Vanuit het pittoreske Deventer volgt vandaag het verslag van de match tussen Pallas 1 en De Toren 2.

13:40 Allereerst de opstellingen.

En de stand van zaken voor de start van deze wedstrijd:

Na onze vorige, totaal onverwachte, overwinning staan we in elk geval niet meer op de gehate nul. Qua rating zijn we vanmiddag ook ruimschoots de underdog,

Op het moment van schrijven (13:37) zijn nog niet alle borden bezet. Het eerste bord waar Guy Bielderman hoort te zitten is nog onbezet en dit leidt tot een ijsberende Thomas die vooralsnog de tijd moet doden met wachten, koffie drinken, meer wachten, meer ijsberen, nog maar een kopje koffie, wachten, ijsberen en en dan toch nog maar een bakje koffie.

14:20

De tegenstander van Thomas is binnen gekomen en heeft in rap tempo zijn eerste 13 zetten uitgevoerd waarna Thomas is de denktank is gegaan. Zodra hij er weer uit komt melden wij het uiteraard. De middag belooft gezellig te worden want aan de speelzaal grenzend is de bar met onder andere een Westmalle Triple die nu al lonkt.

Leo zit inmiddels met Jas aan, sjaal om en inmiddels zijn ook de handschoenen te voorschijn gehaald die slechts even uit gaan om de zetten te noteren. Qua tijd heeft hij ruim een half uur voorsprong en de stelling ziet er in evenwicht uit.

Op het derde bord moet Mathieu nu al vol aan de bak. Morris laat er geen gras over groeien en is de stelling van onze man vol aan het bestoken met zwarte lichte stukken, of moet ik wellicht spreken over roetveeg lichte stukken.

Geert lijkt zich prima te vermaken op het vierde bord. Niet alleen heeft ook hij een ruime voorsprong op de klok maar tevens heeft hij al vroeg in de partij met de zwarte, of zo u wilt "donkere", stukken het initiatief in de partij naar zich toe getrokken.

Rein zit tegen een oude bekende aan te kijken. Op het bord dan wel te verstaan. Het is de Franse opening met de loper op b4. Alleen hanteert Rein dan normaliter niet de witte stukken.

Ben heeft ook voorsprong qua tijd terwijl het daar positioneel nog volledig in evenwicht lijkt te zijn.

Bij Ron vinden we vooralsnog het grootste spektakelstuk. Beide speler zijn er vol in gevlogen en hierbij lijkt Ron initiatief te hebben en een ontwikkelingsvoorsprong die hij nu probeert uit te buiten.

Op het laatste bord tenslotte is Jorick van uit een totaal gesloten stelling nu langzaam zijn stukken aan het positioneren. De witte stukken lijken hier toch positioneel beter te staan.

14:55 uur

Uiteraard wordt er, als er daartoe de gelegenheid is en dat is eigenlijk nooit het geval, een vergelijkend haringonderzoek uitgevoerd. Helaas stond er hier slechts één viskraam en derhalve moeten we het zonder de vergelijking doen maar kan ik wel melden dat de geserveerde broodjes met haring werkelijk zeer goed te vesmaden zijn en mocht u in de buurt zijn dan zijn deze van harte aan te raden. U vindt deze viskraam tot vanmiddag 17:30 uur tegenover speellocatie De Schalm aan de Dreef 1 te Deventer.

Mocht u met het openbaar vervoer komen wil ik u wel vast waarschuwen dat u voor een wandeling door het pittorekse Deventer toch echt de andere kant op zult moeten lopen. Maar mocht u liefhebber zijn van het bewonderen van zorgflats dan komt u langs de route geheel aan uw trekken.

15:40 uur

Het eerste bokbiertje is genuttigd en verder lijkt de rode draad van deze middag "tussenzetjes" te zijn. Thomas mist een tussenzetje en daar kunnen de stukken weer in het doosje (1-0 derhalve). Ook bij Ron, die een stuk offert, lijkt een tussendoor schaakje van diens tegenstander wel eens beslissend te kunnen zijn.

Don Leo lijkt inmiddels behoorlijk ogewarmd en heeft de handschoenen uit gedaan. Ze liggen nu naast het bord klaar om door de tegenstander "opgepakt" te worden. Don Leo heeft inmiddels wel de aanval gekozen.

Mathieu zit nog steeds onder druk van een aanvallend ingestelde Morris. Vooralsnog houdt ie de boel dicht en is er telkens weer een juiste zet gevonden. Het nummer "telkens weer" is overigens afkomstig uit het jaar 1975 waar het door Willeke Alberti gezongen wordt als zij de hoofdrol speelt in de film Rooie Sien. De tekst is afkomstig van Ruud Bos en Friso Wiegersma. https://youtu.be/oeH3E3-mWkY

Geert lijkt nog steeds een gezond plusje te hebben en ook bij Rein ziet het er zeker niet selcht uit. Bij Ben is op het bord sprake van én volledig openliggende koningszijdes alsook lijken beide spelers elkaars aanvallen volledig te negeren hetgeen een boeiend schouwspel oplevert. Bij Ron is het eerste geofferde stuk inmiddels gevolgd door het tweede. Of dit voort is gekomen uit dwang na het tussenschaakje of tevoren ingecalculeerd was hoop ik u later te kunnen melden.

Bij Jorick ziet het er ronduit verschrikkelijk uit. Diens koning staat verstopt achter een inmiddels naar g7 opgerukte pion en tevens heeft zijn tegenstander inmiddels ieder beschikbaar stuk die kant op gemanoeuvreerd. Het lijkt me kansloos, maar de geschiedenis leert ons natuurlijk wel dat Jorick nooit zomaar verslagen is. (disclaimer: resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst).

16:10 uur

Terwijl Thomas in de kantine vrijelijk over zijn gevoelend oreert, lijkt de tegenstander van Leo de handschoen inderdaad opgepakt te hebben, "ruilt" zijn dame tegen twee torens van Leo en wordt de dame van Leo, als ware het een wild zwijn op de Veluwe, over het bord gejaagd. Het grootste wapen van leo in deze donkere dagen voor de kerst is "tijd". En de tijd heeft hij aan zijn zijde in deze complexe stelling. Het origineel van het nummer "time is on my side" is uiteraard niet van de Rolling Stones hoewel dit wel veruit de bekendste vertolking is. Het origineel is van Irma Thomas die als eerste tekst zong op het eerder door de jazztrombonist Kai Wining uitgebrachte nummer. https://youtu.be/XzcWwmwChVE

In de wandelgangen, tussen de speelzaal en de kantine om exact te zijn, vertelt de tegenstander van Ron mij, dat ook hij inmiddels een tussenzetje gemist heeft na het tweede offer van Ron. Daarna wordt door Ron vermoedelijk nog een tussenzetje gemist en is het over en uit voor onze man (2-0).

Ben mist helaas ook een zet waardoor een mat, danwel zwaar stukverlies, niet af te wenden is. (3-0)

Mathieu heeft de eerste aanvalsgolven overleeft en nu de stofwolken langzaam gaan liggen ziet het er niet best uit. Pion achter en daarnaast een behoorlijk actief paard voor Morris tegen een nu nog achter pionnen verstopte loper voor Mathieu.

In de tussentijd leeft Jorick nog en zijn er zowaar ook een paar stukken van het bord verdwenen hetgeen alleen maar als een verbetering van zijn stelling kan worden gezien. Alleen doet het niets af aan het feit dat het totaal verloren, was, lijkt te zijn en waarschijnlijk is.

Geert en Rein lijken beiden nog steeds een plusje te hebben.

16:30 uur

Op techniek zet Leo de partij naar zijn hand, de tegenstander zal er wanhopig van zijn geworden. Net ervoor heeft Mathieu zijn meerdere erkent in Morris. (4-1)

Overigens lijkt de tegentander van Geert iets gemist te hebben en heeft Geert ineens een dikke plus. Helaas zie ik Jorick uit mijn ooghoeken nu opgeven en daarmee is het verlies definitief. (5-1)

Bij Rein lijkt het nu langzaam aan op een pot remise stelling waarbij alles geblokkeerd wordt.

16:55 uur

Bij Rein wordt inderdaad tot remise besloten. 5½-1½. De hoop is op Geert gevestigd om er 5½-2½ van te maken en de stand iets draaglijker te maken. Stuurlui Frank en ik hebben er in elk geval het volste vertrouwen in aangezien er een niet te stoppen pion voor Geert is.

17:00 uur

De tegenstander van Geert geeft de strijd op 5½-2½ verlies derhalve.