Na een valse start (3-1 achter) weet Toren 3 toch nog te winnen.

De wedstrijd was eigenlijk al afgelopen donderdagavond begonnen. Ron kon niet op de zaterdag vanwege een familiefeest en onze tegenstander VSV 3 was zo sportief om de partij vooruit te spelen. Zowel Jorick als ik hebben Ron geprobeerd te ondersteunen, maar het mocht helaas niet baten. Na al vroeg in de partij een stuk tegen 2 pionnen te hebben afgeruild om een vrijpion te creëren, leek het er lange tijd naar dat de partij gewoon in evenwicht was. Na de breekzet middendoor leek het er zelfs even op dat de beste kansen voor Ron waren. De tegenstander bleef echter koelbloedig en neutraliseerde de aanval. Het eindspel werd ingegaan met het paard achter tegen de 2 pionnen. Door even een inschattingsfout zag Ron de kans op remise over het hoofd en moest hij om 24:00 uur opgeven.

Zaterdag begonnen we dus met een 1-0 achterstand. Catheleijne was gelukkig gevonden als invaller voor de jarige Iris en ik had er nog steeds alle vertrouwen in. Wel had de tegenstander een behoorlijk ratingvoorsprong.

Veenendaal 3 1881 De Toren Arnhem 3 1779
1. Veen van der,B.K.(Benno) 1937 Vastenhout,R.(Raimond) 1631
2. Flohr,M.R.(Marcel) 1917 Laan,J.(Jorick) 1860
3. Semeijn,Bram.   Sanders,C.W.J. (Catheleijne) 1822
4. Brink van den,J.H.(Johan) 1858 Engelen,R.J.H.(Ronald) 1855
5. Niel van,M.(Mike) 1961 Denys,K.F.J.(Karl) 1770
6. Flohr,R.E.(Ron) 1923 Matser,N (Niels) 1718
7. Don,H.(Henk) 1918 Beumer,F.(Fred) 1796
8. Leer, R.J. (Rob) 1655 Willigen van,J.W.(Jan Willem) 1781

De opening ging bij vrijwel iedereen goed. Alleen Catheleijne kwam niet lekker uit de opening. De 3 centrumpionnen waren van het bord en beide Koningen stonden nog in het midden. De tegenstander leek dit spelletje goed te kennen wist met zeer aanvallend spel van alles af te ruilen en ondertussen 2 pionnen mee te snoepen. Catheleijne wist dit met fraai spel terug te brengen tot 1 pion achterstand, maar wat ze verder ook probeerde de tegenstander wist dit goed uit te melken en uiteindelijk de partij te winnen. 2-0 achterstand.

Fred stond ondertussen zeer aanvallend en dat zag er veelbelovend uit. Ook bij Karl ging het de goed kant uit. Hij wist tegen zijn tegenstander de H7-pion te pakken en stond op dat moment ook gewonnen. Op Niels zijn bord ging het ook de goed kant op, maar dat was nog wat minder duidelijk. Bij Jan Willem was het nog erg druk op het bord. Als daar niets iets gebeurde leek dat erg remiseachtig. Raimond hield ondertussen prima stand op bord 1, terwijl hij toch niet helemaal fit achter het bord zat. Bij Jorick leek de tijdsachterstand een probleem te gaan worden, dat was namelijk al 50 minuten.

Ineens leek het mis te gaan. Het punt van Fred had ik al als puntje voor ons gerekend, maar ineens sloeg zijn aanval niet door. Hij zou zijn Dame uit de stelling moeten terugtrekken en hij besloot toen tot zetherhaling. Het 1e halve puntje was binnen. 2,5-0,5 achter.

Zowel Karl als Niels hadden van mij al het remiseaanbod van de tegenstander moeten afslaan en er werd voluit gestreden. Helaas deed Karl 2 mindere zetten en moest met remise genoegen nemen. Ook dat leek een tegenvaller. Gezien het ratingverschil natuurlijk een prima resultaat en dat gold natuurlijk voor Fred ook. Stand: 3-1 achter.

Hierna kwam de kanteling van de wedstrijd. Eesrt een totale verrassing op het bord bij Jorick (of moeten we tegenwoordig niet meer spreken van een verrassing, want dit gebeurd vrijwel elke keer) Jorick zat in vreselijke tijdnood (12 zetten in 6 minuten), met, van beide kanten, enorm veel druk op het centrum. Hij leek even een pion voorsprong te krijgen, maar die was hij even later al weer kwijt. Door vol op de aanval te gaan en daarbij nog een Paard te offeren leek hij door te kunnen drukken. Dat leek echter tegen te houden, totdat de tegenstander een foutje maakte. Cool maakte Jorick dit af en met nog 1:30 minuten op de klok (op zet 38), pakt hij de Dame van de tegenstander, die daarna gelijk opgeeft. Stand 3-2.

Jan Willem straft vlak daarna een fout van zijn tegenstander af en kan 2 stukken oprapen. Vervolgens speelt hij het koelbloedig uit: Stand 3-3.

Het werd nog mooier. Het eindspel van Niels was compleet remise, totdat zijn tegenstander in een paardenvork trapte. Niels zijn Toren tegen de Loper van de tegenstander, was veel sterker, omdat alle pionnen verspreid stonden aan beide kanten. Zijn tegenstander geloofde dat wel en gaf direct op: Stand 3-4 voor!

Alle druk lag vervolgens bij de tegenstander van Raimond. Hij moest winnen en had daar alle kansen toe, aangezien hij in een 1-Toren-eindspel een pion meer had. Beiden hadden echter ook een vrijpion. Iedereen was ervan overtuigd dat Raimond zijn tegenstander op winst stond, maar dat bleek echter niet zo eenvoudig. Raimond gaf geen krimp en speelde telkens de juiste zetten waardoor het steeds meer tijdvoordeel kreeg. Nadat beide vrijpionnen afgeruild waren stond Raimond zijn Koning dichter bij de pionnen van zijn tegenstander en kon de pion achterstand opruimen. De tegenstander kon niets anders meer doen dan remise aanbieden en Raimond nam die aan omdat daardoor ons team zou winnen. Matchwinnaar was deze keer absoluut Raimond, maar het totaal was een echte teamprestatie. Eindstand 3,5-4,5 voor ons.

Veenendaal 3 1881 De Toren Arnhem 3 1779 3 ½ 4 ½
1. Veen van der,B.K.(Benno) 1937 Vastenhout,R.(Raimond) 1631 ½ - ½
2. Flohr,M.R.(Marcel) 1917 Laan,J.(Jorick) 1860 0 - 1
3. Semeijn,Bram.   Sanders,C.W.J. (Catheleijne) 1822 1 - 0
4. Brink van den,J.H.(Johan) 1858 Engelen,R.J.H.(Ronald) 1855 1 - 0
5. Niel van,M.(Mike) 1961 Denys,K.F.J.(Karl) 1770 ½ - ½
6. Flohr,R.E.(Ron) 1923 Matser,N (Niels) 1718 0 - 1
7. Don,H.(Henk) 1918 Beumer,F.(Fred) 1796 ½ - ½
8. Leer, R.J. (Rob) 1655 Willigen van,J.W.(Jan Willem) 1781 0 - 1

Met nog 2 ronden te gaan zijn we absoluut nog niet veilig. Weliswaar staan we 4e met 7 matchpunten, maar de onderste 5 teams hebben allemaal 5 matchpunten.

De laatste 2 rondes tegen ASV 4 en Bennekom zullen we minstens nog één keer moeten vlammen.