De eerste echte stadsderby is na een heftige strijd in een gelijkspel geëindigd. Ondanks dat meerdere borden regelmatig omsloegen qua oordeel, is de 4-4 steeds de meest waarschijnlijke uitslag geweest.

ASV 1 was in oorlogssterkte op komen draven, maar ook De Toren bleef niet ver achter. Alleen Nick werd vervangen door Steven. Op papier 200 punten minder, in de praktijk viel dat mee.

Theo had er zin in tegen Eelco. Hij pakte het zoals gewoonlijk origineel en agressief aan. In het late middenspel was dat voldoende voor de winst toen toren en dame de zwarte koning terug naar het midden joegen. De eerste voorsprong was daar. In de laatste minuten voor de eerste tijdcontrole kwamen de volgende beslissingen. Willy verloor van Otto. Na de opening stond hij zeer comfortabel, maar Otto kwam steeds beter in de partij, nam het initiatief en daarmee de partij. Steven liet zien dat hij een waardig vervanger van Nick was. Peter kreeg nooit aanval en toen ijzer met handen werd gebroken, haalde Steven de partij binnen. De partij tussen Jan P en Richard begreep helemaal niemand. Totale chaos eindigde in een overwinning voor Richard. Niet lang daarna kon ik ook zelf de koning omleggen. In het middenspel werd een verkeerd plan gekozen en de compensatie voor de geofferde pionnen bleef uit. Toch kwam remise toch dichtbij, echter op de 40e zet werden de dames geruild en was het uit.

3-2 achter, maar de vooruitzichten waren goed. 2 borden stonden gewonnen en 1 duidelijk minder. Toch waren er kansjes op een overwinning. Eerst haalt Jan D zijn partij tegen Sander binnen. Jan kwam eerst een pion voor, maar leverde die weer in. Toen Sander echter nog een pion dacht te snoepen, had Jan scherp gezien dat de loper op prachtige wijze ingesloten kon worden. Na de aanvalspogingen van Sander afgeslagen te hebben, werd het punt opgehaald.

Bram was druk bezig met verdedigen in een stelling toren+loper tegen dame. Van de zijkant zag het er nog verdedigbaar uit, maar de heren zelf dachten daar anders over. Zo bleek ook uit het resultaat. Wouter maakte het cooltjes uit (hoewel hij waarschijnlijk nog iets sneller had kunnen winnen).

Bob mocht het ene matchpunt veilig stellen. Vanuit het middenspel overspeelde hij Dirk volledig. Wat restte was een eindspel met allebei een toren en een goed paard tegen een slechte loper. Dreigende loperwinst zorgde voor wat noodzakelijke pionoffers van wit. Dit was voldoende voor de winst.

4-4. Hiermee is De Toren 1 nog niet helemaal veilig, maar het moet wel erg tegenzitten willen we degraderen. Voor ASV rest een plek net onder het podium.

Thomas van Nispenrode
Teamcaptain De Toren 1