermee dit eerste epistel voor het nieuwe seizoen 2019-2020.

Zwart

Niet aanwezig