Wederom in de inmiddels vertrouwd aanvoelende locatie van De Geldersche Bibliotheek in Arnhem Zuid zijn de wedstrijden van start gegaan.

Allereerst de opstellingen:

14:20 (Toren 3): De eerste uitslag is binnen. Jan Willem meldt dat het pot-remise staat en even later wordt dit ook besloten door de spelers. Ondertussen staat Jorick flink onder druk, terwijl Frank wel lekker lijkt te staan. Bij Ron is er nog niets van te zeggen, maar hij heeft met zwart wel de aanval. Bij Fred is er al weer veel van het bord. Ben benieuwd of dit naar remise schuift. Raimond stond enorm onder druk, maar heeft kans gezien om de dames af te ruilen. Ondertussen lijkt de stand op het bord weer gewoon in evenwicht. Karl heeft met veel pijn en moeite een pion weten te offeren voor wat initiatief. Hij meldt me net dat hij nu best wel lekker staat! Bij Iris op het bord wordt aan beide kanten rustig aan gebouwd aan een solide stelling.

(Toren 2)

Uiteraard is het prettig om met een punt voorsprong aan de match te kunnen beginnen. De tegenstander heeft het vierde bord leeggelaten. Toch zijn we nog steeds dik de underdog in de match tegen deze kampioenskandidaat. Het verschil in rating lijkt zich ook gelijk te laten zien. Geen enkel bord bij ons heeft een zichtbaar voordeeltje en op enkele borden is al te zien dat de tegenstanders de druk al aan het opbouwen zijn.

Het zal een zware middag gaan worden.

(Toren 1)

Alleen bij het bord van Willy is een duidelijk positief puntje te melden. Hij haalt een mooie tactische truc uit den hooghen hoed.

(Toren 3)

Fred komt een kwaliteit en pion voor. Maar zijn tegenstander heeft het loperpaar!

Karl heeft een stuk gepakt tegen 3 pionnen. Hij heeft nog steeds veel initiatief, dus dat ziet er nog steeds goed uit.

Jorick moet met zijn koning gaan lopen. Dat ziet er dus niet goed uit!

(Toren 2)

Heel langzaam komt er wat tekening in het spel bij de borden van De Toren 2. Ben staat behoorlijk geparkeerd maar het is nog even afwachten of zijn tegenstander hiervan ook volledig van zal kunnen profiteren. Mathieu, Steven en Arnout hebben de stelling weer behoorlijk in evenwicht weten te brengen. Bij Jeroen van Onzen is het een echt leuke partij met de nodige probleempjes voor beide spelers. De beste rekenmeester zal hier een voordeeltje kunnen pakken. Rein houdt zich kranig maar onmiskenbaar heeft zijn tegenstander wel een voordeeltje op het bord. Sebas heeft het initiatief naar zich toegetrokken en we hopen dat dit tot meer leidt. Overigens viel zojuist zijn klok uit en dus moest de scheidsrechter voor het eerst echt in actie komen.

(Toren 3)

Iris slaat verpletterend toe en wint de partij!

(Toren 2)

Sebas Beumer wint een stuk en mag gaan hopen op een punt. Mathieu en Jeroen hebben remise aangeboden en daar is het nu nog even het wachten op antwoord van de tegenstander.

Arnout staat een tikkie beter maar heeft wel een serieus tijdprobleem om mee om te gaan. Steven staat juist een tikkie minder en zal vol aan de bak moeten. Bij Ben lijkt een tijdbom te tikken die maar niet wil afgaan. Dus blijft onze man keurig volharden in het dichthouden van de stelling.

Tegenstander van Jeroen weigert remise en die van Mathieu accepteert.

Rein gooit een stuk tegen minstens 3 pionnen aan. De angel is daar in elk geval uit de tegenstander's aanval.

(Toren 3):

Jorick (maar niet volgens eigen zeggen) en Raimond staan verloren. Karl staat gewonnen, maar moet nog wel heel erg goed oppassen. Fred staat lekker en bij Ron en Frank staat het nog in evenwicht. Kortom, het kan nog alle kanten uit!

(Toren 1)

Nadat Etienne Goudriaan op schitterende wijze de partij naar zich toe wist te trekken liet ook Joost Offringa geen spaan heel van zijn tegenstander. Het leek wel een thematisch puzzelstukje dat op het bord verscheen. Met een goede uitwerking voor onze mannen.

Sebas wint!

(Toren 3)

Tegen alle verwachting leeft Jorick op. Hij weet een enorme aanval uit het niets op te bouwen en zijn tegenstander levert daarvoor 2 pionnen in (maar Jorick was als een stuk achter). Hij heeft echter 4 vrijpionnen op de Koningsflank. De vraag is of dit voldoende is!

(Toren 2)

Jeroen van Onzen parkeert zijn Toren compleet klem en moet lijdzaam toezien hoe zijn tegenstander fijntjes de zaak openbreekt en virtueel met twee torens tegen eentje. Bij Rein zag het er slecht uit maar de tegenstander lijkt het ook niet helemaal correct te spelen.

Ben doet wat ie kan maar de tegenstander blijft de plus houden en bouwt heel langzaam verder. Hopen op een foutje. Arnout's remise-voorstel werd door de tegenstander geweigerd en gek genoeg ligt daardoor de druk nu wel bij hem.

Steven zit nog steeds in een uitermate complexe stelling die optisch wat slechter lijkt te zijn. Maar een kleinigheidje kan de boel doen kantelen.

Prognose: 3-5

(Toren 1)

Bij De Toren 1 is de boel redelijk onverwacht weer in evenwicht gekomen door verlies van Rik Roelofs en Leo Hovestad. Tjaart Offringa brengt direct aansluitend de voorsprong weer terug op het bord.

(Toren 3)

Karl wint ook. Na een 2e stuk gewonnen te hebben, kon dameverlies of mat bij de tegenstander niet meer voorkomen worden. We staan 2,5 - 0,5 voor!

(Toren 2)

De tegenstander van Arnout neemt de remise toch maar aan. Jeroen van Onzen geeft gefrustreerd op en weigert vervolgens om de prijs voor de lelijkste Toren ooit in ontvangst te nemen. Gelukkig compenseert hij met veel bier.

Steven's tegenstander maakt het zichzelf niet makkelijk en daarmee blijven we hoop houden.

Rein's tegenstander dwingt de ruil van paard tegen toren af en heeft daarmee nu dubbel toren met loper tegen dubbel toren van Rein waarbij Rein meerdere pionnen ter compensatie heeft. Spannend!

(Toren 2)

Steven maakt een klein foutje hetgeen hem eerst een pion kost maar direct aansluitend ook helaas de partij. Rein leek een grapje te hebben maar helaas ontweek diens tegenstander de clou en lijkt het nu af te stevenen op een remise met Toren, Loper, Pion tegen Toren en 3 pionnen (waarvan 1 dubbel).

En Ben blijft doorgaan en doorgaan. Respect!

(Toren 3)

Yessssss! Fred weet het gaatje in de verdediging te vinden en pakt ook winst! 3,5 - 0,5 voor. Gaan we winnen?

Willy wint.

(Toren 2)

Ben geeft de ongelijke strijd op en gaat aan de Palm. Die gaat hem hopelijk meer succes brengen.

(Toren 3)

Raimond keek de hele tijd tegen een forse achterstand aan maar buigt dit uiteindelijk toch om naar een gelijkspel. Knap!

(Toren 2)

Rein met zwart spelend heeft remise aangeboden maar tegenstander weigert en gaat voor de winst.

(Toren 2)

Rein overleeft een serieuze poging tot zelfmat ternauwernood en mag blijven hopen op een halfje.

(Toren 1)

Fabio brengt ongewild de spanning weer terug in de wedstrijd.

(Toren 3)

Ron heeft eeuwig schaak. De tegenstander wil eerst nog niet remise aannemen, want dat betekent de wedstrijd verliezen, maar uiteindelijk accepteert hij toch maar de remise en daarmee winnen we de wedstrijd. Jorick laat de winst schieten en moet nog hard werken om remise te halen. Bij Frank worden zijn pionnen snel minder, dat ziet er niet goed uit.

(Toren 1)

Noud wint en stelt daarmee een punt zeker en kort erna mag Ruud Janssen zich de matchwinner noemen bij VS De Toren 1.

(Toren 3)

Jorick heeft geknokt tot de laatste snik en ziet dat beloond worden met een remise.

Helaas verliest Frank. Zijn pionnen stonden in het ongelijke loper eindspel verkeerd en leverde de tegenstander verbonden vrijpionnen op die niet meer tegen te houden waren. Eindstand: 5-3 voor ons!

(Toren 2)

En eindelijk ziet de tegenstander van Rein geen mogelijkheden meer en gaat akkoord met remise. Zeer mooie prestatie van Rein derhalve en voor ons het kleinst mogelijke verlies waar we toch niet ontevreden mogen zijn.

(Toren 1)

Hoe hij het heeft gedaan weet geen mens maar Mees wist de partij te winnen.