T11 jeugd begon vrijdagavond tegen Schaakstad met een fantasie-opstelling, omdat we 3 vaste krachten misten. Aan de andere kant kon Schaakstad geen compleet zestal opstellen, dus de 5 Apeldoorners begonnen al met een 1-0 achterstand. Agnes op bord 2 maakte er al snel 2-0 van door haar tegenstander vanuit de opening te overspelen. Met een snelle rokade en goed stukkenspel wist ze de andere koning in het midden en in de penning te krijgen met fataal materiaalverlies tot gevolg.

Invaller Thomas op bord 3 verslikte zich in een afruil van de dames. In plaats van te slaan, kwam zijn tegenstander met een zet die een dubbele dreiging had: mat of dameverlies. Thomas koos natuurlijk voor het laatste en vocht nog een tijdje door, maar de nederlaag was onafwendbaar. 2-1

Alec kwam op bord 1 in de problemen, doordat een vijandelijk paard zijn stelling binnenkwam en een toren kon slaan. Gelukkig herhaalde Alec een paar zetten later dezelfde vorktruc aan de andere kant van het bord en stond het weer gelijk. Zijn tegenstander maakte vervolgens de fout door met zijn koning vroegtijdig aan de wandel te gaan, waardoor Alec hem in een matnet kon laten lopen. 3-1

Ian was de invaller op bord 6, die goed uit de startblokken kwam. Hij won in de partij wat klein materieel, maar kwam in een lastig eindspel terecht, waarin hij een paard meer had tegen 3 pionnen. Helaas miste hij de goede manier om de kleine houtjes tegen te houden, want 1 wist er te promoveren tot dame en daarna was het snel gebeurd. 3-2

Amber1112

Als laatste was Amber bezig, die als enige een gelijk opgaande partij had. Haar tegenstander probeerde wel een aanval op te zetten, maar Amber verdedigde uitstekend en zette haar stukken allemaal actief neer, waardoor ze zelfs iets beter kwam te staan. De klok was ook in haar voordeel, want zij had nog een uur speeltijd terwijl haar tegenstander onder de 10 minuten kwam. Omdat remise genoeg was voor de teamoverwinning, ging ze voor een zetherhaling en nam na overleg met haar teamcaptain het remiseaanbod aan. 3½ - 2½.

Een goede teamprestatie waardoor we bovenin mee blijven doen.

Schaakstad 8  -  TOREN 11j
1. Maarten ter Bals (1374)       -  Alec Wolters (1282)           0 – 1