De KNSB beker en het beslissende duel om de 1e plaats in de eerste klasse stonden op het programma. Na de beker hadden we in de buurt van Bussum een Centerparcs huisje gehuurd om ons voor te bereiden op de beslissende wedstrijd tegen BSG.

Woensdag speelden we de beker in Tilburg tegen Stukkenjagers en verloren we met 1,5-2,5.
Helemaal rouwig waren we hier niet om aangezien doordeweekse uitwedstrijden naar Voerendaal eraan zaten te komen, maar goed je wilt natuurlijk wel gewoon winnen.
Enfin woensdagavond voor de wedstrijd nog snel even een hapje bij Café Bolle, hapjes zijn daar blijkbaar dus ook mogelijk in de vroege avond.
Zoals verwacht waren De Stukkenjagers sterk opgekomen, Sebas kreeg al snel een moeilijke stelling met wit en ook Noud had met zwart moeilijkheden tegen Anne. Maar Jeroen en ik kwamen goed uit de opening. Sebas was de eerste die verloor, een tweede fout maakte het taaie verdedigingswerk ongedaan. Niet veel later verloor ook Noud zijn wedstrijd, Noud had blijkbaar nog een kans gehad om zelfs te winnen. Nu moesten Jeroen en ik het dan maar fixen, Jeroen was lekker bezig met zwart in een Italiaanse partij, maar meer dan remise zal er waarschijnlijk niet ingezeten hebben.
Zelf kreeg ik een goede stelling na de opening, maar het vervolg was niet makkelijk en Herman verdedigde zich in deze fase goed. Maar uiteindelijk wist ik toch meer druk te zetten op zijn stelling en kwamen de foutjes en wist ik mijn partij te winnen.

Janssen Grooten1

In de onderstaande stelling had wit net a5 gedaan waarop zwart reageerde met b5 (Lf5 was taaier geweest). Nu volgde het stukoffer met Pxd6 en daarna bxc5. Even later had zwart zijn damegeofferd voor 2 lichte stukken om een blokkade te vormen.

Janssen Grooten2

Maar dit was onmogelijk na Lc8 komt simpel Db6 met materiaal verlies.

T De Stukkenjagers 2370 De Toren Arnhem 2253
1. IM Herman Grooten 2389 GM Ruud Janssen 2522 0 1
2. IM Stefan Beukema 2379 Jeroen van Onzen 2080 ½ ½
3. FM Lars Vereggen 2365 Sebas Beumer 2091 1 0
4. WGM Anne Haast 2346 Noud Lentjes 2318 1 0

Van donderdag t/m zaterdag zaten we in Centerparcs De Eemhof om ons voor te bereiden op de wedstrijd tegen BSG. Maar daarnaast namen we natuurlijk ook de tijd om een beetje te ontspannen.
Beide clubs hadden nog alles gewonnen. Waar dat voor BSG als verwacht was kon je dat niet echt over ons zeggen gezien de elo’s en het feit dat we tegen de zwakste 2 broeders nog niet gespeeld hebben.

r5 Klasse 1A Rav Mp Bp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1. BSG 2333 10 33             7      7      8
2. De Toren Arnhem 2195 10 30        6
3. Zukertort Amstelveen 1 2215 6 26½                  6      8
4. ASV 2174 5 24½             6      5
5. Caissa 2243 4 25½ 3 4
6. Paul Keres 2235 4 25           4        4 6
7. Philidor 1847 2220 4 22½      4      6
8. Messemaker 1847 2200 3 24 3      5                  8
9. SG Max Euwe 2174 3 21           2 4             5
10. SSC 1922 2142 1 18 2                     2 5

BSG had zich in de winterse transferperiode nog versterkt met GM Mads Andersen. Als bekwaam teamleider had ik hier natuurlijk geen rekening mee gehouden. Blijkbaar hadden ze toch enige angst voor ons. Ook wij waren op oorlogssterkte, maar een gat van bijna 150 punten per bord is niet niks. Maar met Dick en Jeroen om ons aan te moedigen moest dat toch te overbruggen zijn. We hadden voor een licht tactische opstelling gekozen.

T BSG 2392 De Toren Arnhem 2250
1. GM Robin van Kampen 2632 Tjaart Offringa 2072
2. GM Mads Andersen 2558 IM Etienne Goudriaan 2331
3. IM Li Riemersma 2435 GM Ruud Janssen 2522
4. IM Robert Ris 2415 Justin Gunther 2111
5. IM Lars Ootes 2386 Joost Offringa 2326
6. IM Thomas Willemze 2430 IM Willy Hendriks 2398
7. Ton van der Heijden 2302 FM Bart von Meijenfeldt 2298
8. FM Frank Erwich 2343 Noud Lentjes 2318
9. FM Henk van der Poel 2187 Dries Wedda 2034
10. IM Alexander van Beek 2228 Sebas Beumer 2091 ? ?

De wedstrijd begon niet onaardig, weliswaar had Noud geen prettige stelling. Maar daartegenin stond dat Joost wat beter uit de opening was gekomen en op bijna alle andere borden was een gelijkwaardige strijd aan de gang. Noud wist dit keer niet zijn stelling om te draaien tegen Frank Erwich, een blunder kostte hem een stuk en de partij. Maar de zieke Willy won snel van Thomas Willemze, blijkbaar moest Willy een aantal keren enige zetten doen en ook moest hij geforceerd een kwaliteit offeren dit was echter erg goed en even later won hij dan ook.  Toch was dit natuurlijk wel een tegenvaller want op deze borden moeten wij wel de punten halen.
Inmiddels begon het er ook minder goed uit te zien voor ons, zelf kwam mijn kwaliteitsoffer in het Engels niet uit de verf. Tjaart had in de complicaties een foutje gemaakt, Etienne had een gecompliceerde stelling, maar het leek me toch beter voor wit bij goed spel. Dries had een blunder gemaakt in een gelijkwaardige Ben-oni stelling, weliswaar een praktisch lastige stelling voor wit na het standaard kwaliteitsoffer op e3. Justin was ook in een moeilijke Caro-Can stelling beland waar zijn aanval niet uit de verg kwam, maar wits koningspionnen kwamen gevaarlijk opzetten. Barts winstkansen leken ook verkeken, en bij Joost was het ook allemaal niet zo duidelijk meer. Sebas had daarentegen een pion gewonnen met enige winstkansen.

Tjaart verloor, met het droge commentaar dat die GM’s de foutjes wel meteen afstraffen.
Zelf maakte ik remise in een zetherhaling, ik zag ook niet hoe ik verder moest zonder erg slecht te komen staan, en zonder winstkansen.
Helaas was Sebas zijn pluspion en voordeel kwijtgeraakt, Justin kon de witte aanval niet meer stoppen en verloor. Ook Dries moest zich gewonnen geven. Met 3 punten achterstand was de wedstrijd eigenlijk al voorbij. Sebas maakte remise in het eindspel. Etienne spartelde nog wel tegen, maar zonder echte hoop op een goed resultaat en verloor dan ook. Ook Joost kon niet meer winnen en de wedstrijd eindigde in een zetherhaling. Bart wist nog wat winstkansjes te creëren na een fout van zijn tegenstander, maar dit bleek niet voldoende.

Het is jammer dat we de wedstrijd niet spannender hebben kunnen maken en 1 of 2 matchpunten mee naar huis konden nemen. Maar we zetten de achtervolging in op BSG en geven de titelstrijd nog niet op. Vorig jaar kwamen we in de laatste fase ook nog sterk terug.

T BSG 2392 De Toren Arnhem 2250 7 3
1. GM Robin van Kampen 2632 Tjaart Offringa 2072 1 0
2. GM Mads Andersen 2558 IM Etienne Goudriaan 2331 1 0
3. IM Li Riemersma 2435 GM Ruud Janssen 2522 ½ ½