Beide teams spelen in de 7e ronde thuis. Voor de liefhebbers die willen komen kijken, we spelen weer in de Rijnbrinkgroep aan de Zeelandsingel nummer  40 in de kantine op  de derde verdieping.

T1 speelt tegen SSC 1922 die op dit moment op de laatste plaats staat. T2 speelt tegen MSV die op de eerste plaats staat met ruim 200 rating punten gemiddeld hoger op de borden dan T2.

En dan hier de opstellingen waarbij opvalt dat MSV veel invallers heeft moeten opstellen:

T1 SSC 0

T2 MSV 0

13:29: Speciaal voor de (helaas zieke) Jeroen Kruiver gaan we een paar plaatjes toevoegen. Wat opvalt is natuurlijk dat de lente begint. Niet alleen de bloemen, maar ook een groot deel van de spelers heeft het goed te pakken. Velen hebben een ietwat verwilderde baard laten staan. Deze look is blijkbaar helemaal in (onder de schakers):

Afbeeldingsresultaat voor baarden

De partijen zijn inmiddels een halfuur bezig. Frank gaat zo de borden eens aandachtig bekijken (over de stukken zal hij waarschijnlijk minder te vertellen hebben). Dat  gaat er ongeveer zo uitzien:

Afbeeldingsresultaat voor scheidsrechters

13:53: Bij T1 staat Dries een gezonde pion voor.  Als hij dames weet af te ruilen, heeft hij 2 A en B -vrijpionnen die langzaam naar voren kunnen lopen.  Rik heeft een ''verdwaald'' paard op h7, maar heeft deze wel nodig voor de verdediging. De rest heeft een gelijke stelling.

Bij T2 liggen de kansen op de onderste borden.  Op dit moment is de stand op de borden allemaal nog gelijkwaardig. Op de bovenste borden lijkt Geert het lastig te hebben. Hij staat een pion achter, hoewel zijn tegenstander nu 2 pionnen heeft die goed aan te vallen zijn.

14:30: Op de borden van Rein en Mathieu gebeurt nog niet heel veel om er een oordeel over te kunnen geven. Bij Thomas zijn de meeste stukker er af. Blijft over een eindspel met pionnen en 2 paarden van Thomas tegen paard+loper van zijn tegenstander. Bij Jorick staat het ongewoon gelijk. Hij hoort rond deze tijd behoorlijk achter te staan om uiteindelijk de winst te pakken. Als dat maar goed gaat, want de stelling is behoorlijk complex.

Krijg net te horen dat Rein een paart heeft geofferd. Maar ook dat het, ondanks het niet volledig ontwikkeld zijn, een gezond offer lijkt te zijn.

Op de 2 bovenste borden van T2 lijken Leo en Geert de stelling weer/nog in balans te hebben. Wat normaal gesproken tegen de veel  hoger gerate tegenstanders meestal geen goed teken is. Van de andere kant vlak hun kansen zeker nog niet uit, aangezien het op dit  moment onze meest degelijke spelers zijn.

14:55: Zodra Sebas hoorde van het offer van Rein, knalt hij ook direct maar een loper er tegenaan. Hij krijgt er 2 mooie vrijpionnen voor terug en, zoals hij aangaf, nu maar hopen dat die snel genoeg kunnen lopen. De stelling van Rein is ondertussen behoorlijk complex geworden, Heeft hij nu wel of niet voldoende doorgerekend om zijn Koningsaanval in een winnende combinatie om te zetten.

15:10: Rik staat ondertussen 2 pionnen voor tegen een kwaliteit, maar met prima samenwerkende stukken en dreiging op de Koning. Jorick is echter door het niet door kunnen zetten van een Koningsaanvaal 2 pionnen kwijt geraakt. Zijn tegenstander lijkt vervolgens ook nog eens onder de druk uit te gaan komen. Bij Geert is het behoorlijk complex geworden. Elke keer als zijn tegenstander een pion lijkt te gaan winnen, lukt het Geert om er ook weer één terug te pakken. Mooie strijd daar op dat bord. Bij Leo staat het bord nu ook in vuur en vlam. Ook hier een prachtige  strijd.

Op de borden daarachter (Steven en Ben) blijft het vooralsnog rustig schuiven en geen fouten maken. Ook de tijd gaat daar redelijk gelijk op, dus daar zal de eerste tijd waarschijnlijk nog niet zo heel veel over te vertellen zijn.

15:30: De eerste uitslagen zijn binnen. Tjaart houdt zijn tegenstander op remise (hoewel wel waarschijnlijk vooraf op meer hoopte). Leo zijn stelling zag er veelbelovend uit, maar trapt helaas in een truucje en kan gelijk opgeven.

15:37 Thomas denkt dat het over is. Gelukkig wel voor zijn tegenstander. Matthieu staat een kwaliteit achter, maar heeft er een pion voor terug. Voor de rest is het een hele complexe stelling.
Rik staat 2 mooie pionnen voor. We verwachten een hier een puntje.
Toren 2 probeert te stunten en tegen welk team kan dat beter dan tegen de hoogstgeplaatstse. Dit is dan ook dé stuntkans voor T2! Thomas heeft het al geflikt; de tegenstander legt zijn koning om. Nu maar duimen voor de rest. Volgens Leo doe je dat zo:

Afbeeldingsresultaat voor duimen voor geluk

En dus niet zo. ''Dit is gewoon een vinger omhoogsteken.'' , aldus Leo:
Afbeeldingsresultaat voor duimen voor geluk
Noud heeft remise. Op basis van rating denken we dat hij daar niet helemaal tevreden over is. Etienne heeft twee centrumpionnen die al bijna zijn doorgelopen. Normaal gesproken moet hij dat winnen. Ben gaat aan het bier. We schatten in dat dit een 0 gaat worden.

Afbeeldingsresultaat voor palmbier

''De dooddoener van elke schaker.'' (het mag duidelijk zijn dat deze tekst van Catheleijne komt).

Geert staat ondertussen zomaar een pion voor! ... wat hem helaas wel zijn dame.....die hij vervolgens één zet later met een Paardenvork weer terug kan winnen. Krankzinnige partij.... Na nog eens goed naar het bord gekeken te hebben blijkt het hem wel een stuk tegen 2 pionnen gekost te hebben. In het eindspel Toren/Loper/3 pionnen voor zijn tegenstander en Toren/4 pionnen voor hem lijkt dit toch wel over te zijn. Maar van Geert weten we het nooit, dus duimen (is ie weer) dat hij er nog een mooie truuk in weten dte brengen..... en zijn tegenstander heeft natuurlijk ook nog  maar 4 minuten voor 15 zetten.

16:15: Jorick verliest, maar Rein weet ook een truuk in zijn stelling te verwerken en kon daarmee de Dame eraf slaan (of mat in 1).

T1 SSC 1

T2 MSV 2

16:18: Geert weet het helaas toch niet te redden en verliest. Maar zeker op opgeheven hoofd en een mooie partij.

Sebas heeft zowaar zijn stuk terug en nog steeds de vrijpionnen. Helaas kan hij daar niet zomaar mee doorlopen. Wordt nog een complex eindspel. Dries lijkt ondertussen de winnende zetten gevonden te hebben. Zijn a-pion staat op de 7e rij en de rest van zijn stukken beginnen daar aardig bij in de buurt te komen.

Mathieu moet kunnen winnen, maar bij Ben en Steven ziet het er niet goed uit. Hopleijk heeft minstens 1 van de 2 nog ergens een gelukje.

16:40: Dries en Ruud hebben ondertussen gewonnen en Jeroen heeft remise gepakt. Daarmee heeft T1 al 4,5 punt en met Sebas, Bart, Etienne en Willy nog aan het schaken moet de winst te pakken zijn.

16:46: Steven is zijn Toren kwijt geraakt tegen 2 vrijpionnen. Zijn tegenstander heeft daar geen enkele moeite mee en Steven kan opgeven. Ben verkijkt zich in een aanval met de Dame en dat kost hem een stuk. Alleen een wonder kan ons nog een punt opleveren. Volgens verwachting pakt Mathieu het punt. Stand is 3-4,maar zoals gezegd zijn de kansen van Ben nihil.

17:15: Bart speelt remise en Etienne wint.  Daarmee staat het 6-2 voor T1. Sebas en Willy spelen nog en kunnen de stand nog verder opvoeren. Ben staat hopeloos, maar vecht nog voor zijn laatste kans (of beter gezegd op de misgreep van zijn tegenstander).

17:20: T2 is uitgespeeld. Ben weet het inderdaad niet te redden en daarmee wordt het5-3. Vooraf zouden we voor die stand getekend hebben, maar gezien de opstelling van de tegenstanders en het verloop van de wedstrijd had er meer in gezeten. Het gaat nog spannend worden de laatste 2 rondes, ervan uitgaand dat er deze ronde conform verwachting niet gewonnen wordt door onze mede degradatie genoten.

Eindstand T2-MSV:

T2 MSV 3

Ook Willy heeft ondertussen gewonnen en alleen Sebas speelt nog nog.

17:48: Sebas speelt uiteindelijk remise en daarmee wordt de einduitslag:

T1 SSC 2