De dag kon al niet stuk, want Jan Offringa vierde vandaag weer zijn verjaardag. Van ons team waren helaas alleen, Joost en Tjaart uitgenodigd. Desalniettemin gefeliciteerd Jan!
Caissa was op oorlogssterkte deze wedstrijd, ze hadden namelijk GM Paul van de Sterren meegenomen die zijn seizoensdibuut maakte.

Ruud had deze keer eindelijk eens een logische opstelling gemaakt. Hij besloot aan de hand van paartjes van twee die veel gemeen hebben te werken. Zo zaten de Amsterdamse Apen Bart en Tjaart op bord 1 en 10. De Veenendaalse Vrienden Joost en Tijmen op bord 2 en 9. De Arnhemse appels, Mees en ik, zaten op bord 3 en 8. De groffe g's, Etienne Goudriaan en Justin Gunther op bord 4 en 7. De oudjes, Ruud en Willy, namen bord 5 en 6 in.

Ik was als een van de eerste klaar. Ik had wit, ik kreeg de najdorf tegen, zette mijn stukken effectief neer, maar mijn aanval sloeg niet helemaal door. Daarna had mijn tegenstander een Henk en stond ik direct verloren.

Justin kwam niet helemaal lekker uit de opening en blunderde daarna snel en Ivo Timmermans strafte dat goed af.

Mees speelde tegen Rob Witt en kon zijn voordeel niet goed uitbuiten, wikkelde af naar een iets beter eindspel, maar kon het niet verzilveren.

Joost kende de opening erg goed en het lukte hem dan ook om de remise tegen Arno Bezemer binnen te slepen.

Etienne Goudriaan had een spannende stelling tegen Paul van der Sterren. Paul vond een sterk kwaliteitsoffer, maar na een onnauwkeurige zet kon Etienne met een ziek dameoffer tegen een toren en loper en een gevaarlijke vrijpion het tij keren. In een goede stelling vond Etienne de meest logische zetten en won de partij.

Tjaart had in zijn partij een sterke centrisatie, maar zijn tegenstander Alje Hovenga was ook erg gecentriseerd. Ze hadden samen 10 pionen op de c,d,e-lijn. Dat kon Tjaart niet meer aan en besloot de pionen af te ruilen. Nadat Tjaart een gewaagd stukoffer maakte en het niet aangenomen werd, kwam hij in de problemen. Na lange strijd werden de punten gedeeld.

Aangezien Tijmen erg slecht stond op dit moment leek volgens het live-verslag 4-4 het hoogst haalbare. Bert liet zich niet uit het veld slaan door de drie verrassende stukoffers van Jasel Loperz.
Bram verdedigde uitstekend en wist uiteindelijk ondanks een pattruc mat te zetten met paard en loper.

Tijmen had een sterke loper op a8 die al zijn pionnen op deze diagonaal ondersteunde. Desondanks wist Marc Overeem op slinkse wijze zijn koning naar h5 te lokken. Hier stond de koning niet erg veilig en Marc won de partij.

Het grootmeesterlijk duel tussen Hans Ree en Ruud Janssen werd in het voordeel van de Arnhemmer beslist. Nadat Ruud zijn voordeel was geneutraliseerd besloot hij vanwege de stand een dubieus pionoffer in tijdnood te proberen. Hans reageerde niet juist en verloor daarmee de partij.
Willy
Nu was de stand 4,5-4,5 waarmee beide teams de voorspelling van het live-verslag hadden overtroffen.
Er was zelfs nog een bord bezig! Willy Hendriks tegen Robert Kikkert.
Willy zag in het begin van de partij een manier om zijn tegenstander zijn dame in te sluiten, maar koos toch voor een veelbelovend eindspel. Dit verloor hij nog bijna, maar na Ruud zijn overwinning ging hij er toch nog even goed voor zitten. Toen zag hij allemaal trucjes en won hij de partij. Lekker gedaan Willy!

Noud Lentjes, Arnhem, 13-12-2014