De mannen van het 10e moesten het in de 4e ronde opnemen tegen Doetinchem 3.Het team van Doetinchem speelde deze ronde voor het eerst met hun sterkste opstelling. Het 10e had voor de verandering de bordvolgorde ingedeeld op rating. Hierdoor hebben sommige spelers volgens mij alle partijen met dezelfde kleur gespeeld.

Na het welkomstwoord konden ze eindelijk beginnen met schaken. Op bord 1 speelde Bettus een rustige opening. Jan begon op bord 2 iets te verdedigend. Hans speelde op bord 3, hij kreeg Scandinavisch tegen. Op bord 4 speelde Marco de pirc. De tegenstander van Marco wachte rustig af wat er zou gaan gebeuren. Khaled probeerde op bord 5 middenspelgambiet op zijn bord te krijgen. Zijn tegenstander ging niet mee hierin. Gerjan op bord 6 speelde een voorzichtig 4 paardenspel. Na iets meer dan 15 minuten spelen probeerden Marco en Gerjan het initiatief te nemen door aanvallender te gaan spelen. De andere 4 borden deden het een stuk rustiger en voorzichtiger aan. Na een halfuur spelen stonden Jan en Gerjan een pionnetje achter. Hans en Bettus staan nog gelijk ze stonden alleen iets achter in tijd. Marco gaat een pionnetje winnen en Khaled zelfs een stuk. Tot nog toe ziet het er goed uit voor het 10e, nu maar afwachten of dat ook zo blijft. Na een uur spelen is er bij Bettus nog niet veel gebeurd al staat hij wel wat in de verdrukking. Jan staat nog steeds een pionnetje achter maar heeft wel een toren die actiever staat. Hans speelt zoals bijna altijd rustig en afwachtend. Hij kijkt wat de tegenstander doet en reageerd daarop. Marco heeft zijn gewonnen pion terug gegeven voor een vrije A pion. Nu maar afwachten of dat de juiste beslissing was. Khaled staat nogsteeds een stuk voor en speelt intussen steeds aanvallender. Gerjan heeft nu ook zijn tweede pion verloren. Zijn tegenstander lette niet goed op anders had hij ook een kwaliteit kunnen winnen. Een halfuur geleden was ik erg positief over een goede afloop, dit is nu echter omgeslegen. Na anderhalfuur spelen staat Bettus nog wel gelijk qua stukken maar is zijn stelling een stuk minder. Jan staat nogsteeds een pionnetje achter, na stukken ruilen staat Jan slechter. Hans heeft ondertussen ook een pionnetje verloren maar zijn stelling is nog goed. Bij Marco lijkt het een remise te worden. Volgens mij had er meer ingezeten voor Marco. Khaled speelt een aardige pot en staat nog steeds een stuk voor. Gerjan heeft nu ook zijn derde pion verloren en gaat ook zijn dame verliezen tegen een toren. Na twee uur spelen heeft Gerjan zijn partij verloren. Ondanks zijn achterstand bleef Gerjan er wel voor vechten. Bij Marco is het inderdaad remise geworden zodat het 10e met 1,5 -0,5 achterstaat. Bettus komt langzaam steeds minder te staan, ik geeft de hoop nog niet op. Hans staat nogsteeds dat pionnetje achter, maar staat voor de rest wel lekker. Na wat geruil bij Khaled is het een winnende stelling en geeft de tegenstander op. Het is nu gelijk. Na twee uur en vijftien minuten heeft Bettus helaas verloren. Ik heb niet gezien hoe. 2,5 - 1,5 is het nu voor Doetinchem. Jan staat nu 2 pionnen achter in het eindspel. Deze ongelijke strijd kan Jan nooit winnen. Dus bij deze 3,5 - 1,5 achter en is de wedstrijd verloren. Hans heeft na een rustige pot een remise overgehouden. Eindstand Doetinchem 3 - de Toren 10 4-2
Gerard Rückert (1697) - Bettus (1453) w 1 - 0
Henk Hamer (1587) - Jan (1413) z 1 - 0
Gert-jan Zonneveld (1530) - Hans (1407) 0,5 - 0,5
Wim Lenderink (1456) - Marco (1385) 0,5 - 0,5
Benno Thomassen (1425) - Khaled (1359) 0 - 1
Micha van Dooren (1189) - Gerjan (1269) 1 - 0
De mannen uit Arnhem maakten net iets meer foutjes. Ondanks het rating verschil had er wel meer ingezeten deze avond. Mannen van Toren 10 op naar de volgende ronde.

Nieuwe ronde nieuwe kansen.