Nadat we op de heenweg nog een blik konden werpen op de Wageningse Berg, waar vroeger spelers als Martin Haar hun kunsten vertoonden, rijden we verder naar de eindbestemming Vredehorst in de wijk Tarthorst, waar op 5 mei al velen van ons al eens meededen aan het bevrijdingstoernooi.

13:30

Op papier maken we weinig kans tegen Wageningen 2 en dus zullen we het nodige geluk nodig gaan hebben. Zoals een ieder weet is geluk de kunst een boeket te maken van de bloemen waar je bij kunt en dus is dit onze opstelling:

Voor de partij herkennen Hans Dam en Ron Engelen elkaar van 40 jaar geleden op de middelbare school, herkennen we in Theo onze favoriete scheidsrechter en constateren we dat Erwin Oorebeek nog steeds geen fan stijl haar is.

14:30

Zoals een ieder weet komt een ongeluk te paard en gaat te voet en dat houdt in dat we stevig aan de bak zullen moeten om het tij te keren. Een voorlopige inschatting van mijn kant is dat we op minimaal drie borden mensen hebben zitten die gelukkiger in de liefde zijn dan in het spel. De vriendin van Steven was ook kortstondig aanwezig maar nu weer vertrokken, en nee helaas hebben we geen foto.

Ben had tevoren belooft dat als we vandaag zouden gaan winnen dat we op zijn kosten uit eten zouden gaan maar vooralsnog lijkt een ieder zijn eigen portemonnee te moeten gaan trekken. Maar ach, geld maakt niet gelukkig.

Zoals u wellicht inmiddels in de gaten heeft probeer ik het geluk een handje te helpen .

15:15

Anna lijkt gehakt van de stelling van Jan-Mathijs te maken, bij Mathieu lijkt het af te stevenen op een verloren toren-eindspel aangezien Mathieu's stelling meerdere zwaktes kent en hij geen initiatief heeft. Thomas staat inmiddels wel lekker en ook bij Ron breekt de zon door. In Wageningen zelf is het inmiddels koud en nat, waarvan akte. Arthur probeert zichzelf mat te zetten waarbij ik wel aanteken dat als diens tegenstander dit niet direct weet te verzilveren de counter van Arthur te vrezen is. De tegenstander van Steven probeert hem te truccen. Rein lijkt nog steeds prima te staan. Ben staat positioneel iets minder.

Het bier staat gelukkig wel koud en dat is natuurlijk geluk bij een ongeluk.

16:10

Bij Mathieu zit een ongeluk in een klein hoekje maar is zeker geen sprake meer van een direct verloren eindspel. Tegenstander  Martijn heeft inmiddels geen initiatief meer. Rein is aan het krukken geslagen en staat inmiddels duidelijk minder en lijkt het geluk niet langer aan zijn kant te hebben staan. Thomas staat in een eindspel totaal gewonnen inmiddel en met een beetje geluk moet dat een punt kunnen worden. Bij Ron lijkt een punt ook aanstaande, vanuit de opening speelt hij tegenstander Audry Burer helemaal weg. Arthur heeft de counter ingezet, Jan-Mathijs gaat van gruwelijk verloren naar nog steeds verloren maar probeert nu zelf Anna onder druk te zetten.

16:25

En zoals altijd richting de tijdcontrole gaat het ineens hard. Jan-Mathijs geeft op, de counter van Arthur blijkt inderdaad winnend en eindigt in een mat. Thomas wint zijn partij ook. Rein geeft op en Ron wint. 3-2 voor ons.

Nadat de stofwolken zijn opgetrokken resteren nog Mathieu die heel misschien met veel geluk remise kan houden. Steven, bij wie de klok een serieuze tegenstander geworden is, en nog steeds beter staat en Ben, die eigenlijk verloren staat en die slechts mag hopen op wat ongeluk bij zijn tegenstander.

16:55

Uiteindelijk vindt de tegenstander van Mathieu de winst en moet ook Ben opgeven. 4-3 voor Wageningen dus. Steven heeft een kwal voorsprong, de 40 zetten gehaald en weet dat ie moet winnen. Na het geluk van Arthur hopen we er maar op dat het spreekwoord dat ongeluk nooit alleen komt inderdaad voor Wageningen 2 bewaarheid wordt en dat we daarmee op 4-4 kunnen komen.

18:05

Steven geniet overduidelijk van het feit dat zijn vriendin aanwezig is en getuige is van zijn nadere overwinning. Als een true gentleman besluit hij dan ook het hoogtepunt zo lang als mogelijk uit te stellen. Maar nu is het zover, de winst voor Steven is binnen en daarmee het matchpunt voor ons.