Toren 10 moest het in de 3e ronde opnemen tegen Theothorne 2.

Teamcaptain Han Winters had voor deze wedstrijd de opstelling gewijzigd, omdat Theothorne 2 een redelijke zware opponent was. Hun laagste rating is nog hoger dan de hoogste rating van Toren 10.

Op bord 1 zat deze keer Han Winters.
Op bord 2 zat Marco Vastenhout.
Op bord 3 zat Reinier Heinz die vandaag inviel voor de afwezige Yannick van der Horst.
Op bord 4 zat Jeroen van Zaanen.
Op bord 5 zat Alex Versteeg, die was door door Han neergezet.
Op bord 6 zat Renè Reulink, die maakte hiermee het  team compleet.

Na een ½ uur spelen ging ik voor het eerst een rondje langs de borden maken.
Op bord 1 staat Han nog gelijk maar het initiatief lag bij zijn tegenstander, Han stond ook nog iets achter in tijd.
Op bord 2 staat Marco ook nog gelijk. Marco heeft hier wel het initiatief naar zich toe getrokken, ook Marco staat iets achter in tijd.
Reinier op bord 3 neemt rustig de tijd in de opening, wat hem een iets betere stelling geeft.
Jeroen staat op bord 4 een pionnetje voor en ze hebben tegenovergesteld gerokeerd. Hierdoor dus veel aanval kansen voor allebei.
Alex staat ook nog gelijk maar net zoals bij Marco staat Alex positioneel iets beter.
Renè staat op bord 6 een kwaliteit achter, ondanks deze achterstand heeft Renè nog wel dreiging maar of dit voldoende is moeten we nog maar afwachten.

Mijn 2e ronde langs de borden is na een uur spelen.
Bij Han staat het nog steeds gelijk. Han staat nu al 15 minuten achter in tijd.
Ook Marco staat nog gelijk de tegenstander probeert de stelling dicht te schuiven, de tijd is ongeveer gelijk.
Reinier heeft net een stuk weggegeven door iets te snel te spelen en hierdoor verliest hij ook nog een pion. Dat ziet er niet goed uit dus.
Jeroen staat nog steeds een pion voor en hij is nu bezig zijn stelling te verbeteren.
Alex speelt een rustige partij waar hij steeds naar de beste zet zoekt, wat Alex dus een positioneel beter stelling oplevert.
Renè staat nog steeds een kwaliteit achter maar de dreiging die Renè had is hij nu ook kwijt.

Na 1½ uur ga ik maar weer eens bij de borden kijken.
Bij Han is nog niks te zeggen over de stelling. Han staat nog steeds  gelijk, maar Han staat nu al een ½ uur achter in tijd.
Marco heeft het initiatief uit handen gegeven, maar de tegenstander speelt zeer afwachtend.
Reinier heeft nu ook zijn 2e pion verloren en de winst zit er hier niet meer in, maar Reinier vecht stugt door.
De tegenstander van Jeroen speelt nu vol op de aanval, afwachten wat dit zal worden.
Alex staat nog gelijk, maar ik vind zijn pionnenstructuur wel minder dan die van zijn tegenstander.
Renè blijft ook vechten voor een goed resultaat of dit gaat lukken is maar de vraag. Ik denk zelf van niet maar we zullen zien.

Na 1¾ uur ga ik maar weer kijken of er wat veranderd is.
Han staat nog steeds gelijk, maar komt langzaam aan steeds meer in de verdrukking te staan en de tijd speelt ook niet in zijn voordeel.
Bij Marco is er nu wat geruild waardoor Marco weer iets beter komt te staan, maar hier is nog niets te zeggen hoe dit gaat aflopen.
Bij Reinier is er weinig veranderd met een kwartier geleden, de tijd is ongeveer gelijk.
Jeroen heeft een 2e pion gewonnen en heeft nu ook een betere stelling.
Alex staat nog gelijk maar heeft een veropgerukte pionnetje op de C-lijn.
Renè gaat het niet redden zoals het er nu voor staat. Mijn prognose is dat Toren 10 een nipte overwinning gaat halen.
Oeps... wat hoor ik nou?
Even snel gaan kijken wat er gebeurt. Jeroen heeft een grote blunder begaan waardoor zijn tegenstander mat in 1 kon geven. Jeroen baalde hier zo van dat hij na een hoop gemopper direct naar huis ging. Het teamgevoel was bij Jeroen ver te zoeken.

Na iets meer dan 2 uur ga ik maar weer mijn ronde doen. Kijken of er nog wat veranderd is.
Ik vind dat Han steeds iets beter komt te staan, maar zijn grotere vijand is zijn tijd. Afwachten wat dit wordt.
Marco is in het eindspel beland waar ik Marco iets beter vind staan. In tegenstelling tot Han staat Marco iets voor in tijd.
Reinier blijft maar vechten maar ik zie het nier meer zitten voor Reinier.
Alex is ook in het eindspel gekomen. Ik vind het een lastig eindspel, hopen dat Alex dit kan uitspelen naar zijn 1e OSBO overwinning.
Renè heeft helaas verloren. Zijn tegenstander zette Renè op een mooie manier mat.
Hierdoor staat Toren 10 met 0-2 achter en het aanstaande verlies van Reinier is er nog maximaal een gelijk spel te behalen, maar dan moeten Han,Marco en Alex wel winnen.
Han is klaar, even kijken wat het geworden is. Han heeft remise gespeeld waardoor de winst aan Theothorne moet gelaten worden, want Reinier komt steeds meer in de problemen.

Na 2½ ga ik maar bij de overgebleven borden kijken.
Ik ben benieuwd of Marco en Alex de stand nog een beetje dragelijk kunnen maken, want Reinier heeft inderdaad verloren waardoor de stand nu ½-3½ is voor Theothorne. Reinier heeft er wel voor gevochten om er toch nog remise uit te halen maar de tegenstander was te goed en speelde het gewoon goed uit. Jammer Reinier maar bedankt voor het invallen. Nu maar kijken bij Alex en Marco.
Alex staat er goed voor, nu maar hopen dat hij zijn partij kan winnen.
Marco  staat een kwaliteit voor in plaats can een stuk achter. Marco maakte een grote fout maar hij had het geluk dat zijn tegenstander een nog grotere fout maakte. Marco maakte hier wel gebruik van waardoor Marco dus een kwaliteit voor kwam.

Na bijna 3 uur spelen  ga ik maar weer langs de borden. Kijken wat Marco en Alex aan het doen zijn.
Marco heeft winst kansen, nu hopen dat hij het ziet. Marco lijkt te twijfelen en doet een paar afwachtende zetten. Zijn tegenstander speelt alleen maar loperzetten en hoopt op 3x dezelfde stelling. Maar dat laat Marco niet gebeuren.
Alex staat nu een pion voor en staat ook erg lekker.

Na iets meer dan 3 uur spelen ga ik weer een rondje maken.
Marco lijkt nu de winst te zien en hij speelt nu ook de juiste zetten, waardoor Marco 2 pionnen wint en zijn tegenstander opgeeft, dit was een redelijke goede partij van Marco.
Alleen Alex is nog bezig. Alex speelt een goede pot vanavond en het lijkt erop dat hij die in winst om gaat zetten. Ik loop even weg en Alex is opeens klaar. Eventjes vragen war er gebeurde sinds ik 3 minuten geleden wegliep. Alex liet mij zijn stelling zien, zijn tegenstander was aan zet en moest een paardenzet doen die Alex gelijk kon ruilen met pionwinst, waardoor Alex 2 pionnen voor kwam en zijn tegenstander geen heil meer zag in zijn stelling en dus opgaf. Hierdoor verloor Toren 10 nipt met 2½ - 3½. Er had vandaag zeker meer ingezeten als er minder fouten worden gemaakt door veel te snel te zetten in plaats van even rustig te kijken waarom de tegenstander die zet speelde.

Toren 10 (1294) - Theothorne 2 (1448) 2½-3½

Han Winters (1268) - G. Brouwer (1420) ½-½