Terwijl onder ons stampende muziek klinkt zijn we van start gegaan in de match waarin wij ons veilig kunnen spelen en SMB zijn laatste kans moet pakken willen ze niet degraderen.

De stand van zaken:

De opstelling:

12:35

Jeroen heeft het tempo er goed inzitten, ik ben beneden maar even wezen kijken bij kickboxende dames op muziek en geef als TC het goede voorbeeld door het eerste biertje aan mijn lippen te zetten. JvO is trots op me. Kortom: doel bereikt.

12:45

De complimenten gaan wel uit naar SMB waar het de speellocatie betreft. Als je eenmaal de eerste 30 minuten met stampmuziek hebt overleeft en eens rustig op onderzoek uitgaat besef je dat je in een mooie speelruimte zit, met dito bar aan de overkant. Maar het mooiste is wel dat in het gebouw ook een basisschool gevestigd is met een speeltuin op het dak. Tsja, en het is natuurlijk slechts een kwestie van inventiviteit voordat ik die gevonden had.

13:00

Jeroen (met zwart) heeft een mooi voordeeltje bereikt en mag nu aantonen dat ie dit op techniek kan gaan winnen:

13:30

Jeroen kreeg in bovenstaande stelling na ... Kf7 remise aangeboden, weigerde dit zonder te overleggen, betaalde mij gelijk de hiervoor geldende boete van een pilsje uit en derhalve gaat pint nummer 4 alreeds naar binnen. De broodjes gehaktbal zijn prima binnen te houden en in de kantine is live de plaatsing van "de oversteek" te volgen op RTV Nijmegen. Wilt u ook dat live meekrijgen? http://nijmegenstadsbrug.nl/

Op meerdere borden staan we gevoelsmatig redelijk tot goed.

14:00

Jeroen van Onzen heeft de pion van zijn tegenstander zojuist gepakt.

Op het achtste bord heeft Ben zichzelf een rustige stelling aangemeten aangezien tegenstander Verstegen ook niet een aanvaller pur sang is lijkt er daar nog weinig aan de hand te zijn.

Op het zevende bord heeft Mathieu duidelijk ruimtevoordeel zonder dat er ook daadwerkelijk directe aanknopingspunten zijn om dit om te zetten in materiaalvoordeel.

Sebas heeft op bord zes zojuist een remise-aanbod gekregen dat hij van mij moet weigeren. Niet zozeer omdat hij zoveel beter zou staan maar wel vanwege het feit dat juist hij eventueel in geval van nood gedwongen op winst zou moeten kunnen spelen.

Op het vijfde bord heeft Thomas ruimschoots tijdvoordeel tegen Paul Waenink in een stelling waar beide partijen niet ontevreden over lijken.

Het vierde bord dat vandaag door Rein wordt bemand lijkt voor ons een voordeeltje te hebben opgeleverd vanuit de opening. Stelling is echter wel bijzonder complex te noemen doordat beide partijen met een compleet verschillend plan bezig lijken te zijn.

Op het derde bord bij Marcella heerst een sereen gevoel zoals natuurlijk bij een dame verwacht kan worden. Weinig aan de hand aldaar ware het niet dat haar tegenstander wel een duidelijk zichtbaar plan met dito aanval aan het voorbereiden is.

Jeroen van Onzen is reeds voldoende over gemeld hiervoor. We tellen het punt bijna.

Steven heeft het zwaar op het eerste bord. Zijn voornaamste tegenstander lijkt echter zijn klok te gaan worden.

15:15

Het gaat zwaar worden, ofwel de kansen voor SMB en handhaving zijn behoorlijk gestegen.

Steven maakt een foutje met de volgorde van zetten en daarmee knalt hij een stuk weg. Jeroen staat nog wel steeds gewonnen. Rein geeft (on)bewust een kwal aan zijn tegenstander en heeft niet meer dan 3 minuten op de klok voor 12 zetten. Mathieu is zijn voordeel ook kwijt en zal moeten gaan sjoemelen.

Bij Ben is het totaal gelijk alleen dient de tegenstander van Ben nog wel 12 zetten binnen 2 minuten te doen.

15:45

Steven kan het gaan opgeven en zal dat vermoedelijk ook zo doen. Jeroen is inmiddels zover dat hij ten tweede male een stuk offert en komt dit vergezellen met de uitspraak "ik heb veel slechte ervaringen met dubbele stukoffers". Ahum.

Thomas biedt remise aan hetgeen wordt geweigerd. Rein heeft een enorme aanval opgezet met alle resterende stukken en diens tegenstander vol in de denktank gedwongen. De klok is nog steeds tegenstander nummer 1 aldaar met 5 seconden voor drie zetten.

Steven geeft op, Marcella accepteert Remise en Jeroen van Onzen wint (en dat alles binnen twee minuten).

Sebas staat inmiddels een gezonde pion voor.

Poing, newsflash en wint. Hans geeft op.

Met nog 1 seconde op de klok krijgt Rein remise aangeboden die hij accepteert (stiekem stond ie ineens gewonnen) naar wist niet exact meer hoeveel zetten hij nog moest doen.

We hebben dus 3½ bordpunt en zijn daarmee compleet safe.

Mathieu heeft nu ook overwicht op het bord en mag nu zijn grote klasse in dit soort situaties laten zien.

16:15

Mathieu wint en daarmee is de overwinning voor ons maar ook de degradatie voor de voormalige grootmacht SMB een feit. Het is voor ze te hopen dat ze volgend jaar gebruik kunnen maken van de twee promotieplekken die de OSBO dan heeft om weer terug te keren op het landelijke niveau.

17:10

Ben heeft hopelijk iets geleerd over witveldige lopers en witveldige pionnen en verliest zijn pot. We Win! Gezelligheid troef aan de bar bij SMB en volgend jaar weer derde klasse dus.