Dinsdag 22-3-2011 moest Toren 10 aantreden tegen koploper de sleutelzet. Vooraf gezien zou dit een spannende wedstrijd worden, want wij waren de nummer 1 en de nummer 2  op de ranglijst.

Als we kampioen willen worden moest er gewonnen worden. Onze teamcaptain is een aantal weken geleden spontaan gestopt bij de toren, deze taak werd deze ronde door Marco op zich genomen. Jan Schoemaker was verhinderd en had zijn partij 1 dag eerder gespeeld. Jan speelde een goede partij  maar vergat om zijn goede spel om te zetten in een overwinning. Het werd na een lange partij remise.

Na een welkomswoord werd er iets na 20.00 uur begonnen. De spelers van bord 1 en 5 van de sleutelzet waren er toen nog niet. Op bord 2 werd een Siciliaanse Draak gespeeld. Bord 3 Damegambiet en op bord 6 een Schotse partij. Na een minuut of 10 waren de 2 spelers van de sleutelzet en ook hier werden op beide borden Damesgambiet gespeeld.

Na een half uur spelen staat bord 1 nog gelijk. Bettus op bord 2 is even wat minder nauwkeurig en verliest een loper. Reinier en Gerjan doen het rustig aan en Marco geeft bewust een pion weg om meer ruimte te creëren.

Na 45 minuten is Jeroen nog steeds in de opening bezig. Bettus staat nog steeds een stuk achter en zijn stelling is ook niet al te best. Reinier staat nog steeds gelijk maar heeft wel een mooie stelling. Gerjan staat ook nog gelijk maar de tegenstander is de druk aan het opvoeren. Bij Marco zijn er een hoop stukken en hij staat nog steeds een pion achter.

Na een uur spelen is er op bord 3 en 5 niet veel veranderd. Jeroen kan een pion winnen met een moeilijke combinatie.Helaas zag hij dit niet. Bettus is nog steeds aan het vechten maar het lijkt erop dat hij gaat verliezen. Marco gaat waarschijnlijk zijn pion terugwinnen.

Na 1½ uur verliest Gerjan zijn partij door een blunder. Hij zou een kwalitieit verliezen maar pakt te snel zijn paard vast en daardoor verloor hij zijn dame en gaf hij gelijk op. Bettus gaat ook verliezen. Hij staat zwaar in de verdrukking en het lijkt een kwestie van tijd. Jeroen speelt een goede partij en heeft volgens mij zeker remise kansen maar het blijft afwachten. Reinier staat op zich wel lekker. Nu maar afwachten of hij dit kan omzetten in een overwinning. Marco komt steeds beter te staan en hij heeft minimaal remise.

Na 1:45 uur spelen staat Jeroen positioneel wat minder maar qua stukken nog gelijk. Bettus verliest zijn 2e stuk met ondekbaar mat waardoor de stand nu ½-2½ voor de Sleutelzet is. Reinier staat na veel geruil een pionnetje voor. Marco lijkt de pion te gaan verliezen maar zijn tegenstander ziet dit niet en verliest nu een pionnetje.

Na ruim 2 uur spelen staat Jeroen een pion achter. Reinier en Marco staan beide een pion voor en spelen beide voor de winst.

Na 2½ uur krijgt Marco een remise aanbod die hij niet aanneemt aangezien de stand. Op de andere 2 borden is nog niet veel te zeggen hoe dit afloopt.

Na bijna 3 uur spelen staat Jeroen een pion achter en positioneel staat hij ook een stuk minder, ik denk dat hij dit niet gaat redden. Marco staat gelijk en volgens mij is dit een remise maar Marco speelt rustig verder en hoopt op een foutje van zijn tegenstander. Reinier zit in een eindspel, hij heeft zelf nog 1 toren en 5 pionnen zijn tegenstander heft nog een loper, paard en 4 pionnen. Volgens mij kan Reinier dit op remise houden.

Na 3:15 uur spelen komt een Marco een pion voor alleen is dit wel een rand pion die haast niet te promoveren valt. Reinier lijk nu ook te gaan verliezen. Jeroen staat nog steeds 1 pion achter.

Bijna half 12 en Marco heeft remise. Hij kon zijn randpion niet promoveren en een terechte uitslag van deze partij. Vlak na Marco is Reinier klaar. Hij heeft helaas verloren. Jeroen is nu als laatste nog bezig en het lijkt er op dat hij gaat verliezen.

Een paar minuten voor 12 verliest Jeroen zijn dame tegen een toren. Hij probeert nog de juiste zetten te vinden in de tijdnoodfase maar uiteindelijk geeft Jeroen op waar door de einduitslag 5-1 voor de Sleutelzet werd.

Deze uitslag viel eigenlijk veel te hoog uit, want er waren zeker mogelijkheden geweest voor een betere uitslag. maar alles viel net in het voordeel van de Sleutelzet. Door deze uitslag is Toren 10 niet meer in staat om kampioen te worden.

Reinier en Jeroen bedankt voor het invallen van de afwezige Khaled en de gestopte Hans.

Nog 1 ronde te gaan en hopen dat jullie die in stijl kunnen afsluiten en zodoende toch nog 2e of 3e te worden.

Toren 10 (1388)                   -             Sleutelzet (1533)                   1-5

J. v. Zaanen (0)                     -             J. Hallers (1639)                   0-1

B. aan het Goor (1469)         -             P. v.d. Zwan (1719)             0-1

R. Heinz (1301)                    -             B. Nobel (1631)                   0-1