Zaterdag 8 okt, een strakblauwe hemel en een lekker zonnetje zorgde voor een ontspannen sfeer bij de derby. Net als vorig jaar waren er weer veel cameraploegen in Arnhem. Dit keer waren ze er echter voor ene Justin Bieber.

Dit was overigens niet zijn voormalige dubbelganger bij BSG, hij hield geen tred met Justin op vlak van tatoeages, oorbellen, piercings, haarkleur…
Het winnen tegen ASV vorig jaar beviel ons dermate goed dat we nu weer wilde winnen. De wedstrijd begon erg goed voor ons.

ASV 2187 De Toren Arnhem 2179
1. FM Bob Beeke 2296 IM Willy Hendriks 2401
2. Otto Wilgenhof 2189 Noud Lentjes 2248
3. Tom Bus 2246 IM Etienne Goudriaan 2339
4. Léon van Tol 2210 GM Ruud Janssen 2510
5. FM Jaap Vogel 2134 Justin Gunther 2135
6. Eelco de Vries 2240 Rik Roelofs 2073
7. FM Wouter van Rijn 2171 Jeroen van Onzen 2082
8. Frank Schleipfenbauer 2137 Dries Wedda 1877
9. FM Peter Boel 2130 Tjaart Offringa 2050
10. CM Dirk Hoogland 2117 Sebas Beumer 2074

Op onze hoogste borden kregen we goede stellingen vanuit de opening en op onze lagere borden stonden we op veel borden ongeveer gelijk. Met uitzondering van Jeroen waar een gambiet niet helemaal goed uit de verf kwam.
Echter kort daarna kreeg Etienne tot 2 maal toe kortsluiting, hij had na 12 zetten een +2.50 stelling bereikt en meerdere zetten wonnen.
Goudriaan Bus
De stelling van Tom was ‘Busted’ en na een serie mokerslagen met wit had zwart op zet 18 kunnen opgeven.
Probeer maar eens als oefening de beste zet te vinden voor wit, neem een kop koffie of een chocomelletje en de tijd (antwoord staat onderaan het verslag).
Echter net die ene zet die Etienne koos was niet zo’n beste waarna Tom het betere van het spel kreeg. Etienne die al wat ziekjes begon aan de partij moest nu goede zetten vinden om niet direct verloren te komen te staan. Helaas zorgde een 2
de fout ervoor dat hij degene was die na 18 zetten kon opgeven. Een zure nederlaag na een goede opening.
Het wordt toch niet zo’n dagje ging er alweer door mijn hoofd…
Lang kon ASV niet genieten van deze voorsprong. Sebas speelde een degelijke partij en op een bepaald moment begon wit foutjes te maken. Sebas voerde langzaam de druk op en op een bepaald moment was het niet meer te houden en een ‘petit combination’ zorgde voor de winst. Sebas was achteraf vooral trots op zijn g5 want dat gaf zijn droidfish niet als eerste optie, maar daarna liep de score wel snel op.
Inmiddels had ik ook wat gaatjes gevonden in de stelling van L
éon. Zijn tactiek om alle pionnen op wit te zetten en ook nog eens zijn witveldige loper binnen de keet te houden pakte niet goed uit. Zijn ogenschijnlijke sterke paard op d5 was uiteindelijk een toeschouwer en de zwarte stukken vlogen er links en rechts langs.
Van Tol Janssen
Hieronder de stelling voordat de stukken er definitief langsgaan in eerste instantie lijkt het misschien mee te vallen. Maar wat doet dat mooie paard nou op d5? Zijn paard heeft het wel de hele partij volgehouden tot aan het verre eindspel, maar net voordat deze ook in de doos zou verdwijnen gaf wit op.
Dries, onze youngstar, speelde een degelijke partij met zwart en zo op het oog was er voor beide niet heel veel te halen. Dries had wat meer tijd (hij leert snel daar ben ik blij mee), maar in de tijdnood van zijn tegenstander kon hij niet profiteren zodoende een halfje.
Onze Justin was de volgende die klaar was. Hij speelde tegen Jaap en het werd hoe kan het ook anders remise. Het was een positionele strijd waarin Justin uiteindelijk net iets handiger speelde. Het leek erop dat hij wat voordeel had. Maar makkelijk was het allemaal niet en in tijdnood ontspoorde het en als toeschouwer zag ik dat hij een bepaalde combinatie wilde spelen, maar ja die was niet zo duidelijk. Maar het was ook niet makkelijk om een andere zet te doen. Dus Justin gooide hem erin, wat feitelijk een kwaliteitsoffer was voor een paar pionnen, maar hij stond al een pion achter.
Zwart gaf de kwaliteit direct terug waarna het toreneindspel remise was. Mogelijk was er een beter veld voor de koning, en mogelijk was dit heel goed voor zwart, maar het oogde redelijk gevaarlijk.
Het was duidelijk dat de winst ons normaal gesproken niet meer zou ontgaan, met gewonnen stellingen bij Jeroen en Tjaart en bij de andere stellingen stonden we ook niet echt minder. Alleen bij Noud maakte ik me een beetje zorgen, maar Noud speelt de laatste tijd sterk dus dat zou wel goedkomen.
Jeroen won inderdaad in het eindspel met Dame tegen Toren en ieder een paar pionnen. Wat zetdwang motieven en dan is het snel voorbij.
Maar Jeroen had het daarvoor wel zwaar in het middenspel, een misrekening zorgde ervoor dat hij noodgedwongen een kwaliteit moest offeren. Daarna liep Jeroens initiatief dood en was het klaar. Maar Wouter vergiste zich en wilde te snel alles afruilen. Een mooie zet van Jeroen draaide de rollen weer om en Jeroen won de partij niet heel veel later.
Tjaart had weer een originele stelling op het bord na de opening. Vanuit de zijlijn was het moeilijk te beoordelen, maar Peter zei dat hij een goede stelling had, maar dat het verre van makkelijk was. Dit bleek ook in de partij want toen ik later keek had Tjaart een gewonnen eindspel op het bord en niet veel later had hij dan ook gewonnen. Het zou mij niets verbazen als Tjaart ooit nog eens een componist gaat worden.
Met nog 3 partijen te gaan stond het nu 5-2 in ons voordeel.
Rik moest tegen Eelco en kreeg een soort Ben-Oni stelling op het bord. Op een bepaald moment offerde Rik een pion mede om niet vastgepind te worden, hiervoor kreeg hij makkelijk stukkenspel en een behoorlijke drukstelling. Eelco had moeite om zich hier onderuit te spelen en de druk te neutraliseren. In het eindspel hield de druk aan en won Rik de pion waarna het snel remise werd.
Willy had al snel na de opening een heerlijke stelling en het leek dat Bob het niet lang ging volhouden. Willy ruilde dames wat er optisch goed uitzag alleen kwam er een tijdelijk pionoffer in het eindspel waarna het voordeel verdween als sneeuw voor de zon. Willy had hiervoor zijn stelling eerst wat kunnen versterken en dan dames ruilen, waarschijnlijk had hij dan vrij eenvoudig het punt binnengetikt.
In problemen kwam Willy ook niet meer in de volgende stelling speelde hij Pd8, dit is een slimme manier om direct remise te maken.
Hendriks Beeke
Een bekend thema, je offert je paard voor de a-pion (via veld b7 of c6) en je rent met je koning naar h1. De loper en de pion zijn dan onvoldoende om te winnen. Het is wel belangrijk dat je de a-pion pakt en niet de h-pion. Als de loper van de kleur is van het promotieveld van de randpion wint het anders is het remise.

Maar dit zat Willy toch niet lekker, maar na een paar biertjes was hij er weer bijna overheen… Als laatste was Noud nog bezig in het middenspel dacht ik dat Noud al bijna gewonnen stond. Hij had een vrije ver opgerukte d-pion met een paard tegen loper en al het zware materiaal stond nog op het bord. Wits torens waren gebonden aan de d-pion en wits extra pion op de damevleugel zorgde niet voor tegenspel.
Meestal win je zo’n stelling door op te rukken met je pionnen op de koningsvleugel dit resulteert in een koningsaanval omdat je veel makkelijker met je zware stukken kan switchen wit is namelijk gebonden aan je vrijpion. Otto vond het allemaal wel meevallen en mogelijk was het ook niet zo gemakkelijk. Toen de dames geruild werden stegen zijn kansen aanmerkelijk. Nu is de koningsaanval vaak geen optie meer en begint de pion eerder een zwakte te worden. Hier heb ik ergens het een en ander gemist want eerst zag ik dat Noud zijn centrale paard op e5 naar g6 haalde en even later stond deze op b2. Uiteindelijk werd het remise en werd het een ruime en terechte 6,5 – 3,5 overwinning voor ons.
Als teamcaptain was ik vooral blij met de getoonde degelijkheid en de relatief weinige fouten, vandaar mijn complimenten en dank!
Na deze ruime overwinning zijn we naar de Thai gegaan, dat is nog een traditie uit mijn tijd bij HSG waar we na ruime overwinningen ook altijd naar de Thai ‘moesten’.
Op naar de volgende wedstijd op 5 november thuis tegen Amstelveen Zukertort en medekoploper met ons. Ook de topfavoriet, het degradeerde BSG heeft nog alles gewonnen.

ASV 2187 De Toren Arnhem 2179

10. SSC 1922 2132 0 4 2           2

Analyse stelling Etienne tegen Tom

Goudriaan Bus
De stelling van Tom is te verzwakt dit voel je aan, hopelijk heb je ook Dh5+ in varianten gezien dit is een belangrijk thema. Het lastige van deze stelling is dat er heel veel goede zetten zijn, waardoor je nog weleens van de hak op de tak kan springen en even wat scherpte mist.
Allereerst zie je iets als 12.b4, Dd8 13.Lg3 (13.Pxe4,fxe5 overtuigt niet meteen) met een mooie stelling, maar deze is nog niet direct klaar, wel minimaal +1, wel fijn om achter de hand te hebben.
12.Lg3 ziet er ook vergelijkbaar goed uit, c5 hangt niet vanwege b4.
Iets als 12.f3 overtuigt niet en je besluit wat verder te kijken om motieven met Dh5 te bekijken.

Je neemt een slok koffie of groene thee voor een enkeling en beseft dat je na iets als Pxc3 je niet direct hoeft te reageren omdat je na een eventueel aftrekschaakje je altijd b4 achter de hand hebt.
Nu kijk je naar zetten als Pd4 en Pg3 en hier moet je wel ff rekenen.
Je besluit met het geforceerdere Pd4 te beginnen.
12…Pxc3 13.Dh5 geforceerd dus die pak je eerst:

Ke7 14.Ld6 Kd8 15.b4 met winst omdat Pxb4 niet kan met mat op e8
Kd8 14.Lxf6 Le7 15.Pxc6 bc 16.Lxc3 Dxb5 17.Lxh8 met winst
Kd7 14.Df7 is niet direct duidelijk voelt wel goed aan maar na Dxe6 kan Kd8. Je kijkt even rustig en ziet 14.Lxc6 bc 15.Lxe7 met dreigingen Df7 en Lxh8 kan zwart profiteren
  15… Pe4 16.b4 Pxf6 17.Df7 wint. Je kan ook geen zetten meer vinden voor zwart.
12… fxe5 13.Lxc6 bc 14.Dh5 Kd7 (anders Pxc6) 15.Df7 Le7 16.Dxe6 Ke8 waar je al minimal Dxe7 hebt.
Maar je ziet dat 13…Ke7 of d8 ook nog kan 14.Pb3 Pxc3 overtuigt niet. Hmmm balen…
Nog eens kijken kan ik eerst Lxc6 doen met hetzelfde idee?
12.Lxc6 bc 13.Pd4
h5 of zo 14.Pxc6 dit is wel erg sterk
Pxc3 14.Dh5 Kd7 en we hebben dezelfde gewonnen varianten
fxe5 14.Dh5 Kd7 (anders Pxc6 met dame winst) 15.Df7 en we hebben weer dezelfde variant met winst.
Vluchtig kijk je nog naar rustige zetten voor zwart na 13.Pd4 maar er is niets meer.

Mocht je nog ergens de kalmte hebben met kandidaat zetten dan zou je ook nog 12.Pg3 moeten bekijken.
12…Pxc3 faalt op simpel 13.Lxc6 en Lxc3 waarna f6 valt al dan niet met Dh5 ingelast.
12…fxe5 13.Pgxe4 de 14.Dh5 Ke7 hier zie je dat je een stuk achter staat maar wel fikse compensatie hebt. Zwart staat klem en na 15.0-0-0 is het pittig voor zwart om los te komen.
Andere zetten na Pg3 zijn allemaal goed voor wit, zwart heeft niet de tijd om h5 ofzo te spelen.
Maar het is moeilijk om een keuze als Pg3 te maken als je Lxc6 en Pd4 gezien hebt. Mocht je dit niet gezien hebben of je vertrouwt het niet dan is de keuze tussen 12.b4 of dit best lastig.
In de praktijk beslist je stijl, je drang naar de schoonheidsprijs, je evaluatie, je gemoedstoestand of je wil om de teamleider gek te maken welke je kiest.
En sorry Etienne een enkeltje naar Siberië vind ik vooralsnog overbodig, maar deze publiciteit heb je te accepteren.