Het live verslag is hier te bewonderen, maar live aanwezig zijn is natuurlijk nog leuker, Daarom iedereen uitgenodigd om naar de kantine (3e etage) van de Rijnbrinkgroep aan de Zeelandsingel n4.40 te komen.

De opstellingen:

Een spannend Koningsgambiet was het niet. Ik hoorde een speler van het andere team zeggen dat de tegenstander van Jeroen een flexibele losse houding van het leven heeft. Hij dacht dat hij tijd genoeg had en miste de bus. Na een lange wachttijd en zonder een fout gemaakt te hebben scoorde Jeroen het eerste punt. De 1-0 voor Toren 1 is binnen.

T1 C1 5

De opstelling van De Toren 2 werd uiteraard weer middels de dobbelstenen bepaald en resulteerde in het volgende:

T2 C3 6

En hoewel de oorzaak mij niet geheel meer bij staat, heeft Joost weer een fruitmand te pakken en ditmaal is het een speciale fruitmand. Niet zoals de vorige keer, 8 kilo ordinaire appels, peren, bananen en ander bekend spul. Nee, ditmaal staat Joost voor de uitdaging om erachter te komen wat het is en hoe je het zou moeten eten. Om u een induk te geven hierbij een plaatje van de makkelijkste aanwezige vrucht:

Het inspireerde Ruud in elk geval om Joost op het eerste bord te zetten. Nu kijken of de extra vitamientjes hem kunnen helpen.

14:30

Topanalytica Catheleijne Sanders breekt zich al enige tijd het hoofd over de stelling die bij Rein op het bord gekomen is. Haar analyse is dat dit niet te analyseren is. Overigens wordt de kokospalm ook wel klapperboom genoemd.

14:45

Bij De Toren 2 ziet het er bij Jorick niet goed uit. Maar al eerder dit jaar wist hij slecht uitziende stellingen tot winst te brengen. Reins eigen commentaar over de stelling is dat het erop lijkt dat zowel hij als zijn tegenstander "maar wat aan het doen zijn". En dat brengt ons bij de tweede, ook nog wel enigszins bekende vrucht:

En met deze vrucht in gedachten lijkt het bij Geert over en uit te zijn, of, en dat sluit ik niet uit, hij heeft nog een aap in de mouw zitten. Apen vinden overigens de bovenstaande vruchten onweerstaanbaar.

14:50

De borden bij het eerste in vogelvlucht. Joost heeft een Leningrader op het bord gezet en voor zover ik kan inschatten zitten beide spelers nog in de theorie. Ruud, op het tweede bord, heeft een Engelsman op het bord en daar zal Ruud zijn 100% score mee willen continueren. De tegenstander van Justin heeft op het derde bord de touwtjes stevig in handen genomen en heeft een behoorlijk positioneel voordeel. Bij Willy op het vierde bord lijkt het geheel in de Fransoos nog in evenwicht te zijn.

Bij de overige borden is 1. d4 Pf6 de grote favoriet. Hier is verder nog weinig over te zeggen.

Waar wel iets over te zeggen valt is de kleur van bovengenoemde vrucht. Deze is toch echt anders dan zijn naam doet vermoeden. Daarom snel verder met de derde vrucht:

Steven lijkt inmiddels goed op zijn tellen te moeten gaan passen nu de tegenstander snode plannen lijkt te hebben met de C-lijn. Ben heeft de witlijnige lopen achter zijn pionnen staan en dat lijkt voor dit seizoen een soort rode draad te worden. Hij is zelf totaal niet tevreden over zijn spel. Ron heeft een mooie open stelling en alles lijkt er nog mogelijk. Bovenstaande vrucht dient overigens niet te worden verward met de ramboetan, maar dat geheel terzijde. Jorick is op bord vijf in de kiepstand gegaan en zoekt naar aanvalslijnen. Bij Rein is het een zootje zonder structuur, logica en een duidelijk voordeel voor één van de spelers. Thomas is ten aanval getrokken en diens tegenstander zit in de denktank. In de denktank en niet in de lepelboom zoals u wellicht had verwacht. Deze mogelijke verwaaring komt dan voort uit het feit dat de ramboetan een vrucht is van de lepelboomfamilie. Mathieu tenslotte lijkt op een troon te zitten. Uitkijken dat ie niet van de troon gestoten wordt.

15:20

Sebas en Dries zijn behoorlijk onder druk gekomen in hun partijen. Beiden staan niet alleen pion achter maar lijken ook positioneel een probleem te hebben. Bart, Tjaart en Rik houden het hoofd vooralsnog boven het water en over dat water loopt een mooi bruggetje naar de vierde vrucht van vandaag:

15:25:

Rik zijn aanval blijkt inderdaad doorslaand te zijn. Het punt is binnen. Tegelijkertijd verliest Dries echter.

15:40:

Ook Justin weet het niet bol te werken en ook dat is een nul. Stand T1: 2-2. Ruud heeft nu wel een plusje en Tjaart lijkt dat goede voorbeeld te volgen.

16:02:

Topanalytica Catheleijne heeft een voorspelling gedaan. Ze verwacht dat het bij T1 gaat afhangen van Joost en Tjaart. In de voorspelling winnen Ruud en Willy en verliezen Sebas, die (naar eigenzeggende: ''niet expres'') vanaf zet 6 al speelt met een pion achterstand, en Bart.  Ze maken dus kans op de winst.

T2 heeft het helaas wat moeilijker, maar wat verwacht je dan ook met zo'n groot ratingverschil. De tegenstanders hebben gelukkig gemiddeld maar 190 punten meer. Een winstpartij zit er dus niet in volgens de logische statistiek. Catheleijne verwacht echter minimaal 2 punten. De stelling van Mathieu en Thomas zien er kansrijk uit en de stelling van Steven remiseachtig. De rest vecht hard.

16:40

Bij het eerste ziet het er niet goed uit. Willy bekroont zijn mooie partij weliswaar met winst en bij Tjaart staat nog steeds een pion klaar voor promotie, maar het totaalbeeld is niet positief. Bij De Toren 2 accepteert Geert het remise-aanbod dat hij krijgt, Gezien het feit dat hij "het een beetje verprutst had" is dat mooi meegenomen. Ben moet de ongelijke strijd staken.

Om onze mineurstemming weer wat te compenseren volgt hier gelijk vrucht nummer 5 uit de fruitmand.

16:50

Topanalytica Catheleijne voorspelt wel winst bij Tjaart die nu, naast een pion op de zevende rij, ook twee pionnen voor staat, helaas voorspelt ze ook de nodige nullen en verklaart bovenstaande vrucht erg lekker te vinden. Joost staat een stuk achter en het is er razend spannend volgens Catheleijne. Catheleijne blijkt overigens naast een fruitliefhebber vandaag ook te fungeren als postbode, een ieder wordt verrast met een kerstkaart en Mathieu wint een stuk en enkele zetten later de partij. Rein geeft een stuk weg en geeft op. Ron staat een dame achter en lijkt te gaan winnen, Jorick liefst zes pionnen achter en die lijkt te gaan verliezen. Tijd voor een biertje en de volgende vrucht.

En ineens gaat het hard, of het plaatsen van de foto hier mee samenhangt is niet met zekerheid te zeggen maar Jorick geeft op, Ruud wint en Tjaart wint. T1 staat nu op 5 bordpunten, T2 staat nu 3,5-1,5 achter. Overigens heeft Ron gelukkig wel nog een Toren en twee lichte stukken ter compensatie. Dat was mogelijk onduidelijk in de eerdere berichtgeving.

16:55:

Toren 1 wint. Bart weet het laatste halve binnen  te halen voor de winst. Alleen Joost speelt nog en hij heeft een serieuze kans op winst.
Bij Toren 2 spelen alleen Steven, Ron en Thomas nog. Op alledrie de borden is er nog een kans op winst en de vrucht hierboven behoort tot de klaverzuringfamilie, waarvan akte.

17:15

Ron speelt het voortreffelijk uit! Heel knap gedaan! 2,5-3,5 met Thomas nog spelende die niet kan verliezen in een T+p tegen T eindspel. Om de winst van Ron te vieren gooien we er nog een vrucht tegenaan:

En is het geen beauty?

17:20

Thomas staat remise en Steven lijkt actief op zoek naar de winst. Joost heeft nog steeds een bijzonder dreigende pion die tegenstander Paul van der Sterren toch de nodige kopbrekens kost en waarvan ik ook niet zie hoe dat op te lossen is.

17:35

Joost pakt de remise, ongetwijfeld geinspireerd geraakt door de laatste vrucht die hij in zijn fruitschaal tegen kwam:

Toren 1 met liefst drie invallers weet toch te winnen en dat is bijzonder knap te noemen.

17:45:

Precies zoals voorspeld. Thomas pakt remise en Steven pakt de winst, Derhalve 4-4.
Vanaf nu is het duidelijk. Elke opstelling gaat bepaald worden met de dobbelsteen!