Zaterdag 6/5 om 13: uur  zal de slotronde voor Toren 2 plaatvinden. We spelen uit tegen Zevenaar en zullen minimaal 4-4 moeten spelen op niet te degraderen. Speellocatie: Ons Huis, Dokter Honigstraat 3 in Zevenaar. Indien mogelijk zal er weer een live-verslag zijn.

De opstelling is zoals verwacht werd:

Z T 0

Teamcaptain Vincent komt me net melden dat hij een foutje had gemaakt met de opstelling, Toon speelt altijd zwart en Vincent altijd wit en ze zitten vandaag andersom. Vreemd genoeg kwam dat uit de opstellingsanalyse van Jeroen. Ik begin nu toch wel zwaar te twijfelen aan die analyses van Jeroen :-).

14:45 uur:

Geert lijkt het niet te gaan redden. Hij kreeg de voorspelde Koningsgambiet op het bord, maar gaat na bijna 2 uur spelen een kwaliteit verliezen en heeft  daarnaast een mindere stelling. Maar we hebben Geert dit seizoen wel eens vaker uit lastige situaties terug zien komen.
Op de andere borden staan hele kleine plusjes en minnen. Het kan dus nog alle kanten heengaan op die borden,maar overhet algemeen staan er compexe stellingen op het bord.

15:20 uur:

Geert speelt (zoals we van hem gewend zijn) gewoon nog door, hoewel hij inderdaad de kwaliteit moest geven. Mathieu staat een kwaliteit tegen pion voor en heeft duidelijk het beste van het spel. Rein komt me melden dat hij gewonnen staat, echter ook dat met ongelijke lopers je het nooit weet. Daarnaast staat hij, ook zoals gewoon, een zee aan tijd achter. Op Leo zijn bord staat het volgens eigen zeggen complex, maar ik zie op dit moment toch de meeste kansen voor zijn tegenstander. Bij Jorick staat ook ongeveer alles tegen elkaar in. Hij heeft net een breekzet gedaan. Vuurwerk wordt verwacht. Bij Ben waren de meeste stukken al snel van het bord. Het komt er waarschijnlijk op neer wie het eerste de meeste pionnen weet op te snoepen. Bij Steven is het altijd afwachten. Zijn stelling blijft altijd heel lang in evenwicht en dat is nu  ook het geval. Het kan dan ook nog steeds  alle kanten uit. Thomas had uit de opening een klein plusje, maar die kan ik ondertussen niet meer terugvinden op het bord. Ook hier kan het nog alle kanten uit.

15:30 uur:

Rein wint. De tegenstander zou zijn Dame verliezen en gaf vervolgens maar op. Thomas meldt dat hij nog steeds goed staat, maar ook dat Mathieu weliswaar een kwaliteit tegen pion voorstaat, maar vanwege de stelling is het maar een klein plusje.

16:30 uur:

De uislagen komen binnen. Leo wint toch wel onverwacht en Geert verliest wat we al ruim een uur verwacht hadden.
Eerst maar even de positieve borden. Mathieu en Thomas staan gewonnen, maar moeten het nog wel even weten af te maken. Ben staat niet meer gewonnen, maar remise kan heb vrijwel zeker iet meer ontgaan. Bij Jorick is het een lastig verhaal. Hij staat een Toren achter tegen 2 stukken en de tegenstander heeft een vrijpion. Bij Steven kan ik nog steeds niets over de stelling zeggen......

17:30 uur:

Ik wordt er net op gewezen dat ik nalatig ben geweest. We zijn al een tijdje veilig. Het 4e punt werd gezamenlijk door Ben en Thomas gescored. Ben in gelijke, mogelijke gewonnen, stand bood remise aan en Thomas direct daarna in een vrijwel gewonnen stand. Beiden worden geaccepteerd en daarmee is het 4e punt binnen en degraderen we definitief niet.

Dat Jorick enige tijd later verliest maakt de vreugde niet minder, Alleen Steven speelt nog en, hoewel hij remise mag aanbieden, spelen ze door. Het bier vloeit rijkelijk ondertussen en het is te hopen dat die partij snel eindigt anders is er niemand die meer terug kan rijden. Stand is nu 4-3 voor de Toren.

Z T 1

En om nog een een korte sfeerimpresssie te tonen het volgende plaatje (het bier is duidelijk in meerderheid):

20170506 174734 resized

In de tussentijd weet Steven niet vann ophouden, hoewel het er niet echt goed meer voor hem uitziet, Hij heeft een stuk gegeven en het idee is dat hij die weer terug wint. Maar volgens mij is er nog wel een tussensetje te doen,waardoor hij gewoon een stuk achter komt te staan.

18:00 uur:

Steven weet het uiteindelijk ook niet te redden. Eindstand derhalve 4-4. Voldoende om op bordpunten Almere 2 voor te bliven en zij degraderen nu en wij niet. Al met al een heel spannend einde van het schaakseizoen en hopelijk laten we het volgend jaar niet nog een keer op de laatste ronde aankomen.

Z T 2