Ik kan het gortdroge eindspel niet meer aanzien tussen Carlsen en Karjakin in New York, dan maar een verslag schrijven. Hopelijk wordt het woensdag een mooie rapid/blitz match op Stadsblokken Meinerswijk referendum dag.

Na recentelijk vaak met de trein naar uitwedstrijden te zijn geweest was het nu weer de beurt aan de auto. Op 2 plaatsen met de bus is vragen om problemen. Het feit dat we om 12:00 begonnen hielp ook al niet. Ik had het genoegen om onze 2de vaste invaller Joost op te halen en te genieten van een heerlijk ontbijtje bij huize Offringa met Noud en Justin.

Na de openingsfase viel er nog weinig van te zeggen. Tjaart kreeg na enkele zetten een remise aanbod. De keuze, weer meubels kijken of een potje schaken, was een makkelijke. Zijn vrouw had hij keurig afgezet bij de meubelgigant in Gouda. Het verbaasde mij dan ook niet dat Tjaart als langste bezig was op Justin na dan. (@Jeroen, Justin wist dit keer wel dat we al 5,5 punt binnen hadden, althans dat denk ik.)

Toch ging het na de gelijkwaardige openingsfase snel mis bij onze tegenstander.
Joost volgde een interessant idee van Collins, Richard Arnold (1804) met 5.c5?!!?

Offringa Evengroen

wat tot deze partij in 2014 nog geen vervolg had gekregen. De partij bleef lange tijd ingewikkeld maar gelijkwaardig totdat zijn tegenstander in de fout ging en gelijk kon opgeven. Zodoende was de tussenstand 1-0 voor de gebroeders Offringa tegen Vader en Zoon Evengroen.

Willy kan weer op zoek naar een andere opening met wit. Eerst werd het Italiaans mainstream, de Trompowski was nu zijn dingetje geworden. Alleen nu het ook op het WK gespeeld is door Magnus zal Willy weer op zoek moeten naar wat nieuws. Echt rouwig ben ik daar niet om, mits hij de adviezen van Jeroen negeert. Enfin, Willy ging helemaal los en knalde er een mooi stukoffer uit. Alleen een dubieus vervolg nekte hem nog bijna als zijn tegenstander adequaat had gereageerd. In de partij kon Willy makkelijk het puntje binnenhalen.

Sebas had wederom een goede partij gespeeld, alleen zijn tegenstander ook. Met een kwaliteit meer maar tegen een sterk loperpaar en een paar pionnen zat er niet veel meer in en werd het remise. Dries speelde een prima pot alleen op een bepaald moment had hij het idee dat hij wat moest forceren en dit pakte niet goed uit.
Zelf kreeg ik na een vroeg b5 gelijk de counter a4 om mijn oren.

Scheeren Janssen

Maar wit kreeg even later spijt, na een voor wit niet geslaagde Franse Konings Indisch structuur.

Scheeren Janssen2

Een rampstelling voor wit met simpele dreigingen als Pb6. Mijn tegenstander ging op de 40ste zet door de vlag, maar toen was het al volledig kapot.

Met een 3,5 – 1,5 was het nog niet allemaal duidelijk veel stellingen konden nog alle kanten op. Maar Noud wist zijn FM titel veilig te stellen door in een tikkie dubieus maar erg scherp eindspel zijn tegenstander te verschalken. Zodoende zit zijn rating nu boven de 2300, gefeliciteerd!
De andere broeder tandem, de Van Onzens, was niet meer zo ingespeeld op elkaar. Toch zorgde Bart met een frisse goede partij voor de 5,5 door zijn tegenstander van het bord te drukken. Jeroen redde het uiteindelijk niet in een complex eindspel met Toren en 2 pionnen tegen 2 lastige paarden.

Justin speelde op Korchnoiiaanse wijze (pion pakken en blijven staan), dit leek best aardig te gaan. Alleen een iets te optimistische zet zorgde ervoor dat de zwarte dame bij de aanval kon komen en na lang tegenstribbelen ging Justin in het eindspel ten onder.
Inmiddels had ook Tjaart verloren. Tjaart speelde een interessante scherpe Siciliaan en kreeg een goede stelling, maar zijn tegenstander had ook wat tegenspel. Het eindspel was ongeveer gelijk, maar een foutje in diepe blessuretijd kostte Tjaart de partij.

Na een jaswissel van Joost in de binnenstad van Gouda was het tijd voor een hapje eten, ‘er zijn blijkbaar ook andere mensen die een groene jas hebben, volgende keer dan maar een geel-zwarte kopen’ aldus Joost.
Enfin na wat oponthoud vierden we de overwinning met een etentje in de Lichtfabriek van Gouda, volgens Jeroen had het beter een lichtfabriek kunnen blijven. Maar de overwinning smaakte er niet minder om.

T Messemaker 1847 2210 De Toren Arnhem 2188

8. SG Max Euwe 2172 3 16½           2 4                  5
9. Philidor 1847 2221 2 16½      4
10. SSC 1922 2145 1 13½ 2                     2      5

De volgende wedstrijd is op 17 december thuis tegen Caissa uit Amsterdam om in het nieuwe jaar het gelijk op te nemen tegen de favoriet BSG uit Bussum.